Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, eller avvaktade mordet och smög sedan fram som åskådare norr om mpl, ungefär vid reklampelaren.

Ja, det är ett tredje alternativ.

Ett fjärde alternativ är att han försvinner i östra riktningen på Tunnelgatan. Det finns ju en del vittnesmål om personer som rör sig där strax efter mordet.
Citera
2020-04-13, 13:43
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Min mening är att allt som IM säger om händelser före skotten är osäkert. Han sitter och väntar på flickvän och vänner och är förmodligen mest intresserad av att komma iväg från den olagliga parkeringen vid korsningen.
- Gruppen som gick norrut som han ser existerade säkert men var det 10-15s
före skotten eller 1 minut? Ingen vet.
- Han har ingen anledning att iaktta LOP särskilt före skotten, så
deras inbördes position är förmodligen osäker (nu vet vi ju av många skäl, t.ex. skottvinklar och LPs utsaga, att LP gick ytterst så detta spelar mindre roll)
- Däremot sätter jag tilltro till IMs uppgift om mössa, inte keps. IM ser GM nästan i profil och bör se skillnaden.
IM har anledning att iaktta dem några sekunder innan skotten, eftersom han reagerade på att GM gick upp bakom paret. Han sa till sina vänner i bilen att "nu jävlar händer det nåt" eller liknande och hade alltså fullt fokus på händelsen. Hans vittnesmål i det skedet bör betraktas som mycket tillförlitligt.
Citera
2020-04-13, 14:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
IM har anledning att iaktta dem några sekunder innan skotten, eftersom han reagerade på att GM gick upp bakom paret. Han sa till sina vänner i bilen att "nu jävlar händer det nåt" eller liknande och hade alltså fullt fokus på händelsen. Hans vittnesmål i det skedet bör betraktas som mycket tillförlitligt.
Osäker vad du menar med tillförlitlig här? Vi vet ju med nästan 100% säkerhet att LP gick närmast Sveavägen. Detta var vad jag syftade på.
Citera
2020-04-13, 14:46
Medlem
Det är ingen som har hittat intervjuer med vittnen från mordplatsens närhet som inte finns med i FUP:en på kb:s tidningstjänst?

Jag tänker kanske framförallt på personerna som rörde sig öster om mordplatsen strax innan mordet - Glenn M, Jan W och taxichauffisen som såg en wt-man i brun skinnjacka.

Observera att namnen mycket väl kan vara fingerade i ev intervjuer.
Citera
2020-04-13, 14:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Det vittne som ser GM vänta på paret Palme vid Dekorima är Inge Morelius. Han ringer in sitt spaningstips kl 0920 på lördagsmorgonen men hörs inte förrän den 14 mars. Detta är ett fatalt misstag från PUs sida och gör att vi vid granskning av hans vittnesmål måste vara försiktiga med att inte övervärdera specifika detaljer i det IM säger.

Vad som däremot är klarlagt är att IM finns placerad mitt emot Dekorima 2,5 - 3minuter före MOP. Detta vet vi genom de bankomatkvitton som hans medresenärer Helena Lähde och Susanne Larsson lämnat. När jag tolkar de olika vittnesmål IM lämnat kommer jag till slutsatsen att IM lagt märke till GM någon eller några minuter före skotten. Han reagerar på att den blivande GM ser lite skum ut och funderar om det är ett preludium till en knarkaffär.

Det IM berättar ger stöd för tesen att Stig Engström står och småpratar med Skandia-väktarna Henry Olofsson och Annette Kohut när GM redan finns i Dekorimahörnan beredd att utföra sitt vidriga dåd.
Citera
2020-04-13, 14:47
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Osäker vad du menar med tillförlitlig här? Vi vet ju med nästan 100% säkerhet att LP gick närmast Sveavägen. Detta var vad jag syftade på.
Jag förstod inte att det bara var det du syftade på.
Citera
2020-04-13, 14:55
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det vittne som ser GM vänta på paret Palme vid Dekorima är Inge Morelius. Han ringer in sitt spaningstips kl 0920 på lördagsmorgonen men hörs inte förrän den 14 mars. Detta är ett fatalt misstag från PUs sida och gör att vi vid granskning av hans vittnesmål måste vara försiktiga med att inte övervärdera specifika detaljer i det IM säger.

Vad som däremot är klarlagt är att IM finns placerad mitt emot Dekorima 2,5 - 3minuter före MOP. Detta vet vi genom de bankomatkvitton som hans medresenärer Helena Lähde och Susanne Larsson lämnat. När jag tolkar de olika vittnesmål IM lämnat kommer jag till slutsatsen att IM lagt märke till GM någon eller några minuter före skotten. Han reagerar på att den blivande GM ser lite skum ut och funderar om det är ett preludium till en knarkaffär.

Det IM berättar ger stöd för tesen att Stig Engström står och småpratar med Skandia-väktarna Henry Olofsson och Annette Kohut när GM redan finns i Dekorimahörnan beredd att utföra sitt vidriga dåd.
I och med att IM reagerade innan skotten, och sa till sina vänner att nu händer det något, måste det betraktas som väldigt tillförlitligt även om han berättade det i förhör först efter två veckor. Hans uppmärksamhet skärptes och han tittade på de tre personerna pga att GM rörde sig hotfullt och bestämt mot LOP.
Citera
2020-04-13, 15:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
I och med att IM reagerade innan skotten, och sa till sina vänner att nu händer det något, måste det betraktas som väldigt tillförlitligt även om han berättade det i förhör först efter två veckor. Hans uppmärksamhet skärptes och han tittade på de tre personerna pga att GM rörde sig hotfullt och bestämt mot LOP.

Det han säger i de första förhören är tillförlitligt. Det är värre med uttalanden efter sommaren 1986 då han intervjuades av journalisten Tomas Kanger under flera långsittningar som TK berättar om i den först utkomna ”Palmeboken” 1987.
Citera
2020-04-13, 15:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Men i IM:s första förhör står inte GM länge i hörnet och väntar.
Citera
2020-04-13, 15:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Apropå mannen som Nicola F ser så finns det ju faktiskt tydliga likheter med mannen som Mårten P och Ljubisa N ser. Mårten säger att mannen som börjar gå efter makarna Palme hade halvlång mörkblå jacka och gick hopsjunket och framåtlutad. Ljubisa N säger att mannen som passerade kiosken efter makarna Palme hade grå eller grön jacka som gick till knäna och att mannen gick klumpigt. Nicola F säger att mannen han mötte på andra sidan gatan hade blå jacka och gick underligt.

Kanske är det här "säkringsmannen" som sydsvenskans underrättelsekälla talar om veckan efter mordet - en person som följer efter mordoffret för att se till att kusten är klar och vid behov ingripa.

Mårten Palme gjorde veckan efter MOP en fantombild av denne man som fortfarande är sekretessbelagd. Anledningen är enkel . Den har inte den ringaste likhet med vare sig Christer Pettersson , Viktor Gunnarsson eller någon annan av de som utpekats som Olof Palmes baneman.

Då PU vid rättegångarna mot CP hävdade tesen att Grandmannen också är GM blir handlandet logiskt, om än omoraliskt. Att CPs advokater Arne Liljeros och Lars Ekman underlät att kräva fram denna fantombild som bevis i rättegångarna är ofattbart. Frågan är om dom kände till den överhuvudtaget?

MPs vittnesmål om mannen som följde föräldrarna är intressant . Inte minst för att det kommer redan vi femtiden på morgonen på han plockats in till polishuset av den energiske Börje Wingren som fruktade att OP tagits av daga av Walter Kirisits som han tidigare under kvällen fått order av Hans Holmér att undersöka. Anledningen var hot från WKs sida mot HH och OP och att HH verkligen besökt våldsroteln på sen fredagseftermiddag intygades av BWs kollegor Ulf Norlin och Henry Bohjort .

Den lite ”buffige men inte sjaskige” man som MP hävdar följer efter föräldrarna söderut på Sveavägens västra trottoar ses märkligt nog inte av Pia Engström. Hon är ett av mordkvällens trovärdigaste vittnen. Pia sitter vid busshållplatsen strax söder om Grand när paret Palme passerar henne på samma trottoar. Hon tittar efter paret och iakttar att ingen går efter paret. Medan hon följer dom med blicken reflekterar Pia över att statsministerparet saknar livvaktsskydd.

Frågan är då var MPs buffige gubbe tar vägen? Om han skuggar paret är ett rimligt val att korsa Sveavägen från dess östra trottoar. Det är inte omöjligt att han skulle kunna vara den person som Nicola Fauzzi ser även om Anders Björkman för mig kan te sig lika trolig.
Senast redigerad av mvagrippa 2020-04-13 kl. 15:42.
Citera
2020-04-13, 15:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men i IM:s första förhör står inte GM länge i hörnet och väntar.

Det första sk ”förhöret” är knappt värt namnet. Uppgifterna är besvärande ofullständiga . Med tanke på att Inge Morelius sett själva mordförloppet är det ofattbart att han inte kallas in till ett kompletterade förhör under lördagseftermiddagen . Hade ex Arne Irvell fått sköta mordspaningen redan från mordnatten är min tro att såna här blundrar kunnat undvikas.
Citera
2020-04-13, 15:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Mårten Palme gjorde veckan efter MOP en fantombild av denne man som fortfarande är sekretessbelagd. Anledningen är enkel . Den har inte den ringaste likhet med vare sig Christer Pettersson , Viktor Gunnarsson eller någon annan av de som utpekats som Olof Palmes baneman.

Då PU vid rättegångarna mot CP hävdade tesen att Grandmannen också är GM blir handlandet logiskt, om än omoraliskt. Att CPs advokater Arne Liljeros och Lars Ekman underlät att kräva fram denna fantombild som bevis i rättegångarna är ofattbart. Frågan är om dom kände till den överhuvudtaget?

MPs vittnesmål om mannen som följde föräldrarna är intressant . Inte minst för att det kommer redan vi femtiden på morgonen på han plockats in till polishuset av den energiske Börje Wingren som fruktade att OP tagits av daga av Walter Kirisits som han tidigare under kvällen fått order av Hans Holmér att undersöka. Anledningen var hot från WKs sida mot HH och OP och att HH verkligen besökt våldsroteln på sen fredagseftermiddag intygades av BWs kollegor Ulf Norlin och Henry Bohjort .

Den lite ”buffige men inte sjaskige” man som MP hävdar följer efter föräldrarna söderut på Sveavägens västra trottoar ses märkligt nog inte av Pia Engström. Hon är ett av mordkvällens trovärdigaste vittnen. Pia sitter vid busshållplatsen strax söder om Grand när paret Palme passerar henne på samma trottoar. Hon tittar efter paret och iakttar att ingen går efter paret. Medan hon följer dom med blicken reflekterar Pia över att statsministerparet saknar livvaktsskydd.

Frågan är då var MPs buffige gubbe tar vägen? Om han skuggar paret är ett rimligt val att korsa Sveavägen från dess östra trottoar. Det är inte omöjligt att han skulle kunna vara den person som Nicola Fauzzi ser även om Anders Björkman för mig kan te sig lika trolig.

Hur vet du att fantombilden inte har den ringaste likhet med CP, VG osv när den är hemlig.? Är det enbart ett antagande utifrån att den inte togs med i FUP i fallet CP?

Eller syftar du på vad Mårten Palme sagt i övrigt om Grandmannen och att fantombilden är i linje med det?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRmE1X/marten-palme-jag-hjalpte-polisen-ta-fram-en-fantombild
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in