2020-04-13, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Detta?
https://tidningar.kb.se/4112703/2018-05-25/edition/147515/part/1/page/8/

Gå tillbaka någon dag, jag la in klippet som jag själv fick , var han fick det ifrån vet jag inte

Det var postat av Brunel.
Citera
2020-04-13, 12:17
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det troligaste (givet att det är säkringsmannen) är nog att han försvinner över till andra sidan av Sveavägen.

Men i princip kan det ju också vara så att han passerar förbi mordplatsen och går söderut. Det stämmer dock inte riktigt med färgen på kläderna. Lisbet säger att mannen som går söderut bakom mördaren är klädd i beige och chevamannen som ser en liknande figur säger att han är ljusklädd.

Ja, eller avvaktade mordet och smög sedan fram som åskådare norr om mpl, ungefär vid reklampelaren.
Citera
2020-04-13, 12:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Inge Morelius (IM) och Anders Björkman (AB), får vi väl anse vara det som har haft ”bäst” översikt av händelseförloppet.

IM: Lisbet Palme gick på insidan. Alltså närmast Tunnelgatan in mot barackerna.
IM: Ett gäng a 5 st personer passerar paret Palme. Strax därefter, kan ha varit 10-15 sekunder, så faller skotten.
AB: Tre person går i bredd. Vara den längst till vänster har armen kring den i mitten. LP närmast Sveavägen.

Det är något som inte stämmer här. IM och/eller AB har sett "fel". AB kan vi ju ursäkta i och med att han intagit alkohol, så hans observationer är ju därefter av naturliga orsaker.

Att ett gäng skulle ha passerat och dom missat OP (sett från den första reklampelaren och mordplatsen) och inte hört skotten förefaller mig som mycket svårt. På det så nämner LP ingenting om att de skulle ha sett/mött ett gäng så nära inpå skotten. Inte heller nämner AB att han skulle ha sett ett gäng där han står (visserligen påverkad) utanför bankomaten och väntar på sina kollegor.
Lisbet (ovetandes då) närmast Sveavägen enligt AB. Men IM säger att LP var på insidan.
IM är säker på att gm inte hade någon keps. Friar isf SE.

Det viktigaste av allt (jag har iaf inte sett någon notering om det): ingen person i det här gänget har gett sig tillkänna. Man kan ju tycka att dom borde ha gjort det.

Morelius måste ha uppfattat saker och ting ”fel”.

Säkert någon som tycker annat?
Min mening är att allt som IM säger om händelser före skotten är osäkert. Han sitter och väntar på flickvän och vänner och är förmodligen mest intresserad av att komma iväg från den olagliga parkeringen vid korsningen.
- Gruppen som gick norrut som han ser existerade säkert men var det 10-15s
före skotten eller 1 minut? Ingen vet.
- Han har ingen anledning att iaktta LOP särskilt före skotten, så
deras inbördes position är förmodligen osäker (nu vet vi ju av många skäl, t.ex. skottvinklar och LPs utsaga, att LP gick ytterst så detta spelar mindre roll)
- Däremot sätter jag tilltro till IMs uppgift om mössa, inte keps. IM ser GM nästan i profil och bör se skillnaden.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-04-13 kl. 12:29.
Citera
2020-04-13, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Jo visst kan det vara så att det finns några för oss okända som passerade och som PU har förhört, men som saknade bäring i målet mot CP och därför fortfarande ligger under sekretessen.

Fast vad gäller det här "gänget" som Morelius säger sig ha sett tycker jag det klart rimligaste är att anta att det var Björkman och hans tre arbetskamrater (Fröling, Nyberg, Gustafsson).

Det klaffar ju väldigt bra om man tänker att de kom till platsen strax efter att Morelius börjar spana ut över korsningen. Björkman uppger ju dessutom att han inte går in på banken utan stannar kvar utanför, vilket isf kan göra honom till den GM Morelius tycker sig se, alternativt vara det störningsmoment han uppfattar vid affischpelaren och inte får ihop i sin minnesbild. AB:s gäng hinner sedan gå norrut strax innan Fauzzi passerar platsen.

Att AB:s gäng är snabbare på att ta ut pengar än IM:s gäng kan kanske förklaras av att banklokalen de går in i förmodligen (?) har mer än en automat, så att mer än en kan ta ut samtidigt, medan IM:s gäng på andra sidan gatan bevisligen bara har en automat och får vänta på sin tur och därför tar nån eller ett par minuter längre på sig.

Ska vi pressa in ett till gäng människor som passerar precis innan skotten så stämmer liksom ingenting. Känns helt orimligt att de missats av Björkman, Fauzzi, Engström och Lisbet. Rimligare då att det är Morelius som rör ihop kronologin.

Frågan om hur länge IM stått där är i så fall central. Passerade gänget hela fyra minuter innan skotten som det står i en förhörssammanfattning sent-87 kan det förstås ha varit AB och kompisarna, men man grips av misstanken att förhörsledaren har påverkat denna slutsats av samma orsaker som du själv anger: ”Inget stämmer och det är orimligt att de missats av Björkman, Fauzzi, Engström och Lisbeth, och att det är Morelius som rör ihop kronologin”

I tingsrätten och hovrätten är IM återigen lika klar över att gänget passerade bara sekunder innan Palme kom, så man måste ju fråga sig vad som föranledde denna tillfälliga variant om gänget som passerade 4 min före Palme?
Den verkar ju inte gälla då IM själv får lägga fram sina ord.
Är man riktigt uppmärksam så ser man att Klas N förhörs precis efter Inge M av samma förhörsledare (87.11.12) så det borde finnas en koppling till frågan de försöker utreda.

Dessutom finns det ju en del mer eller mindre tydliga vittnesobservationer som gör gällande att det befann sig flera människor på trottoaren.
Leif L pratar om en folkmassa som skingras, Lisbeth har sett en man i beige jacka bara sekunder efter skotten. NF har sett en grupp människor stående mellan honom själv och den liggande mannen, och SE har passerat några människor på vägen fram. Anna H ser ett par som rör sig mot platsen.
Dessutom berättar Lena Bäsen om en ljushårig kille i grå jacka som var där bland de allra första, och Per W berättar om en ljushårig kille och en tjej som tycks flina åt själva händelsen.
Helt folktomt på trottoaren tycks det inte ha varit oavsett hur det ligger till med gänget.
Senast redigerad av MacMackay 2020-04-13 kl. 12:36.
Citera
2020-04-13, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
"Han kan ha kommit med eget vittnesmål eller allmän information och i samband med det forsökt skaffa information om utredningens läge. Han kan ha lämnat direkt vilseledande information i ett försök att rikta utredningens fokus åt annat hål"

källa: Gärningsmannaprofilen s. 108
Jag kan bara tycka att hela teorin är långsökt.
NF verkar dock ha passerat La Carterie eftersom han sett mannen i fönstret.
Citera
2020-04-13, 12:34
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
NF – gubben ur lådan.

Funderar just på NF’s interaktion med polisen och tvärtom med hänvisning till de två regelrätta förhören den 3:e mars och 25:e mars 1986 samt vallningen på årsdagen.

Det som slår mig när man jämför dessa förhör med NF hur lättvindigt han får prata av sig om händelsen den 28:e februari.

Bara som ett exempel: det verkar som att polisen (framkommer inte i protokollet iaf) inte ens bemödat sig att kolla NF’s arbetstid den 28:e. Om NF ens jobbade den dagen? Även om han inte jobbade just den dagen så hade man velat veta vad han gjorde den dagen? Polisen har haft knappa 3 veckor på sig att kolla upp honom mellan det första och andra förhöret…men icke.

Dessutom, i det första förhöret så säger NF att han kände igen makarna Palme på 10 meters avstånd. Den okända mannen gick 10m bakom. Men i det andra förhöret så har avståndet mellan NF och Palme utökats till 20m och mannen 8-10m bakom.

I vanliga fall (iaf min värld) när man utför ett förhör så har man en början, mitt i, och ett slut. Alltså, hur hamnade du där? Vad hände och vad gjorde du sen?

Om man jämför NF’s förhör med de andra vittnesmålen (AB, LJ, YN, LL, SE, AD, IM osv) och på det sättet han blir förhörd så finns ingen början eller slut. Jämför det med nämnda vittnesmål () där de får mycket ingående (gator, klockslag, pubbar, kollegor etc) berätta hur de hamnade på platsen, vad som hände och sedan hur de åkte där ifrån eller annat avslut.

Saknar helt enkelt en tidslinje över vad NF gjorde den dagen. Även hur en normal arbetsdag såg ut. När han började? Hur han vanligtvis tog sig till jobbet? När han slutade? Normala resvägen hem?

Jag finner detta mycket märkligt. Skulle vilja kalla det väldigt dålig förhörsteknik om/när man vill utröna ett händelseförlopp.

Som jag och andra nämnt tidigare: det hade varit önskvärt (mycket bättre) om polisen hade gjort en rekonstruktion av händelseförloppet med alla samlade tillsammans.
När han i det andra förhöret flyttar mötesplatsen till La Carteriebutiken och den norra reklampelaren, förstår han att polisen kanske förstår att mötesplatsen egentligen var vid Dekorimabutiken och den södra reklampelaren.

Det är därför "Palme utökats till 20m och mannen 8-10m bakom"
Senast redigerad av 299792458 2020-04-13 kl. 12:41.
Citera
2020-04-13, 12:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Jo visst kan det vara så att det finns några för oss okända som passerade och som PU har förhört, men som saknade bäring i målet mot CP och därför fortfarande ligger under sekretessen.

Fast vad gäller det här "gänget" som Morelius säger sig ha sett tycker jag det klart rimligaste är att anta att det var Björkman och hans tre arbetskamrater (Fröling, Nyberg, Gustafsson).

Det klaffar ju väldigt bra om man tänker att de kom till platsen strax efter att Morelius börjar spana ut över korsningen. Björkman uppger ju dessutom att han inte går in på banken utan stannar kvar utanför, vilket isf kan göra honom till den GM Morelius tycker sig se, alternativt vara det störningsmoment han uppfattar vid affischpelaren och inte får ihop i sin minnesbild. AB:s gäng hinner sedan gå norrut strax innan Fauzzi passerar platsen.

Att AB:s gäng är snabbare på att ta ut pengar än IM:s gäng kan kanske förklaras av att banklokalen de går in i förmodligen (?) har mer än en automat, så att mer än en kan ta ut samtidigt, medan IM:s gäng på andra sidan gatan bevisligen bara har en automat och får vänta på sin tur och därför tar nån eller ett par minuter längre på sig.

Ska vi pressa in ett till gäng människor som passerar precis innan skotten så stämmer liksom ingenting. Känns helt orimligt att de missats av Björkman, Fauzzi, Engström och Lisbet. Rimligare då att det är Morelius som rör ihop kronologin.
AB kan inte gärna vara den GM som IM ser, för denne GM är så nära att IM upofattar det som att han lägger handen på OPs axel.

Däremot håller jag med om att den rimliga förklaringen till ”gänget” som går norrut är AB och hans tre kollegor.
Citera
2020-04-13, 12:38
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Eftersom Jan Olsson och Ulf Åsgård "som studerat 15-20 000 skriftliga dokument" (GMP s. 20) i ärendet, skriver:

"Fauzzi, som säger sig ha mött Palme vid La Carteriebutiken" (GMP s. 97)

tror jag inte han mötte Palme vid La Carteriebutiken och då såg någon man i fönstret.
Senast redigerad av 299792458 2020-04-13 kl. 12:48.
Citera
2020-04-13, 12:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är mycket mer långsökt än så. Den tidigare versionen är att NF ser LOP uppåt Kammakargatan och sedan springer som en dåre via Luntis till Dekorima utan att LJ ser eller hör något. Eller så får vi en ny sagoberättelse. Vi får se.
Citera
2020-04-13, 12:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Eftersom Jan Olsson och Ulf Åsgård "som studerat 15-20 000 skriftliga dokument" (GMP s. 20) i ärendet, skriver:

"Fauzzi, som säger sig ha mött Palme vid La Carteriebutiken" (GMP s. 97)

tror jag inte han mötte Palme vid La Carteriebutiken.

Sluta upprepa det där. Du har citerat samma skit 100 gånger. Det betyder inte det du tror.

Det betyder inte på något sätt att de möttes vid Dekorima. Inte på något sätt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-04-13 kl. 12:49.
Citera
2020-04-13, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Finns inget på inlägg Nr 127046 som säger att det är vapensamlarens S/W som skickats till nfc. Bara gissningar. Det kan lika gärna vara en tidigare okänd S/W som ingick i mitt tips till PU som dom mottog i slutet på Augusti 2017

Ber om ursäkt, den uppgiftslämnaren som skrev till mig hade saxat det troligen från Expressen så uppgifterna är säkert påhittade av nyhetsmedia för att sälja mer upplagor
Citera
2020-04-13, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Detta?
https://tidningar.kb.se/4112703/2018-05-25/edition/147515/part/1/page/8/

det var troligen denna expressen upplaga som min uppgiftslämnare tolkat utan att ange källa

Sorry
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in