Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Hur vet du att fantombilden inte har den ringaste likhet med CP, VG osv när den är hemlig.? Är det enbart ett antagande utifrån att den inte togs med i FUP i fallet CP?
Eller syftar du på vad Mårten Palme sagt i övrigt om Grandmannen och att fantombilden är i linje med det?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRmE1X/marten-palme-jag-hjalpte-polisen-ta-fram-en-fantombild
När
Christer Pettersson var på tapeten som GM gjorde dåvarande PU allt för att skapa en kedja som visade att CP var på Biografen Grand och därifrån följde makarna
Palme fram till Dekorimahörnan. Det gick i inget vidare. Trots att man medvetet utelämnade de bästa Grandvittnena
Storhök/Korhonen när det blev dags för rättegångarna. Dessa var de vittnen som hade bäst möjligheter att se en Grandman, MS rakt framifrån i bra l ljus ca 4-5 meters avstånd under ca två-tre minuter, men deras utsagor pekade mot en helt annan typ än CP.
Dåvarande PU lutade sig t.o.m mot höghushöge pundaren
Roger Östlund och ett TK-protokoll vars uppgifter inte stämmer med fem olika vittnen från Grands foajé. I det läget hade en fantombild som bara påminde om CP varit som manna från himlen för
Hans Ölvebro,
Anders Helin och de andra som ledde PU. Att den hölls väl förborgad för allmänheten förstår jag. Skulle vara en ordentlig bredsida rakt in i både PUs och
Mårten Palmes trovärdighet om den offentliggjorts .
I princip har jag förstråelse för polisens restriktivitet med offentliggörande av fantombilder. Det är väl dokumenterat att
Hans Holmérs släppande av den första fantombilden skapade kaos för PU då de fullständigt översköljdes av tips. Det blev inte bättre av att HHs fantom med största sannolikhet inte hade ett dyft med MOP och gör och var från en iakttagelse på Smala Gränd ca kvarten efter MOP.
Med MPs fantombild är det annorlunda. Den borde funnits med i FUP redan i samband med rättegångarna mot CP. Jag hoppas den offentliggjörs. Om inte annat för att visa vilket gungfly det åtalet byggde på. Så att bilden inte påminner om CP kommer jag fram till genom analys och slutledningsförmåga. I detta fall var det inte särskilt svårt.