2020-04-13, 15:20
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det låter fan rätt positivt i mina öron.

Så du tror inte på den kraftiga uppgången i antalet döda per dag många i denna tråd trott ska infalla i flera veckor nu?

Jag vet inte, är 40700 döda positivt? (officiella siffror, peaken vi kan se i SCB's statistik kan bli högre).

Så här ser det ut på "hitsidan" av peaken:

13/4: 1577 döda, 224 per dag, ökningstakt 13.1%
20/4: 3967 döda, 440 per dag, ökningstakt 9.1%
27/4: 8061 döda, 685 per dag, ökningstakt 4.6%
4/5: 13546 döda, 874 per dag, ökningstakt 4.0%
11/5: 20344 döda, 1017 per dag, ökningstakt 0.8%
Citera
2020-04-13, 15:20
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Västerås tar i alla fall dricksvattnet från Mälaren. Genom reningsverk förstås.

Japps..Och vart gör de av sitt avlopp..jo i samma sjö.. Kan avloppet inte renas ordentligt med nödvändiga kemikalier så kommer det släppas ut orenat..och då blir vattnet otjänligt för människor under lånh tid framöver. D ålär kolera ta livet av fler än covid-19 om avloppsverken tvingas släppa ut sitt avlopp orenat..Så långt verkar inte myndigheterna ha tänkt ännu uten de har bara fått en ingivelse om dricksvattnet.

Bra med egen brunn och avlopp..Trädgårdsland och vapen i skåpen..har väl nästan 600 hagelpatroner till bössan så det räcker till en del kött och att hålla ev. inkräktare från markerna.
Citera
2020-04-13, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Nästan alla norrbottningar kommer att drabbas av covid-19
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/nastan-alla-norrbottningar-drabbas?cmpid=del:tw:20200408:nastan-alla-norrbottningar-drabbas:nyh:lp

Citat:
Region Norrbotten vill bygga upp flockimmunitet
De gamla och sköra ska skyddas så mycket det bara går, men det är precis tvärtom med de unga som inte påverkas lika mycket av coronaviruset, enligt smittskyddsläkaren.

– Det vore jättebra om yngre människor hyfsat snabbt, men i lugn och ro, gick igenom den här infektionen och blev immuna. Vårt mål är att långsamt bygga upp en immunitet i befolkningen så att smittan inte ska sprida sig så snabbt, säger Anders Nystedt.

intressant inlägg i en infekterad
debatt om flockimmunitet
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det beror ju på hur många som dör naturligtvis så helt fel hade han ju inte. Men en sådan katastrof tror inte ens jag på.

Fast själva utgångspunkten att medellivslängden sjunker med avseende på äldre är ju inte särskilt begåvad. Han får ju tycka/tro/anse vad han vill, men han borde ha besparat sig just det argumentet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.sthlm
jävla hysteri att dricksvatten tar slut, tar slut efter vad!?

Efter man slutat tvätta bilar, vattna gräsplaner, tvättat gator och husfasader, fylla simhallar och privat pool, Prips/coca cola sverige slutat tillverka läskablask osv osv.

Finns jävligt mycket vatten att spara innan militären skall börja köra ut vatten.
Vattnet tar inte slut, men om man inte har kemikalier att rena vattnet med kan det bli en jävla massa skitsjuka och annat otrevligt. Hoppas ni har hamstrat toapapper.
Citera
2020-04-13, 15:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja dessa källor är vattnet så klart och stilla att du inte ens ser vattnet. Vet ett sådant ställe. Helt otroligt. Iskallt , gott vatten.
Fint att du är vattenförsörjd
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det är här pappersmassan finns, så jag gissar på Göteborg så all som bygger på trämassa tillverkas nog här. Finns det göteborgare i tråden som vet bättre? i Frankrike var det ett Europalager och det som fransoserna beslagtog vara varor från Kina och något annat asiatiskt land.

Jag tror att deras fabriker ligger utanför Sverige.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Testa döingar för covid-19 gör inga andra länder heller såvitt jag vet.
Det gör man nog i de fall man genomför en obduktion.
Citera
2020-04-13, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
De lägger dem nog i kistor och därför räcker inte container till.
Eller också ljuger de så de tror sig själva.

Inga kistor, varje container rymmer ca 500st (aggregatet är gjort för denna mängden). De förflyttas sedan i takt till kistor för begravning. Containrarna är till som en buffer för att begravningsbyråerna ska hinna med alla dödsfall. Jag vet för jag har varit med och tillverkat dessa containrar.
Citera
2020-04-13, 15:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
20 st döda, säg mig ärligt, tror du siffran stämmer? Ställer frågan utan att vara förnekare eller alarmist.

Stämmer ju givetvis att det är så många som inrapporterats just idag. Stämmer naturligtvis inte beträffande hur det faktiskt ser ut. Jag blir lika irriterad på sådana som vill fira låga siffror som sådana som vill skriva upp framtiden.

Dagsrapporteringen är helt oväsentlig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det gör man nog i de fall man genomför en obduktion.
Nyckelordet i denna mening är ”nog”, mina vänner!
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnaldinho
Ponera att Sverige uppnår den s.k. flockimmuniteten inom relativt snar framtid. Utan att lägga nån värdering kring "strategier" så undrar jag om följden då blir att smittan utraderas? Eller kommer hela tiden en liten smittspridning fortgå, och nya mutationer kommer smitta ett för vården mer lätthanterat antal.
Den kommer att bli som de andra flunsorna. Den kommer skvalpa runt nån säsong då och då. Tack vare flockimmunitet och erfarenheter från nu så blir det bara mer och mer lätthanterat.
Citat:
Ursprungligen postat av johnaldinho
Om nu resten av världen satsar på betydligt striktare åtgärder under längre tid, blir det då riskfyllt för de att släppa in svenskar eller för Sverige att släppa in utländska medborgare?
Tvärtom tror jag det kommer vara hög status i passet för svenskar. Immuna resenärer smittar inte. Immuna resenärer tar inte upp någon annans coronasäng iaf.
Tack vare hög immunitet blir det säkert att besöka Stockholm. Viruset kommer ha svårare att få fäste i Sverige. Det betyder att besökare kan röra sig fritt och tryggt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in