2020-04-13, 15:18
Medlem
Nästan alla norrbottningar kommer att drabbas av covid-19
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/nastan-alla-norrbottningar-drabbas?cmpid=del:tw:20200408:nastan-alla-norrbottningar-drabbas:nyh:lp
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
hur kan de bli brist på lastbilschafförer,...de är väl inte äldre, äldre?

JAg tror vi står inför en samhällskatastrof av aldrig tidigare slag.
Citera
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Känns väldigt mycket som det här: https://youtu.be/CBLIP59rdP4

Hon säger alltså efteråt att hon inte anser att folk behöver oroa sig och att det är ett tänkbart scenario på sikt. MSB är ett jävla skämt. När vi snart behöver höja skatten för att täcka kostnaderna för covid borde vi lägga ner rubbet för att spara in.

Själv skulle jag snarare hylla MSB för att dom talar ur skägget och senare ställa regeringen mot väggen, -Vad har ni gjort för att säkerhetsställa att vi har tillräckligt mycket flockningsmedel här i landet?

Men för all del, att stoppa huvudet i sanden och tala skit om budbäraren det är också en strategi antar jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Jag har svårt att förstå MSB's roll i detta.
I princip allt som är fel och behöver åtgärdas i och med covid är deras jobb att göra?

Att förbereda oss för värre tider, vilket det nu är. Att landet Sverige ska vara förberett.

Vad är det jag missat?

Att dem sen är med på pressträffar och beter sig som mediekåta tonåringar!
Pratar i 10 minuter om helt ointressanta saker.

Och idag kläcker kärringen ur sig att det kan bli aktuellt med vattenransonering pga kemikaliebrist?
Ärligt talat, vid händelse av en än värre händelse, som tex krig:
Var i helvete är uthålligheten?!
Staten måste ju för fan ha en uthållighet längre än såhär!

Stäng ner MSB, dem gör ju för i helvete inget mer än att kosta oss skattebetalare pengar.
Det du har missar är nog att det är POLITIKERNA (Moderater och sossar och sånt folk) som bestämt att Sverige inte ska ha någon (vidare) beredskap. Att Sverige ska bränna och sälja av lager med sjukvårdsmaterial, fältsjukhus, matlager, o.s.v.

Deras jobb är att pusha dumsvennen (och kommuner, o.s.v.) att ta kontroll över sin egen tillvaro. Sin egen beredskap och försörjning för när coronan eller ryssen kommer. För nu är det bestämt så av politikerna. Helt enkelt informera svennen om att det nu är bestämt att man själv står för sin egen beredskap.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Inte för att jag haft blöjbarn på många år men en modern blöja är både ett plastskikt och ett absorberande av papper.
Vilket ju inte är irrelevant, för man gör fortfarande inte munskydd av papper.
Citera
2020-04-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.sthlm
jävla hysteri att dricksvatten tar slut, tar slut efter vad!?

Efter man slutat tvätta bilar, vattna gräsplaner, tvättat gator och husfasader, fylla simhallar och privat pool, Prips/coca cola sverige slutat tillverka läskablask osv osv.

Finns jävligt mycket vatten att spara innan militären skall börja köra ut vatten.

Det är inte vattnet som tar slut, det är rent vatten dom oroar sig för, alltså drickbart vatten, förstår du?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jag vet inte något exakt antal eller procentsats.

Uttalanden har gjorts av Svenska Kyrkan i bland annat DN, av ordföranden i Sveriges Begravningsbyråer i nyhetssändningar (där man också talat om hur man ökar möjligheterna att ändå genomföra begravningar och ge möjlighet för nära att följa akten via webben).

Dessutom ökar kremeringarna relativt, då de ger möjlighet att vänta mer än 30 dagar.

https://www.mariestadstidningen.se/2020/03/19/begravningar-paverkas-av-corona/
Hur många procent väljer normalt sett jordbegravning, och hur många procent väljer det nu?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Ja, kemikalier för att rena vattnet, och det funkar inte att koka vatten om det innehåller nån mysko bakterie.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/cyanobakterier-blagrona-alger?AspxAutoDetectCookieSupport=1

MEN det skall nog till ett renodlat krig om vi inte skall få vatten till samhället, så ta det med ro.

Jag tror inte att du skall vara så lugn inför det vi står inför...........
Citera
Medlem
StureSventons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det beror ju på hur många som dör naturligtvis så helt fel hade han ju inte. Men en sådan katastrof tror inte ens jag på.
Snitttöverlevnadstiden på ett äldreboende är 4 år, så nej inte ens 10 000 döda 85-105 åringar på äldreboende skulle göra mycket skillnad.
4*10000/10 000 000
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Ja, kemikalier för att rena vattnet, och det funkar inte att koka vatten om det innehåller nån mysko bakterie.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/cyanobakterier-blagrona-alger?AspxAutoDetectCookieSupport=1

MEN det skall nog till ett renodlat krig om vi inte skall få vatten till samhället, så ta det med ro.
Takk for opplysninger og link!
Citera
2020-04-13, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
AJ aj aj, ingen bra helg detta för alla alarmister inte.

Fick inget svar, så vi testar igen.

20 st döda, säg mig ärligt, tror du siffran stämmer? Ställer frågan utan att vara förnekare eller alarmist.

Skriver ner lite siffror för mig själv nedan:

Utan några som helst eftersläpningar medtagna, rena siffror och siffror från:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Tolka siffrorna som det behagar, men det bör gå att se när dödssiffran vänder åt det positiva hållet.

Ja, finns massa mer avancerade sätt att räkna, men det intresserar mig inte just nu.

Vecka 11 Döda 3 Snitt 7 dagar 0,43
Vecka 12 Döda 18 Snitt 7 dagar 2,57
Vecka 13 Döda 89 Snitt 7 dagar 12,71
Vecka 14 Döda 291 Snitt 7 dagar 41,57
Vecka 15 Döda 498 Snitt 7 dagar 71,14
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Citat:
Det finns en risk för brist på personal inom jordbruksproduktionen vilket kan få konsekvenser för vår livsmedelsförsörjning, enligt Maria Bergstrand, enhetschef på MSB.
Det finns även risk för brist på dricksvatten och begränsade möjligheter till sjuktransporter på sikt.

- Arbetet för att skydda samhällets funktionalitet handlar just om att identifiera brister och se vilka konsekvenserna kan bli om man inte vidtar åtgärder i tid, säger hon.

Jag skrev i ett par inlägg här i tråden för några veckor sedan om kommande ransoneringskort redan till våren typ april/maj och då antog jag att det skulle se värre ut än vad det än så länge blivit.. men förmodligen kommer vi först få läsa om att det kan tänkas bli aktuellt med ransoneringsåtgärder/ransoneringskort på kommande bristvaror och sedan kanske till sommaren nu, så kommer man börja dela ut dessa.
Om ni inte missat det, så står det begränsade möjligheter till sjuktransporter och i det kan mycket tolkas in; alltifrån personalbrist till brist på bränsle samt att fordon behöver repareras/besiktigas men ej kan fullgöras pga brist på personal.
Vi kanske kommer få se ransonering även på bränsle inom en nära framtid, hur skall folk då kunna resa fritt, kunna ta sig till o från jobbet etc.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det kan man väl göra för att fastställa dödsorsak. Men nej, man testar inte generellt patienter utanför sjukhus helt enkelt för att det inte finns resurser till det.

Testa döingar för covid-19 gör inga andra länder heller såvitt jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in