2020-04-12, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Jag håller med dig om din analys. Man kan inte ta uppgifter från en dagstidning, och anse det vara en sanning.
För PU var inte mitt tips en nyhet 2017 snarare ett komplement till ett några år tidigare inlämnat tips, nu med bl. var en S/W fanns och ett porträtt på en ev. GM, mm.

Was the portait hanging in a unique spot?
Citera
2020-04-12, 22:06
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Was the portait hanging in a unique spot?

Nej, gjort endast för PU i brist på foton
Citera
2020-04-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Finns inget på inlägg Nr 127046 som säger att det är vapensamlarens S/W som skickats till nfc. Bara gissningar. Det kan lika gärna vara en tidigare okänd S/W som ingick i mitt tips till PU som dom mottog i slutet på Augusti 2017

Hans Melander knew October 2016 about a completely unknown S&W - what surprises my is how for over 30 years it was known by few - yet still not turned in to PU / proper authorities.
Citera
2020-04-12, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Hans Melander knew October 2016 about a completely unknown S&W - what surprises my is how for over 30 years it was known by few - yet still not turned in to PU / proper authorities.
Men det var ett jävla tjat om Hans Melander. Ska du inte suga av honom nu när du ändå är igång din jävla anglofil.

Hans Melander visste lika lite om vapnet som oss hösten 2016. Ingen vet om det vapen som skickades in 2017 och som sannolikt testades positivt 2018 ens är en smith and wesson.
Citera
2020-04-12, 23:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
NF – gubben ur lådan.

Funderar just på NF’s interaktion med polisen och tvärtom med hänvisning till de två regelrätta förhören den 3:e mars och 25:e mars 1986 samt vallningen på årsdagen.

Det som slår mig när man jämför dessa förhör med NF hur lättvindigt han får prata av sig om händelsen den 28:e februari.

Bara som ett exempel: det verkar som att polisen (framkommer inte i protokollet iaf) inte ens bemödat sig att kolla NF’s arbetstid den 28:e. Om NF ens jobbade den dagen? Även om han inte jobbade just den dagen så hade man velat veta vad han gjorde den dagen? Polisen har haft knappa 3 veckor på sig att kolla upp honom mellan det första och andra förhöret…men icke.

Dessutom, i det första förhöret så säger NF att han kände igen makarna Palme på 10 meters avstånd. Den okända mannen gick 10m bakom. Men i det andra förhöret så har avståndet mellan NF och Palme utökats till 20m och mannen 8-10m bakom.

I vanliga fall (iaf min värld) när man utför ett förhör så har man en början, mitt i, och ett slut. Alltså, hur hamnade du där? Vad hände och vad gjorde du sen?

Om man jämför NF’s förhör med de andra vittnesmålen (AB, LJ, YN, LL, SE, AD, IM osv) och på det sättet han blir förhörd så finns ingen början eller slut. Jämför det med nämnda vittnesmål () där de får mycket ingående (gator, klockslag, pubbar, kollegor etc) berätta hur de hamnade på platsen, vad som hände och sedan hur de åkte där ifrån eller annat avslut.

Saknar helt enkelt en tidslinje över vad NF gjorde den dagen. Även hur en normal arbetsdag såg ut. När han började? Hur han vanligtvis tog sig till jobbet? När han slutade? Normala resvägen hem?

Jag finner detta mycket märkligt. Skulle vilja kalla det väldigt dålig förhörsteknik om/när man vill utröna ett händelseförlopp.

Som jag och andra nämnt tidigare: det hade varit önskvärt (mycket bättre) om polisen hade gjort en rekonstruktion av händelseförloppet med alla samlade tillsammans.
De intressanta uppgifterna som NF har att komma med rör LOP och personen bakom. Han har inte sett mordet.

Hans arbete är relevant för de som fått för sig att han är inblandad, inte för polisen. Du beskrev själv (?) att NF sett en person i ett skyltfönster norr om MP, en uppgift som
kunde bekräftas. Detta bevisar att NF befann sig norr om MP.

NF har dessutom såvitt jag förstått själv sökt upp polisen. Varför då lägga tid på hans arbetsrutiner?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-04-12 kl. 23:38.
Citera
2020-04-13, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
De intressanta uppgifterna som NF har att komma med rör LOP och personen bakom. Han har inte sett mordet.

Hans arbete är relevant för de som fått för sig att han är inblandad, inte för polisen. Du beskrev själv (?) att NF sett en person i ett skyltfönster norr om MP, en uppgift som
kunde bekräftas. Detta bevisar att NF befann sig norr om MP.

NF har dessutom såvitt jag förstått själv sökt upp polisen. Varför då lägga tid på hans arbetsrutiner?

Det som är intressant med NF är hans iakttagelser och inget annat.
Att positionsangivelserna blivit fel i förhören är något som polisen till stor del får ta på sig.
Närmast otroligt vilken betydelse denna vallning har fått.
Tidsdifferenser i promenader som man kan bygga vidare scenarier runt, samt direkta anklagelser i den form som ibland förekommer.
Det är lätt hänt att man missar och på en karta pekar fel med ett helt kvarter om man inte är helt hemma i omgivningarna, och vad skulle logiken vara med att först kontakta polisen och sedan medvetet uppge fullständigt felaktiga positioner?
Det bästa vore då att uppge positioner som är rimliga.
Jag kan dock hålla med om att utredningen slarvat med förhören med nästan alla vittnen, och skadan är irreparabel.
Det kan ju också tänkas att många frågor för länge sedan är utredda, men inte ligger öppna i förundersökningsmaterialet som vi andra har tillgång till.
Trots det tror jag att man kan utläsa en del intressant i de knapphändiga förhören om man är riktigt vaken.
Och knapphändigheten i sig själv kan ju kanske också ge vissa ledtrådar för den som är konspiratoriskt lagd.
Men i fallet NF ser jag inga sådana tecken.
Senast redigerad av MacMackay 2020-04-13 kl. 01:08.
Citera
2020-04-13, 01:25
Medlem
JSelwyns avatar
Inge Morelius (IM) och Anders Björkman (AB), får vi väl anse vara det som har haft ”bäst” översikt av händelseförloppet.

IM: Lisbet Palme gick på insidan. Alltså närmast Tunnelgatan in mot barackerna.
IM: Ett gäng a 5 st personer passerar paret Palme. Strax därefter, kan ha varit 10-15 sekunder, så faller skotten.
AB: Tre person går i bredd. Vara den längst till vänster har armen kring den i mitten. LP närmast Sveavägen.

Det är något som inte stämmer här. IM och/eller AB har sett "fel". AB kan vi ju ursäkta i och med att han intagit alkohol, så hans observationer är ju därefter av naturliga orsaker.

Att ett gäng skulle ha passerat och dom missat OP (sett från den första reklampelaren och mordplatsen) och inte hört skotten förefaller mig som mycket svårt. På det så nämner LP ingenting om att de skulle ha sett/mött ett gäng så nära inpå skotten. Inte heller nämner AB att han skulle ha sett ett gäng där han står (visserligen påverkad) utanför bankomaten och väntar på sina kollegor.
Lisbet (ovetandes då) närmast Sveavägen enligt AB. Men IM säger att LP var på insidan.
IM är säker på att gm inte hade någon keps. Friar isf SE.

Det viktigaste av allt (jag har iaf inte sett någon notering om det): ingen person i det här gänget har gett sig tillkänna. Man kan ju tycka att dom borde ha gjort det.

Morelius måste ha uppfattat saker och ting ”fel”.

Säkert någon som tycker annat?
Citera
2020-04-13, 01:51
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Apropå mannen som Nicola F ser så finns det ju faktiskt tydliga likheter med mannen som Mårten P och Ljubisa N ser. Mårten säger att mannen som börjar gå efter makarna Palme hade halvlång mörkblå jacka och gick hopsjunket och framåtlutad. Ljubisa N säger att mannen som passerade kiosken efter makarna Palme hade grå eller grön jacka som gick till knäna och att mannen gick klumpigt. Nicola F säger att mannen han mötte på andra sidan gatan hade blå jacka och gick underligt.

Kanske är det här "säkringsmannen" som sydsvenskans underrättelsekälla talar om veckan efter mordet - en person som följer efter mordoffret för att se till att kusten är klar och vid behov ingripa.

Ja. Frågan är bara var han tog vägen? Iakttagelsen gjordes ca 1 minut före mordet. På den östra trottoaren. Man över 44 år med längre mörkblå jacka ("Tensonmannen"). Han gick ca 8-10 meter bakom paret Palme riktning söderut, dvs mot Dekorima.
Citera
2020-04-13, 02:16
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Spekulationer kring vad Palmeutredningen kommer att presentera för lösning till mordet och vad vi kommer att få veta.

Ett rykte som är i omlopp är att Sydafrika ska presenteras som lösning till Palmemordet.
Om detta stämmer kommer man då enbart att redovisa de sydafrikanska kopplingar man anser sig att ha funnit, kommer man att undvika ta upp eventuella svenska kopplingar?

Ett annat spår är Stig E, Skandiamannen som tidningen Filter och Thomas Pettersson hävdar är Olof Palmes mördare.
Jag är själv tveksam till Stig E som OP:s mördare , pekar man utt honom så hoppas jag på ordentlig redovisning av mordvapnet och mordvapnets koppling till Stig E

Christer A anser några vara skyldig till mordet
Om PU pekar ut honom , då hoppas jag på ordentlig bevisning som knyter honom till brottsplatsen

Finns det några personer/ grupper ni vill fylla på med.
Tankar,synpunkter på vad PU kommer att presentera till oss.

Fritt ur minnet:

Ustasja - hämnd på Palme för Baresic-historien
RAF - hämnd för att Sverige utlämnade terroristerna till Västtyskland efter Leijon-affären
Mossad eller annan mindre fristående israelisk grupp pga Palmes samröre med PLO
Stay Behind, dvs någon svensk grupp eller "friåkande" del av grupp (landsförrädarspåret)
Någon/några personer inom Säpo, eget initiativ hos få personer (landsförrädarspåret)
Person/personer inom Sthlmpolisen, eget initiativ hos få personer (lagförslaget om polisen vid ockupation?)
Person/personer inom den svenska försvarsmakten (landsförrädarspåret)

Men, som du säger, nu är det ju solida bevis som gäller. Att återigen försöka med luftiga indiciekedjor är meningslöst. Då kan KP lika bra strunta i att kalla till presskonferens.

En källa uppgav för mig att "de ska ha ett erkännande". Får se om det (eventuella) erkännandet kan backas upp med bevis.

Stalltips: Sydafrika. "Bra lösning politiskt". Apartheid finns inte längre. Utpekad GM kan vara död. Palme dog i kampen mot apartheid= hjältegloria. Konferensen i Sthlm veckan innan kan ha spelat roll, kanske någon/några från SA stannade kvar i Sthlm?

Jag säger inte att jag är övertygad om att Sydafrika måste vara lösningen. Jag säger att jag utifrån vad KP sagt om utländska organisationer/personer kan tänka mig att vi får Sydafrika som svar.

Om nu Sydafrika pekas ut behövdes i så fall svensk support. Och då har vi ju ett gäng tänkbara herrar som omnämnts sådär femtitusen ggr i tråden.

Men någon redogörelse över svenskarnas insats i operationen får vi nog aldrig. Det blir för svårt för våra makthavare att hantera.

Själv är jag nog mest inne på mindre svensk grupp där 3 av 4 signalementsmässigt är beskrivna i Säpos övervaknings-PM. Eventuellt inhyrd GM från utlandet. Grandmannen inblandad och troligen även Tensonmannen. Kanske samma person?
Senast redigerad av Basfakta 2020-04-13 kl. 02:19.
Citera
2020-04-13, 03:58
Medlem
Grandiosos avatar
Om 33-åringen Victor Gunnarsson fast ännu bara 32 år vid artikelns publicering:

- Det hade inte förvånat mig om han blivit toppolitiker, säger den ene skolkamraten.

Fästmön han visade upp hemma i byn i sin stora amerikanare var som nog som de
flesta vet om ingen mindre än den där sångerskan som slog igenom med dunder och brak
redan som 15-åring med en låt som handlade om att det är väl inte så konstigt om man
längtar bort nån gång då och då. https://www.youtube.com/watch?v=xALGA5mAzkk
(Framträdandet här ovan äger rum drygt en månad innan skotten på Sveavägen faller.)
Det var inget dåligt kap Victor gjort där och folket i byn lär väl ha gjort stora ögon när de fick
syn på henne tillsammans med byns eget original, den där konstiga killen som gick sin egen
väg och kanske såg sig som förmer än andra.

Killen från Blekinge som fick sitt liv förstört av att vara misstänkt som statsministermördare
ett bra tag och det på särdeles lösa grunder och så småningom inte såg något annat
val än att lämna landet och bege sig staterna där han kom att gå en ond bråd död
till mötes vilket inte hade ett skvatt med Palmemordet att göra bör väl påpekas.

Victor var kristen och kristen blev också den nämnda fästmön.
Till USA drog också hon några år efter Victors död och där uppehåller hon sig fortfarande.

https://tidningar.kb.se/4112678/1986-03-15/edition/10988/part/1/page/19/?q=aftonbladet%201986%20mordet%20p%EF%BF%BD%20olof %20palme&page=5
Citera
2020-04-13, 05:19
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Kanske är det här "säkringsmannen" som sydsvenskans underrättelsekälla talar om veckan efter mordet - en person som följer efter mordoffret för att se till att kusten är klar och vid behov ingripa.

Du råkar inte ha tillgång till den ursprungliga texten i Sydsvenskan? Ska ha publicerats den 9 mars 1986. Tyvärr finns inte särskilt många år av Sydsvenskan i KB:s sökmotor, men jag fann att det citerades i Svenska Dagbladet (1986-05-31) i Joachim Israels text om Töllborgs bok om Säpos personkontroll. Fint om nån har ursprungstexten, innan man pallrar sig iväg till pappersexemplaren på biblioteket...
Citera
2020-04-13, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Inge Morelius (IM) och Anders Björkman (AB), får vi väl anse vara det som har haft ”bäst” översikt av händelseförloppet.

IM: Lisbet Palme gick på insidan. Alltså närmast Tunnelgatan in mot barackerna.
IM: Ett gäng a 5 st personer passerar paret Palme. Strax därefter, kan ha varit 10-15 sekunder, så faller skotten.
AB: Tre person går i bredd. Vara den längst till vänster har armen kring den i mitten. LP närmast Sveavägen.

Det är något som inte stämmer här. IM och/eller AB har sett "fel". AB kan vi ju ursäkta i och med att han intagit alkohol, så hans observationer är ju därefter av naturliga orsaker.

Att ett gäng skulle ha passerat och dom missat OP (sett från den första reklampelaren och mordplatsen) och inte hört skotten förefaller mig som mycket svårt. På det så nämner LP ingenting om att de skulle ha sett/mött ett gäng så nära inpå skotten. Inte heller nämner AB att han skulle ha sett ett gäng där han står (visserligen påverkad) utanför bankomaten och väntar på sina kollegor.
Lisbet (ovetandes då) närmast Sveavägen enligt AB. Men IM säger att LP var på insidan.
IM är säker på att gm inte hade någon keps. Friar isf SE.

Det viktigaste av allt (jag har iaf inte sett någon notering om det): ingen person i det här gänget har gett sig tillkänna. Man kan ju tycka att dom borde ha gjort det.

Morelius måste ha uppfattat saker och ting ”fel”.

Säkert någon som tycker annat?

Nu spekulerar jag bara, men om det här gänget var där så kanske det fortfarande är hemligstämplat. Om dom nu fanns där så kanske dom hade väldigt bra iaktagelser som har lett PU framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in