2020-04-12, 16:22
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Nu kan nog HD känna sig väl så sviken ändå, bara av att de kände till varandra. Att LW vigde dem t.ex. Jag misstänker att SD manipulerat LW till att tro att han inte såg ngn framtid m HD, och att hon sett på paret Ds relation då och räknat ut den. Klart som korvspad att det sårar. ÄNDÅ tror jag att anledningen till att HD ljuger mest är rädsla för vad SD tar sig före när han kommer ut. Det lär han trots allt göra en dag. Vem skyddar HD och flickorna då?

Absolut. Och jag tror också att SD manipulerat HD och LW mot varandra. Jag spekulerar att SD sa till LW att han kände sig ensam och övergiven i äktenskapet med HD då hon var under isen och att LW började tycka synd om honom och att han sedan sa att han ville leva med LW då äktenskapet med HD var över. Mycket möjligt stämmer även TinnaNinna85s vittnesmål i tråden om att HD okejade arrangemanget initialt vilket då gav LW skäl att tro att det hon gjorde var okej samt att relationen med SD var på väg mot äktenskap osv. Och jag spekulerar att SD sa till HD att det han hade med LW bara var sex, att det var för hennes skull, att hennes vite riddare till hjälte behövde få ha sex men att känslorna låg hos henne, att LW bara var drift och inget mer. Jag spekulerar vidare att han sedan efter ett tag sa till HD att LW börjat bli jobbig, att hon inbillat sig löften från hans sida och att hon var psykiskt sjuk då han hela tiden varit tydlig med att han var en gift man. Till LW sa han kanske att det var HD som var psykiskt sjuk och inte begrep att släppa honom men att han snart skulle bli fri från henne och därmed kunde förlova sig med LW.

De motstridiga uppgifterna i tråden om planer på förnyat äktenskap med HD och försoningsresa till USA med HD parallellt med löften om förlovning och förlovningsresa till Kilimanjaro med LW tyder på detta. Med stor sannolikhet så triggade han dem mot varandra och målade in sig i ett hörn mellan två kvinnor som mådde allt sämre tills han gav vika för den ena och mördade den andra.
Citera
2020-04-12, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Har just sagt att jag inte haft tid att skapa ett arkiv för allt jag läst.
Är det viktigt om LW bjöd in HD eller om HD gick dit själv?
Har för mig att båda versionerna kan stämma. LW "hintade" nog en inbjudan
(sa något om det) och HD ville veta och gick dit.

Som sagt går det näst intill att bevisa ... När LW berättade för HD om att hon varit
med SD i HD:s säng, ville HD byta madrass. Varför det? Jo för att LW avslöjat att hon
varit i hennes säng såklart.
Inte tror jag att SD berättade det för henne. SD ville ju faktiskt skona HD från kränkningar.
Hon ville byta madrass men känner sig inte kränkt. ( trakasserad)Det hävdar några i tråden,
att HD har ju inte pratat om att hon känt sig trakasserad!

Som jag skrivit, hon kanske föredrar att välja att säga att hon inte känt sig trakasserad
för att hon då skulle anses vara motiverad till delaktighet av mord?

Att LW cyklat efter HD och sagt att HD ser visserligen bra ut men är inte så bra som hon ser ut,
att det är LW som SD vill ha, har jag ju läst med egna ögon i aktbilaga, LW har berättat själv i sms med väninna.
Nu hade hon ju sms med fler väninnor.
Om jag får tid, så ska jag hitta.

Vad gäller LW:s protester, uppläxningar och predikningar om rätt och orätt gentemot SD, så har hon även omnämnt det i sms med väninnor. "Nu ska han få, jag vinner" mm.
Med all rätt!!
Men på samma sätt tycker jag det står klart att det hon nämnt i sms om vad hon gjort och vill göra
mot HD, är åtminstone till stor del utfört.

Har ju skrivit att jag hädanefter ska anteckna var jag läst. Bara det att sms -konversationerna kryllar
av elakheter och redovisade hämndkänslor så svårt att veta vad man ska inringa eller ta skärmavbild av.
Det kan handla om flera sidor. Den som då ska kolla får mycket att läsa till den del där det står vad jag refererar till.

Min uppfattning är att LW som kunde detta med själavård, skillnaden mellan det onda och goda i människor, verkligen förstod VEM SD är, och att hon ville öppna HD ögon och ville hjälpa HD.
Jag ser ingen annan rimlig och trolig förklaring. Jag tror inte en enda sekund att LW hade dåliga avsikter här, hur illa det än må se ut och kan tolkas.
Citera
2020-04-12, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Jag börjar få spunk på att du inte citerar ordentligt. Om nu citera+ inte fungerar på just din dator/mobil så tipsar jag dig om att öppna upp varje nytt citat du vill göra i en ny flik, sen kopiera över den texten till ett och samma inlägg. Inte superkrångligt!

Men så har jag faktiskt gjort en tid.
Eller missförstår vi varandra?
Men en av de citerade (den ursprungliga) får på så sätt inte veta att jag svarar,
bara den som svarat ett inlägg (det ursprungliga) blir aviserad.
Därför undviker jag nu att besvara två inlägg samtidigt.

Tills jag testat den andra macen som kanske fungerar bättre - när den är färdig - supportad
för andra åtgärder.
Senast redigerad av Moschata 2020-04-12 kl. 16:25.
Citera
2020-04-12, 16:24
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Om det värsta skulle hända, d.v.s. att SD går fri från mordåtalet så borde han kunna lagföras för olaga mot LW och a*on. Preskriptionstiden är 2 år men i det här fallet kan åklagaren anföra preskriptionsavbrott i och med mordutredningen. Hoppas jag i alla fall.
Någon som har bättre koll kring detta?

En viktig fråga. Någon som har koll?

Om han släpps fri eller det finns en medhjälpare fri så bör LWs son stå under beskydd.
Citera
2020-04-12, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Min uppfattning är att LW som kunde detta med själavård, skillnaden mellan det onda och goda i människor, verkligen förstod VEM SD är, och att hon ville öppna HD ögon och ville hjälpa HD.
Jag ser ingen annan rimlig och trolig förklaring. Jag tror inte en enda sekund att LW hade dåliga avsikter här, hur illa det än må se ut och kan tolkas.

Varför skriver hon då till väninna att hon hatar HD och vet att det är fel men inte kan rå för det,
att hon vill sabba HD:s nyvunna självförtroende, och kallar henne "den lilla apan", med mera?
Läst igår en ganska lång sms-konversation där LW uttryckte sig så och väninnan svarade att
hon kunde förstå det i den situation som rådde.
Hade gärna förstått det som du, att hon ville hjälpa HD, men tvivlar starkt.

Det är ju det som väckt sådant intresse av LW, att hon var / borde varit, insatt i själavård, rätt och orätt,
men agerade och uttryckte sig tvärtom för att hon var så djupt nedbruten av relationen med SD.
Senast redigerad av Moschata 2020-04-12 kl. 16:30.
Citera
2020-04-12, 16:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Håller med till viss del, det kan vara mycket begärt, men liiite möda önskar jag att fler la ner på att försöka ta reda på vad som är vad - ibland står faktiskt sammanhanget på nästa rad, men utelämnas ändå. Och jag upplever att det tyvärr är mer avhumaniserande generaliseringar än tvärtom. Och det för inte tråden framåt i försöken att förstå detta hemska mord - tycker jag.

Man måste ju åtminstone sätta sig över det skyttegravskrig som de inblandade själva bedriver....

Synd om dimensioner faller bort som vore konstruktiva att syna.
Citera
2020-04-12, 16:29
Medlem
Citat:
Han snärjde in sig i kontroller.
Blev svårt stressad av krav från 2 kvinnor.
Inte vuxet, inte friskt.

Som ett egotrippat litet barn
Citera
2020-04-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man måste ju åtminstone sätta sig över det skyttegravskrig som de inblandade själva bedriver....

Synd om dimensioner faller bort som vore konstruktiva att syna.

??
Citera
2020-04-12, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag tror att både HD och LW har haft det svårt. Det är tekniskt omöjligt att vara nära en person som är manipulativ och rankar högt på psykopatskalan utan att bli påverkad/förändrad/sårad. Det tar bort lite av ens mänsklighet och logik och tankeförmåga. Först när en varit fri en lång lång period går det att läka. Och antagligen aldrig helt. Det går inte att "vinna" över en psykopat (om SD nu är det). Det var LW misstag, och till viss del även HD. Det går inte att resonera med dem och hitta lösningar för de vill alltid ha allt till deras fördel. Det enda sättet att bli fri är att så fort som möjligt distansera sig från dem och släppa allt och gå vidare. Och räkna med att förlora på det. Det är det enda sättet. SD trissade båda kvinnorna mot varandra genom sitt agerande.

Så säkert om du skrev det.
LW tycks ha förändrats mycket av den fortgående relationen med SD.
Det stod mer att läsa om den positiva LW här i tråden för någon månad sen ..
men just de senaste dagarna har det mycket handlar om hennes negativa
sidor.
Allt har ju en förklaring.
Psykopater vinner man inte över .. De skaffar sig rätt...sedan finns personer som liknar
psykopater för att de är så dristiga och vägrar ge sig och manipulerar sig till det de vill.
Har väl också någon förklaring.
Frågan är var gränsen går.
Enda är att känna sig förlorad och ge sig iväg.Ens energi har använts förgäves.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Ja, i det som kan antas vara ett utkast. Om du läste fub så ser du att det ligger sex varianter av samma text efter varandra. Vi vet inte att HD har fått det. Det finns inte i hennes IT-protokoll.

LW säger vid annat tillfälle: Jag har skrivit till Stefans fru. Men inte skickat så det är inte omöjligt att det är som flera påtalat att LW använde sig av det kända terapeutiska knepet att skriva av sig utan att skicka. Vi vet att hon gick i terapi och de flesta terapeuter uppmanar till detta av två skäl: dels att få ur sig allt man bär på utan att för den skull skada någon annan, dels för att sortera sina tankar och sätta ord på sitt innersta.

Det stämmer. I KBT-terapi är det en viktig del att skriva av sig.
Citera
Medlem
Citat:
Kan inte säga så mycket om det.
Men det är väl ändå troligt att HD var hemma hos LW och lyssnade på hur dem hemliga relationen fortsatt
även efter SD lovat att sluta ha se med LW.
Vänner fick de vara, men inte ha sex, i något skede sa HD så.
Senare kunde jag läsa att LW inte alls fick förekomma hos någon i bekantskapskrets,
enligt HD:s yttrande och det kan man mycket väl förstå.
Hur många vill ha mannens älskarinna uppdykandes i alla möjliga sammanhang ..

Betvivlar inte alls att LW hade det hemskt svårt.

Jag funderar här...brydde sig verkligen HD om LW på det sättet att HD var svartsjuk?
Jag har inte fått intrycket av att HD var lycklig med SD?

Kan inte detta handla om att HD var trött på LW av andra skäl...som att det pratades om även HD som faktiskt var gift med knölen??
Intrycket säger mig att HD inte var en person som gillar uppmärksamhet och att stå i rampljuset i ett triangeldrama var värre för HD än själva otroheten?

Sen om HD ville försöka förstå vem
av SD och LW som hon kunde lita på genom att lyssna på vad LW hade att säga är en annan sak, men hade hon varit svartsjuk så tror jag inte att hon suttit och lyssnat på några detaljer utan att bli så sårad och upprörd att LW tvingats sluta prata detaljer!?

Det är helt enkelt något som säger mig att HD ville bara förstå...det hon redan visste eller inte visste om SD, undrar jag??
Citera
2020-04-12, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kikar på det imorgon. Det är det bästa med det här forumet. Man lär sig massor.

Har du hittat nåt?

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det påstods inte rakt ut men syftet verkade vara att vi skulle relatera det till fallet vi diskuterar.
På vilket sätt tycker du att en jouråklagares kommentar vid ett tillfälle har någonting att göra med det här fallet?

Tycker man skall vara lite restriktiv med att anta vad någon menar, i möjligaste mån bör man nog se till vad som faktiskt står skrivet.
Hiding nämndes inte, varför då utgå från att Hiding avsågs?
Självklart var syftet att relatera till det aktuella fallet. Och lika självklart är det ju att en åklagare som har agerat/haft en konkret roll i fallet är relaterad till fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in