2020-04-10, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Så 1/5 som lagts in på sjukhus har allvarliga symptom? Vad gör resterande 4/5 där då? Softar?
De av disse pasientene i den studien som ikke var innlagt på intensivavdelinger var vel innlagt på andre avdelinger på sykehus regner jeg med.
Citera
Medlem
Nu ljuger Folkhälsomyndigheten igen. Det första fallet i Jönköping, en kvinna som varit i Kina, blev friskförklarad efter en månad men fick stanna kvar på infektionskliniken för att hon fortfarande testade positivt. Efter en månad, inte fem dagar.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Det är farligare än en influensa, men inte stor skillnad... Största skillnaden kan nog ligga i att vi inte har något vaccin för corona som vi har för vanlig säsongsinfluensa. Riskgrupper är de som oftast vaccinerar sig mot säsongsinfluensa, och det är just de som dör just nu.
Men varför säger experter/forskare mf från samtliga håll runt om i världen att Covid har mycket högre dödlighet än en influensa? ljuger dom är eller har dom bara fel?
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skywiper
Det har du rätt i, men jag tycker ändå att det kan påpekas att inavel kan vara skadligt för immunförsvaret, oavsett om det sker i Sparreholm (mindre troligt) eller i Aleppo (mera troligt)...

Absolut, men att peka på Assyrier/Syrianer och säga "titta de gifter sig med sina kusiner!" medan det är fullt tillåtet och okontrollerat här i Sverige känns lite...fel...
Citera
2020-04-10, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Frågan är snarare hur du kommer fram till 5%?

I’ve said for a long time IFR is around 1% — but hospital collapse will lead to 3-5%.

I haven’t seen any closed population studies that would suggest a 0.01% IFR, which is incredibly low.
Citera
2020-04-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Men varför säger experter/forskare mf från samtliga håll runt om i världen att Covid har mycket högre dödlighet än en influensa? ljuger dom är eller har dom bara fel?

För att det passar de flestas agenda just nu. Förutom folkets.
Citera
2020-04-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Länk!
Jag har länkat färdigt t dig.
Citera
2020-04-10, 17:02
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
För att det passar de flestas agenda just nu. Förutom folkets.
Så allt är en konspiration menar du, till eller för vad är deras agenda i sådant fall?
Citera
2020-04-10, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Nja, stugan får man fortfarande åka till. Bara den inte ligger utanför Region Stockholm.

Som jag fattade det,

allmänna råd gällande smittspridning är medborgaren enligt lagstiftningen skyldig att följa,

Fast föreligger det straff vid brytande av rekommendationer.
Nej precis.
Citera
2020-04-10, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Problemet för många är nog att man inte stängde ner när det var betydligt bättre förutsättningar att kunna stoppa smittan gentemot en nedstängning nu skulle jag tro, jag tillhör dom som tycker det.
Det fanns möjligheter till olika ageranden väldigt tidigt, men dom gjorde ingenting utan kom med påståenden som visade sig vara helt felaktiga. Att man som expert på området inte väljer att agera är ytterst märkligt med tanke på den smittspridning som det var i Italien vid det tillfället, när de svenska skidturister kom hem igen så gjordes absolut inget för att säkerställa att ingen var smittad.
Och en stor orsak till att smittspridningen tog fart började med just Italienresenärerna osv.

I det absoluta inledningsskedet hade man kunnat stänga gränsen mot Kina. Hade dock krävts att alla länder i världen gjorde det, och hade bara fungerat en ganska kort tid, för att varor behöver transporterats m.m. Att stänga gränsen mot Italien är jag betydligt mer tveksam till om möjligheten fanns. Alla svenskar som hade hotell bokat till bara ett visst datum etc. Visst hade man kunnat testa alla som landade etc., men det hade nog bara fördröjt smittan ett par veckor. Opålitliga tester, smittade utan symptom och lång inkubationstid gör det extremt svårt att stoppa smittan.
Citera
2020-04-10, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Du gapade rätt tidigt om influensor och svininfluensan utan reflektion att det inte går att jämföra några siffror med Covid-19 förrän skiten är över. Ingen reflektion över att svininfluensan har en lägre dödlighet, vilket man tidigt upptäckte (innan massvaccinationen drogs igång av självaste Tegnell). Du gapar om data men klarar inte att redogöra för den.

Du är en rolig prick du.
Det enda jag har skrivit beträffande svininfluensa och influensa i denna tråd var en fråga varav hysterin för coronan i relation till H1N1 2009 där så många som 575 000 beräknats ha strukit med världen över, och att det oavsett vad dör folk i infuensaperioder så varför skulle coronaviruset skona oss när inte ens influensor gör det?

Där är det som du kallar för att ”gapa” om svininfluensor och influensor, jag pratade ingenting om dödlighet för dessa. Beträffande tillgänglig data för dödlighet i covid-19 så visar exempelvis siffrorna ifrån det italienska civilförsvaret på tydliga tendenser, vilka jag har hänvisat till ett flertal gånger. Rekommenderar att du läser en, två och kanske tre gånger så kanske du kan sova bättre.

Vidta lämpliga åtgärder ska du göra oavsett om du är riskgrupp eller inte, men beroende på din ålder och ditt skick så kan du utifrån datan beräkna ungefär vad du kan förvänta dig. Även med hängsle och livrem.
Citera
2020-04-10, 17:06
Medlem
Hej! Någon från FoHM säger att peaken kan vara nådd för Stockholmsområdet. Hur kan peaken nås om man samtidigt uppkattar att bara 5%-10% inom samma område är smittade? Hur hänger detta ihop logiskt. Vad är det jag inte fattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in