2020-04-10, 16:22
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Stefan sa i Expressen igår. "Vi"har misslyckats med äldrevården . Vi i det fallet är folket.
Går man sedan längre ner i texten står det.
"Vi" förstår inte varför= politiker.
Ännu längre ner står det. Vi skall se över orsakerna= politiker "Det kan vara brister i personalens rutiner eller att besöksförbud inte följts som det skall" = folket.
Inga andra orsaker finns med
Inget om asymptomatisk personal som är mest troliga enligt mig.
Många kommunala inrättningat har inte råd att tillhandahålla arbetskläder tex, nödvändiga skydd mm. Endera ljuger de för att kommunalpampar stoppar det mesta i egen ficka eller också vet inte politiker något om vad tjänstemän gör i kommuner, eller också gör de det och skiter i det
.

Skulle faktiskt tro att alla de skälen är giltiga. De säger vad som passar för stunden, för att hålla flocken lugn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Hur tycker du att hans rekommendationer bör skiljas från varandra om det är den vanligaste eller den tredje vanligaste orsaken?

Klart det är ointressant.

Varför är ni så rädda för sanningen?
All information om detta virus är bra information. Vi behöver också veta vilket underlag som FHM bygger sina antaganden på. Inte första gången Tegnell svarar så på en högst relevant fråga.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Det är inte gapande här inne som avgör framtiden, den oundvikliga katastrofen. Det är inte de som protesterar mot er vettvillingar som är problemet. Ni kommer inte att vinna detta.

Viruset vinner.

Alla förlorar.

OK.

Det var ju tråkigt att det skulle bli så.

Tack i alla fall för att du berättar så att vi alla vet vad som komma skall.
Citera
Medlem
Skywipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Det där är mycket vanligt förekommande. Dock brukar man lägga till "ingift" framför något av det.

Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Trots allvaret i situationen, så var det här kanske det roligaste inlägget i listtråden. Tack, jag fick mig ett gott skratt.

Ja det verkar ju stämma om man kollar på Wikipedia. Då kom jag tänka på den här artikeln i Illustrerad Vetenskap:

"Inavel är mycket skadlig. När närbesläktade människor får barn med varandra, finns det en ökad risk för att de får problem med ärftliga sjukdomar. Inavel kan innebära missbildningar eller mentala handikapp, till exempel inlärningssvårigheter.

Det kan också resultera i nedsatt immunförsvar. Människan är född med två uppsättningar kromosomer, som var för sig rymmer samma gener, men ofta i lite olika versioner".

https://illvet.se/manniskan/ar-mansklig-inavel-skadlig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej, det står i artikeln att det är vanliga Covid-19-patienter som man nu gräver ner för att avlasta bårhus och kylcontainers. Borgmästaren i New York säger också att man får ordna med formella begravningsceremonier senare.
Covid-19 är vanligaste dödsorsaken de senaste dagarna i USA. Så. Du har helt rätt.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Han och regeringen har gjort bedömningen att det bara förlänger plågan med en nedstängning likt andra länder. Rätt eller fel? Dröjer åtminstone ett år innan vi vet svaret, även om flashback är snabba att döma.
Problemet för många är nog att man inte stängde ner när det var betydligt bättre förutsättningar att kunna stoppa smittan gentemot en nedstängning nu skulle jag tro, jag tillhör dom som tycker det.
Det fanns möjligheter till olika ageranden väldigt tidigt, men dom gjorde ingenting utan kom med påståenden som visade sig vara helt felaktiga. Att man som expert på området inte väljer att agera är ytterst märkligt med tanke på den smittspridning som det var i Italien vid det tillfället, när de svenska skidturister kom hem igen så gjordes absolut inget för att säkerställa att ingen var smittad.
Och en stor orsak till att smittspridningen tog fart började med just Italienresenärerna osv.
Citera
2020-04-10, 16:23
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
CFR skiljer sig beroende på land, men i Italien till exempel ligger den siffran just nu på 12.7%.

Mortaliteten bland de som intensivvårdas ligger mellan 40-60%.

När folk pratar om en mortalitet under 1% kanske dom pratar om influensa, men det är viktigt att komma ihåg att SARS CoV2 är en ny sjukdom, som är mer än 10ggr dödligare än vanlig säsonginfluensa.

Allt är relativt, så även dödligheten med detta virus. Är du ung och frisk är dödligheten under 0,1%. Är du gammal och sjuk ligger dödligheten på ~20%. Hamnar du på intensiven och är ung och frisk är dödligheten låg medan den är extremt hög om du är gammal och sjuk.

Sett över hela befolkningen så är dödligheten enligt studier såhär långt omkring 1-2%. Detta betyder inte att det är 2% risk att du som ung och frisk dör, där är det fortfarande under 0,1%.

Självklar är covid-19 dödligare än säsongsinfluensan, det saknas vaccin och den smittat i högre grad. För gemene man är det dock inte mycket värre än en influensa.

Att göra som vi gjort den senaste tiden med att räkna döda är helt meningslöst utan att läsa varje individs journal för att dra slutsatser. Varje år dör omkring 60 miljoner människor på planeten, ca: 165.000 per dag. Skulle vi räkna döda utan kontext skulle det se förjävligt ut. Covid-19 skördar liv, men bidrar förmodligen inte särskilt mycket till en ökning av den normala totalen.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Eller så förstår de inte hur äldrevård fungerar på riktigt. Deras förslag om att personalen ska hålla avstånd till de äldre är en sådan kommentar som får mig att tro att de inte har koll på hur verksamheterna fungerar.

Nej, hur skulle man kunna hålla avstånd när man ska hjälpa en boende från sängen till rullstolen t.ex.? Eller borsta hans tänder/rengöra gommen? Eller duscha honom? Eller... ???
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror att många som läggs i massgravarna är ensamma hemlösa.

Mycket troligt.
Det är ett av skälen till att de kommer att få höga siffror.
Citera
2020-04-10, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
MEN ÄR DU TRÖGFATTAD? SPRID INTE INFORMATION SOM INTE STÄMMER!
DET FINNS INGEN STATISTIK SOM SÄGER ATT DÖDLIGHETEN I COVID19 ÄR 0,1%!

Det kommer sluta med att du blir rapporterad och avstängd!

Enligt en undersökning i Tyskland är andelen smittade som dött av sjukdomen var så låg som 0,37 procent.

https://omni.se/ny-tysk-studie-ovantat-manga-hade-antikroppar/a/wPGbMG
Citera
2020-04-10, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Frågan är om man kan lita på folkhälsomyndigheten som nu kommer ut med nya sanningar( se länk https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opbBy7/folkhalsomyndigheten-du-smittar-i-ungefar-fem-dagar)

Ja dr Tengeler har ju kommit ut med nya omsnickrade "sanningar" varje dag, så varför ska man kunna tro att man har rent mjöl i påsen?

Se för övrigt citat från .. Ja var det Time magazine eller kanske Newsweek?

”A head doctor at a major hospital in Sweden says the current approach will “probably end in a historical massacre.” He says healthcare workers at his hospital who have tested positive for the virus but are asymptomatic have been advised to continue working. He asked to remain anonymous because “it is frowned upon to speak of the epidemic or to go against the official vision” but said he felt a need to speak out from an “ethical and medical point of view.”
Sitatet er fra denne artikkelen:
https://time.com/5817412/sweden-coronavirus/
Citera
2020-04-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Jag länkade dig förut då du påstod att din italienska studie hävdade att 0.1 dog av Covid19 utanför riskgrupperna.
Du är så jobbig att diskutera med eftersom läskunnigheten är ytterst tveksam, ursäkta mig.

Jag sa aldrig att den artikeln enbart hävdade 0,1% dödlighet utanför riskgrupperna för det var inte det den gjorde. I artikeln refereras till siffror från det italienska civilförsvaret utifrån bekräftade fall och visar på det vi alla vet mer än väl vid det här laget: riskgrupperna äldre och sjuka - ofta i kombination - löper en stor risk att bli allvarligt sjuka och till och med avlida i covid-19. De som är utanför dessa riskgrupper löper - enligt datan - ingen stor risk att avlida. Fatta det nu.

Jag har inte kallat covid-19 för en vanlig förkylning som du anklagat mig för, jag har inte hyllat Anders Tegnell som du anklagat mig för, jag har inte hyllat den svenska linjen som du anklagat mig för och jag har inte baissat andra länders strategier som du har anklagat mig för. Kan du lägga ner?
Senast redigerad av IlDivino 2020-04-10 kl. 16:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in