2020-04-10, 16:02
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Vil dette narkosemiddelet virke optimalt på mennesker?
Er dette brukt på mennesker tidligere?
Er det ev bivirkninger?
Detta är såklart kollat av Läkemedelsverket innan tillstånd ges att använda. Lyssna t ex på intervjun med LMV:s representant idag efter presskonferensen och på vad hon sa under sitt anförande under just den.

(Kanske bäst att säga att inga doser avsedda för hästar ges till människa, eller det kanske är onödigt att nämna, jag vet inte.)
https://www.svtplay.se/video/26321442/nyheter-direkt/folkhalsomyndigheten-om-covid-19-1
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Tillhör du riskgruppen ska du givetvis ta det utan tvivel, då gäller det att lägga ideologier åt sidan och använda sunt förnuft!

Ingen riskgrupp än. Men det lutar ändå åt att jag tar det, om det inte samtidigt kommer en bot. Kommer det en bot så kan man ju vänta med vaccinet, tills man blir äldre och skörare.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Till..?

Du är oprecis och flummig. Och inte i närheten att kvala in som epidemiolog. Du vet för lite.

Men, menar du till New York, till Jönköping eller till de i Umeå som smittats i Ischgl?

Vad gör dig till expert till att avgöra det?

Du är ju samma dåre som alla de andra som har suttit här i veckor och haft konstanta fel.

Bara gå igenom din posthistorik för att sedan jämföra händelseförloppet för att inse hur skrattretande det är när någon som med lägre intelligens säger till andra att skulle veta för lite.

Typiskt den efterblivna vänstern och deras argument.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Detta är så sjukt så man saknar ord. Massgravar i New York city:

https://c.cdn-expressen.se/images/ce/48/ce48f10fd125491fbdc678ffd6c54d1c/annan/640@60.jpg
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Brukar det verkligen ta så mycket som 2-3 veckor?
De få jag pratat med, säger att dag 5-7 från begynnande symptom var värst.
Man säger väl också från officiellt håll att man söker vård/dör runt dag 8 efter symptom.
Jag kan såklart ha fel, och det verkar ju finnas extrem ”spread” på hur sjukdomsförloppet ser ut..

En del har gått småsjuka i 6.8v innan det bröt ut på allvar..Kanske har med det personliga immunförsvaret att göra. Ett starkt försvar gör sitt bästa under en längre tid innan biruset blir för mycket och man insjuknar mer akut. en annan teori kan vara att det kan vara vanliga influensan OCH covid 19 inpå varandra..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Bara jag som tycker att siffrorna från ett område i Tyskland, som angav att 2% var smittade just nu, och att 14% uppnått antikroppar, är otroligt märkliga? Vad allt tyder på sprider sig viruset väldigt snabbt, och antalet smittade dubbleras allra minst var tionde dag, i vissa fall betydligt snabbare än så. Samtidigt är viruset väldigt långdraget för många, och vissa testar även positivt veckor efter att symptom upphört. Allt detta tyder på att andelen för närvarande smittade bör vara betydligt högre än de med antikroppar. Nu var de med antikroppstester hela sju gånger fler. Möjliga förklaringar:
- Fel i tester. Har varit ganska många uppgifter om att tester kan vara både falskt negativa och falskt positiva. Osäker om även antikroppstester kan visa fel?
- Lägre R0 än tidigare trott. Talas dock emot av det kraftigt ökande antalet både smittade och döda, som varit i de flesta länder.
- Svårt med urval. Kanske är det svårare att få representativa urval gällande coronasmitta jämfört med exempelvis undersökningar om partisymprati. Då det är kluster, i en familj är alla smittade, i grannhuset är dock ingen smittad osv. Rör man sig mot tusen smittade, så bör det jämna ut sig, men kanske att konfidensintervallen är något större än gällande undersökningar om politiska åsikter.
Fler teorier?

Var hittar du uppgifterna om antikroppar?
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Enligt VG så har England över 9000 döda nu, så det blir väl 1000 döda idag sen i Wordometer eller dylikt.

866 blev det...

953 döda idag i Storbritannien står det här:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8208307/Britains-coronavirus-death-toll-jumps-953-8-931.html

Storbritannien har har nu gått om både Italien (919) och Spanien (950) i flest antal döda samma dygn.
Citera
Medlem
Från Aftonbladet:
"Coronaviruset är nu den främsta dödsorsaken i USA enligt en amerikansk läkare, rapporterar Daily Mail.

Dr Maria Danilychev i San Diego har tagit fram en graf som visar att viruset, som skördar 1 970 dödsoffer per dag i USA, nu ligger bakom fler dödsfall än såväl cancer (1 641 dödsfall per dag) som hjärtsjukdomar (1 774 dödsfall per dag).

Enligt svenska Folkhälsomyndigheten går det inte att göra någon liknande jämförelse i Sverige. Detta då man ännu inte vet hur många av de som avled av coronaviruset som hade covid-19 som primär dödsorsak."

Men.. om man tittar i Socialstyrelsens statistik för dödsorsaker 2018 så anges cirkulationsorganen som vanligaste orsak (33%) och tumörsjukdomar som näst vanligaste orsak (25%).

Under 2018 dog drygt 92 000 personer, vilket ger att det dog i snitt 83 personer om dagen i cirkulationssjukdomar och 63 personer om dagen i tumörsjukdomar.

Covid-19 är därmed just nu den näst vanligaste dödsorsaken i Sverige.
Citera
2020-04-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Doktor John berättar om en undersökning som är gjord Gangelt, Tyskland där dom undersökt hur många som är smittade av Corona och hur många som varit smittade. Skillnaden mot våran undersökning i Stockholm var att denna fångade även fångade upp dom friskförklarade som utvecklat antikroppar.

Hursomnhelst.

2% av dom testade bar på smittan
14% hade utvecklat antikroppar.

CFR i Tyskland uppskattas nu till 0,37% istället för 1,98% enligt tidigare beräkningar.

Nu var väl visserligen Gangelt lite av ett epicentrum för spridningen i TYskland om jag fattat det hela rätt men samtidigt så har ju tyskarna haft en hård nedstängning ganska så länge nu.

Det lär inte vara under 20% som haft smittan i Stockholm ännu så länge iallafall.

https://www.youtube.com/watch?v=4EUZEtJHQhE

Det spekuleras även i att immuniteten kan vara i 18 månader.

Tyskland planerar att utfärda immunitetscertifikat för att kunna få ut dom immuna i arbete igen och därmed kunna öppna upp landet igen.

Jag läste detta från originalkällan och den säger följande för att vi inte ska sprida osanningar här nu.

Gangelt har ca 12 000 invånare. De var tidigt drabbade efter en karneval i mitten av februari.
15% av invånarna har testats, i ca 14% av fallen upptäcktes antikroppar och ca 2% hade en aktiv halsinfektion. De har testat större delen av befolkningen i regionen.
Dödligheten är 0,37% i DEN STADEN, vilket är 5 gånger lägre än resten av Tyskland. De lyckades skydda riskgrupper och åldringar. Immuniteten uppskattas till mellan 6-18 månader. Forskarna bakom studien säger att det inte går att dra några slutsatser om hela landet utifrån detta. Nationellt så är dödligheten ungefär 2% (1,97%)

Enligt forskarna så var lockdown rätt beslut att hålla ner antal infekterade. Nu kan man börja planera för att släppa på restriktionerna och hålla kontroll på smittan, men fortfarande med restriktioner om hygien och riskgrupper ska ges maximalt skydd.
Citera
2020-04-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Alarmisterna tar tyvärr inte in fakta.
Varför sluta vid 50-59 år?

10-19 år = 0.18% (0.03 to 1.02%)
20-49 år = 0.32% (0.25% to 0.41%)
50-59 år = 1.3% (1.1% to 1.5%)
60-69 år = 3.6% (3.2% to 4.0%)
70-79 år = 8.0% (7.2% to 8.9%)
≥80 år = 14.8% (13.0% to 16.7%)

https://www.cebm.net/covid-19/global-covid-19-case-fatality-rates/

Så här ser det egentligen ut. Observerar du osäkerheten i siffrorna? Vet du den exakta dödligheten för varje enskilt land redan nu (CFR eller IFR)?

Vi förstår ju nu alla att äldre människor över 60 år inte har något värde för dig (framför allt inte om dom är sjuka i något annat) men vi vet ju heller inte de långsiktiga konsekvenserna för unga av att bli smittad av SARS-CoV-2 eller få sjukdomen covid-19. Vi vet heller inte konsekvenserna för samhället i stort om det blir för höga dödstal. Ekonomin är lättare att se över och beräkna vilket också regeringen verkar tycka och stoppar huvudet i sanden för övrigt.
Citera
2020-04-10, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skywiper
Från artikeln i SvD:

"Efter att jag har skrivit klart denna text letar jag upp min mobil för att ringa min morbror Samuel som är gift med min moster".

Om det där stämmer och är vanligt förekommande så bidrar säkert inte inavlandet till att göra saken bättre...
Det där är mycket vanligt förekommande. Dock brukar man lägga till "ingift" framför något av det.
Citera
2020-04-10, 16:04
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
CFR borde ju egentligen skrivas CCFR.
Confirmed Case Fatality Rate.
Som det är nu, så är det ju i stort sett inte något jävla land som har koll på totala antalet smittade.
CFR är ju snarare ett tal som kan beskriva hur bra sjukvården är på att behandla Covid-19.
Vems inlägg svarade du på? Om det var mitt inlägg så föreslår jag att du läser vad jag skrev igen, så att du förstår vad jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in