2020-04-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Gå gärna igenom min posthistorik någon gång då du är i balans.

Kolla också vad du kommenterat på ovan och säg gärna lite mer specifikt var jag har fel? Tycker du det är specifikt? Tycker du postaren ifråga har visat på kvaliteter som gör denne till en lämplig epidemiolog?

Jag tycker det är högst ospecifikt. Jag tycker det tyder på att det är en amatör som tycker (vilket man får göra) och gissar (vilket man får göra) utan att ha varken erfarenhet eller översikt över tillgänglig fakta.

Vad har du med detta att göra, förutom att du gillar att göra enfaldiga personangrepp inklisive helt ogrundade (och i det här fallet helt felaktiga) uttalanden om folks politiska sympatier.

Jag har svårt att se vad du tillför i tråden förutom volym, men ditt enträgna postande gör säkert att det känns bättre för dig. Så kör på. Men försök att vara saklig. Enfaldigt trams a’la ”Men du då..?” istället för sakliga argument gör dig inte till den mest nyttiga bidragaren i tråden.

Ser fram emot din reaktion för att se om du återigen hemfaller till ”men du då” eller kanske lite ogrundade uttalanden om andras intelligens och total fortsatt brist på förmåga att lyssna, fundera och lära.

Det är inte gapande här inne som avgör framtiden, den oundvikliga katastrofen. Det är inte de som protesterar mot er vettvillingar som är problemet. Ni kommer inte att vinna detta.

Viruset vinner.

Alla förlorar.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Vilket är något som vi har vetat om länge, hade varmt väder varit ett hinder så hade spridningen inte varit densamma i Afrika, Indonesien och Sydamerika, men till min vetskap så är det inget större stopp av spridningen trots olika klimatförhållanden.

Fast viruset har spridits enormt mycket snabbare i Europa och USA jämfört med varmare länder. Det håller inte att hela tiden påstå att de enbart ligger efter i tiden.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det finns två olika nivåer av mörkertal. Dels den rena eftersläpningen i de siffror som FHM rapporterar. Om du studerar denna graf så förstår du:

https://github.com/joelonsql/coronalyzer/tree/master/Folkhalsomyndigheten_Covid19

Alla, till och med FHM vet att antalet döda i Sverige ökar dag för dag. Så bara de sista staplarna i denna graf representerar ett mörkertal på åtminståne 300-400 personer.

Sen är det också så att till och med media rapporterar nu att många som dör i Covid inte rapportera som sådana. Data från 25/3 visade också att överdödligheten var drygt 50 personer, per dag när FHM's siffror låg på ca 25 per dag.

Troligt just idag:
- Ca 2000 har hittills dött av Covid-19 i Sverige
- Idag avled sannolikt ca 300 personer i Covid-19, mörkertalen inkluderat

Du glömde den tredje varianten, nämligen dina påhittade mörkertal.

Statistiken hinner ikapp och det är meningslöst att titta på dagssiffror. Det finns en eftersläpning och det meddelas också från uppgiftslämnaren.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenILaddan
Stämmer det att vi hade +107 dödsfall igår? Såg det på C19 men kan ha missförstått. Borde väl ha stått överallt i tidningarna i så fall?

Dom dog inte igår. Det kom in 107 dödsfall, men med dödsdatum utspritt över flera dagar bakåt...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag vill att alarmister, smittfobiker, nedstängningskramare och frihetshatare ska ta sitt ansvar och sluta sprida överdriven ångest och rädsla som stinkande gödsel. Den negativismen är det sista samhället behöver just nu. Det är så himla respektlöst.

Paniken att du ska behöva stanna hemma och vara solidarisk, medmänsklig och medveten lyser igenom. Det är du som står för ångest och rädsla. Din Åre-resa blev inställd va? Bittra och jävliga är ni.

Det vore bättre om du och alla andra förnekare samlades i smittfester om 50 pers och tog hand om detta nu. Så kan vi som har lite etik och moral i kroppen få vara ifred. Sjukhusplats behöver ni inte heller, låt oss rädda de som inte bad om att bli smittade av er idioter.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Stefan sa i Expressen igår. "Vi"har misslyckats med äldrevården . Vi i det fallet är folket.
Går man sedan längre ner i texten står det.
"Vi" förstår inte varför= politiker.
Ännu längre ner står det. Vi skall se över orsakerna= politiker "Det kan vara brister i personalens rutiner eller att besöksförbud inte följts som det skall" = folket.
Inga andra orsaker finns med
Inget om asymptomatisk personal som är mest troliga enligt mig.
Många kommunala inrättningat har inte råd att tillhandahålla arbetskläder tex, nödvändiga skydd mm. Endera ljuger de för att kommunalpampar stoppar det mesta i egen ficka eller också vet inte politiker något om vad tjänstemän gör i kommuner, eller också gör de det och skiter i det
.

Eller så förstår de inte hur äldrevård fungerar på riktigt. Deras förslag om att personalen ska hålla avstånd till de äldre är en sådan kommentar som får mig att tro att de inte har koll på hur verksamheterna fungerar.
Citera
2020-04-10, 16:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är det stora problemet just nu.
Många länder har olika strategi, och hoppas att de valt rätt väg.
När tom Trump börjar oroa sig för Sverige, så är det tydligt att han inte heller är säker på att de valt rätt väg. Han har aldrig brytt sig innan.
Jag är absolut inte säker på att Sveriges väg är bra, men ingen kan veta förrän efteråt hur det gick.

Egentligen kommer det kanske ta 10 år innan vi vet. När man kollar på överdödlighet, medellivslängd osv om 10 år, så kan man nog se alla effekter av detta.

Jag hoppas verkligen Sverige har valt rätt väg, för nu är det för sent att backa tror jag. Och jag tycker vi borde gått på en mer Safe linje..

Håller helt med. Hade gärna sett en annan väg. Som lekman är det ju det givna att mindre kontakt mellan människor ger mindre smitta och är bättre. Men är ju ingen expert. Kanske detta är den bättre vägen. Sett till de större konsekvenserna för samhället. Pest eller kolera. Det får man ju utreda längre fram med just ta fram alla dödstal, se till hur ekonomin påverkades etc. Även det senare med ekonomin om företag går under påverkar ju saker som dödstal.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Nu fick också Anders Tegnell frågan om viruset skulle kunna mutera. Nej det var helt otänkbart, var hans svar.

Sen fick han också frågan om hur han såg på att Danmarks folkhälsomyndighet har höjt risken för att icke sjuka kan smitta, till nivån "Betydlig". Hans svar var att han inte vill kommenetera detta, efterso han inte tror att Danmark har sagt så.

Eftersom Tegnell säger att viruset inte skulle kunna mutera så vet vi nu med säkerhet att det kommer att göra det. Gör inte de flesta virus det förresten? Vilket märkligt uttalande.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Vissa sjukdomar ärver vi genetiska skydd mot efter att våra förfäder har haft dem och överlevt dem, och som sagt det är i ett absolut bästa fall att det skulle vara så, för ja det är mest äldre som dör men det är inte bara äldre som smittas vilket betyder att de som är unga och som fortfarande kommer o skaffa barn som har blivit smittade och klarat sig igenom det skulle kunna ge immuniteten till sina barn och barnbarn.

Men det bör även understrykas att jag inte tror att det är ens sannolikt att detta skulle ske men det är ett absolut bästa fall.

Du menar att vi skulle ha det genetiska skyddet redan? Ja, jämfört med medelhavsfolken i alla fall, så verkar det ju vara så. Men "vårt" skydd är långtifrån foolproof, det ser man ju.

OM det är så, så måste våra förfäder ha stött på något liknande någon gång. Det sägs ju t.ex. att vi har ett bättre skydd mot HIV än negrer (de utvecklar sjukdomen allihop när de smittas, verkat det som), p.g.a. någon av pestepidemierna, som ju aldrig nådde Afrika. De flesta av oss är ju ättlingar till dom som smittades i Europa, men överlevde. (Vissa av våra förfäder kan förstås också ha haft vett att gömma sig på fäboden, tills det blåst över. Men alla européer ha haft någon förfader eller anmoder som levde på den tiden, och överlevde smittan.)
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Nu fick också Anders Tegnell frågan om viruset skulle kunna mutera. Nej det var helt otänkbart, var hans svar.

Sen fick han också frågan om hur han såg på att Danmarks folkhälsomyndighet har höjt risken för att icke sjuka kan smitta, till nivån "Betydlig". Hans svar var att han inte vill kommenetera detta, efterso han inte tror att Danmark har sagt så.

Har sagts att det har muterat för länge sedan. Vet dock inte om det stämmer.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror att många som läggs i massgravarna är ensamma hemlösa.

Nej, det står i artikeln att det är vanliga Covid-19-patienter som man nu gräver ner för att avlasta bårhus och kylcontainers. Borgmästaren i New York säger också att man får ordna med formella begravningsceremonier senare.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Fast viruset har spridits enormt mycket snabbare i Europa och USA jämfört med varmare länder. Det håller inte att hela tiden påstå att de enbart ligger efter i tiden.

Långsammare ja, men det fanns de som trodde eller kanske fortfarande tror att det ska försvinna med det varma vädret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in