2020-04-12, 18:21
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Givetvis! Det hörs ju lång väg att det är en väl dold, men ändock uttalad komplott, med order från högsta ort! Och HELT unikt för lilla Nordkorea, a k a Sverige! INGET annat land gör så här!

Fast nu pratade vi om Sverige?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vet inte vad du vill ha sagt med ditt raljanta svar?
Nej de har inte dött för sig själva. Då hade det inte funnits vittnesutsagor. Duh.

Menar du alltså att alla som nu dör i Covid-19 har testats och därmed hamnar rätt i statistiken?
Ett extremt märkligt påstående i så fall.

Det har länkats i tråden ett antal exempel på anhöriga och personal inom vården där man inte testas eller får vård på sjukhus. Som sagt, hur många det är, är det ingen som vet såklart.

Du menar att anonyma postare i tråden är bevis för att det är på ett visst sätt. Jojo, jag förstår att internetbedragare klarar sig bra.

Om du tycker att jag skrev raljant så beror det bara på att ditt inlägg var spekulativt. Det var ett typexempel på selektiv argumentation. Det vill säga, du tror och tycker att det är på ett visst sätt och är då extra uppmärksam på att registrera allt som talar för din tro och ditt tyckande som sanning. Om någon motsäger dig så är den raljant.

Bra dock att din avslutning sammanfattar exakt hur det är, nämligen att det är »ingen som vet såklart«.

Det vi kommer att veta är emellertid hur många som dött under 2020 när året är slut. Sveriges officiella statistik är, till skillnad från andra länder, pålitlig. Där kommer vi att se om det dött fler än normalt 2020. Vi kommer att se om vissa dödsorsaker visar en signifikant förändring och vi kommer att kunna bedöma eventuell överdödlighet i covid-19.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det påstår jag inte heller.

Utan just att det kraftigt ökar.

Jag säger dock från 100 till 400 anses vara en kraftig ökning.

Sedan om jag har rätt får vi väl se.

Fast du har ju såklart inte rätt! Dag 0 kommer inte i mitten av kurvan bara för att det sker en stor ökning där. Dag 0 kommer alltid vara där kurvan startar.
Citera
2020-04-12, 18:22
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast du har ju såklart inte rätt! Dag 0 kommer inte i mitten av kurvan bara för att det sker en stor ökning där. Dag 0 kommer alltid vara där kurvan startar.

Vem har påstått att vi är i mitten?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu har man formaliserat det i ett protokoll. Inte ens min far som faktiskt var terminal och hade vård hemma behövde dö hemma utan andningshjälp. Han fick komma till sjukhus där han fick sådan.

Så nej, nuvarande situation är nog "exceptionell" och är ett resultat av förd vårdpolitik och icke-existerande beredskap . Jag kommer iaf engagera mig efter det här så detta aldrig blir glömt.

Fullständigt vidrigt för ett civiliserat land.

Allmänsjukvården har varit undermålig rätt länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Sluta anta. Lyssna på bättre vetande.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wPG4eA/langt-fler-svenskar-kan-ha-dott-av-corona

Nu pratade jag inte om corona statistiken utan dödststistiken. Där kan vi sedan studera överdödligheten.

Sverige kommer ha bedytligt mer korrekta siffror än majoriteten av vörldens länder så du behöver inte vara orolig.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag tror du har rätt i sak.
Men. Det fetade är nyckeln. Om man vill slå ner en antågande pandemi borde man använda försiktighetsprincipen och anta att skolor ger ett bidrag till smittspridningen tills motsatsen har bevisats. Eller hur? Därför har nästan alla länder gjort så. Sverige är ett undantag för vi vill uppenbarligen inte dämpa spridningen maximalt.

Ja, det går att argumentera för både och. Men just skolstängning har jag inte varit för i detta, även om jag önskat andra åtgärder, fler och tidigare. Men som jag sa, sammantaget tror jag det gjort mer skada än några få procents minskad spridning, när vi ändå har okontrollerad samhällsspridning. Hade vi varit bättre förberedda och med maximal testkapacitet hade jag kanske tyckt annorlunda.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
vi har två alternativ
1. total lockdown = inte en enda har en chans att bli immun
vilket skulle innebära fullständig katastrof när alla lämnar sin karantän
eftersom Corona-viruset finns kvar (det försvinner ej av sig själv)

2. flockimmunitet = tillräckligt många har blivit immun för att chanserna
ska öka att få ner dödstalen (i väntan på ett effektivt vaccin)
javisst det finns de som blir allvarligt sjuka och riskerar att dö
och det är som att välja mellan pest och kolera

Fast de som har haft framgång hittills har ju lobbat med alternativ 1 kombinerat med masstestning, aktiv smittspårning och isolering.
Måste ju säga att det låter som den bästa vägen. Åtminstone tills vi vet säkert att flockimmunitet kommer fungera på Covid-19. Det borde vi veta inom några veckor, tills dess borde vi minimera spridningen istället för som nu uppmuntra "lagom" spridning.
Senast redigerad av DikT 2020-04-12 kl. 18:26.
Citera
2020-04-12, 18:23
Medlem
Varför är det till stor del aggressiva kommunister som försvarar Tegnells strategi?
Citera
2020-04-12, 18:23
Medlem
kyrkstockens avatar
Vi har en lokal facebook grupp här.
Läkare inom primärvården här ringer upp folk och frågar om dom verkligen vill hamna i respirator om situationen kräver det? Precis så som har rapporterats att man gör på andra platser i riksmedia.

Men kommentatorsflödet är det som är intressant. Många är övertygade att det handlar om bedragare.
Då kommer det in en som jobbar inom hemtjänsten och bekräftar att det är så, det är nämligen hennes brukare man ringer till (helt logiskt). Då kallar man henne för lögnare.
Sedan kommer det in en sköterska från den lokala primärvårdskliniken och bekräftar allt. Men man ger sig ändå inte. (ingen är anonym i detta flödet).

Det är intressant att stå en bit tillbaka och se hela spektaklet. Det handlar ju inte om IQ utan om psykologi. Man kan helt enkelt inte ta in verkligheten (eller vill inte). Jag är inte tillräckligt bevandrad inom psykologi för att förstå dessa reaktioner.

Jag förstår heller inte varför man ringer runt till gamla/sjuka och frågar om de verkligen vill överleva.
Om man kan hjälpa skall man hjälpa? Om det kommer till situationen att man måste välja (vilket naturligvis sker hela tiden t.ex. vid organdonationer), så ingår det i läkarens förbannade ansvar att göra den bedömningen. Är inte det här bara ett sätt att slippa ansvar?

Jag förstår inte heller varför inte alla andra länder tar efter sveriges hantering av corona. Det här är tredje helgen i rad som allt färre svenskar dör. Jag har inte sett detta mönster hos något annat land på worldometer. Återigen visar sverige sig hantera denna pandemi bättre än alla andra länder.

ps. Nu skall helgens lik klämmas in under veckan. Kommer vi ha under 200 döda någon dag i väntan på nästa helg?
Senast redigerad av kyrkstocken 2020-04-12 kl. 18:25.
Citera
2020-04-12, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Inom akademiska kretsar är det nuförtiden populärt med copy/paste 😁😎

det börjar redan vid fusk på högskoleprovet
Citera
2020-04-12, 18:24
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Nu pratade jag inte om corona statistiken utan dödststistiken. Där kan vi sedan studera överdödligheten.

Sverige kommer ha bedytligt mer korrekta siffror än majoriteten av vörldens länder så du behöver inte vara orolig.

Javisst herr göbbels.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in