2020-04-10, 15:58
Medlem
welcometorealitys avatar
Dan Eliasson har ju nu väldigt lätt i sitt yrke i dessa tider, han är ju en chef för samhällskydd och beredskap.Bara en intervju på 2 månader haha, vilken idiot..
Citera
2020-04-10, 15:58
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Bara jag som tycker att siffrorna från ett område i Tyskland, som angav att 2% var smittade just nu, och att 14% uppnått antikroppar, är otroligt märkliga? Vad allt tyder på sprider sig viruset väldigt snabbt, och antalet smittade dubbleras allra minst var tionde dag, i vissa fall betydligt snabbare än så. Samtidigt är viruset väldigt långdraget för många, och vissa testar även positivt veckor efter att symptom upphört. Allt detta tyder på att andelen för närvarande smittade bör vara betydligt högre än de med antikroppar. Nu var de med antikroppstester hela sju gånger fler. Möjliga förklaringar:
- Fel i tester. Har varit ganska många uppgifter om att tester kan vara både falskt negativa och falskt positiva. Osäker om även antikroppstester kan visa fel?
- Lägre R0 än tidigare trott. Talas dock emot av det kraftigt ökande antalet både smittade och döda, som varit i de flesta länder.
- Svårt med urval. Kanske är det svårare att få representativa urval gällande coronasmitta jämfört med exempelvis undersökningar om partisymprati. Då det är kluster, i en familj är alla smittade, i grannhuset är dock ingen smittad osv. Rör man sig mot tusen smittade, så bör det jämna ut sig, men kanske att konfidensintervallen är något större än gällande undersökningar om politiska åsikter.
Fler teorier?

Många kommer att hävda att Gurun/guden S-märkte Tegnell visste detta och att han därför satsade på flockimmunitet. Att han inte sagt det var för att undvika panik. Och för att inte verka känslokall sa han ingen om hur hårt det skull slå på äldreboenden bland dem han kallar äldre äldre.

Men jag stödjer teorin om att det har spridit sig mycket mer än vi anar men att det inte fått så stora konsekvenser. Men utan intensivvård hade det gått väldigt mycket mer illa.
Citera
2020-04-10, 15:59
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du är inte bekant med ordet förmodligen?

Jag tror, inte som du, att det är större mörkertal. Jag gillar inte radikalfeministiska metoder att använda mörkertal som är många gånger större än verkligheten för att bevisa sin ståndpunkt.

Min bedömning är att det inte är större mörkertal och jag tror inte ett skvatt på att det mörkas som vissa knäppgökar i tråden gör för att de ogillar det politiska systemet i Sverige och vill ha nationalismstyre.

Det finns två olika nivåer av mörkertal. Dels den rena eftersläpningen i de siffror som FHM rapporterar. Om du studerar denna graf så förstår du:

https://github.com/joelonsql/coronalyzer/tree/master/Folkhalsomyndigheten_Covid19

Alla, till och med FHM vet att antalet döda i Sverige ökar dag för dag. Så bara de sista staplarna i denna graf representerar ett mörkertal på åtminståne 300-400 personer.

Sen är det också så att till och med media rapporterar nu att många som dör i Covid inte rapportera som sådana. Data från 25/3 visade också att överdödligheten var drygt 50 personer, per dag när FHM's siffror låg på ca 25 per dag.

Troligt just idag:
- Ca 2000 har hittills dött av Covid-19 i Sverige
- Idag avled sannolikt ca 300 personer i Covid-19, mörkertalen inkluderat
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag vill att ansvar ska tas för befolkningen genom en storskalig nedstängning.
Jag vill att alarmister, smittfobiker, nedstängningskramare och frihetshatare ska ta sitt ansvar och sluta sprida överdriven ångest och rädsla som stinkande gödsel. Den negativismen är det sista samhället behöver just nu. Det är så himla respektlöst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag med - och då är jag ändå ganska mycket antivaxx i vanliga fall.
Tillhör du riskgruppen ska du givetvis ta det utan tvivel, då gäller det att lägga ideologier åt sidan och använda sunt förnuft!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det där är ett väldigt vanligt scenario. Gäller inte bara en person.

Man har först milda symptom. Man till och med tror att man är frisk. Sedan slår den till med en mycket högre kraft.

Även SVT:s reporter Christoffer Wendick råkade ut för något liknande. Dock gick det inte så långt att han behövde sjukhusvård, men det var på håret:

Jag har läst många sådana här berättelser. Först är det väldigt milt under en period av kanske 2-3 veckor. Och sedan blir det plötsligt mycket värre. Mycket mycket värre, i vissa fall.

Att ni orkar intala er själva, ännu en förutbestämd panik som skall mjölkas så länge det går.
Ingår dessa symptom i samtliga fall?
Citera
2020-04-10, 16:01
Medlem
Den assyrianska communityn krishanterar.

Citat:
Det narrativ som målas upp är att församlingen i Hallonbergen drabbats på grund av att medlemmarna har en misstro mot myndigheter och är oförmögna att följa deras direktiv. Att man har annan social tradition är korrekt, men frågar man de syrianska organisationerna i landet så återges en helt annan bild kring hur medlemmarna reagerat under pandemin.

-Vi fattade beslutet att skjuta upp vår största aktivitet som samlar hundratals ungdomar i landet några dagar efter att tiotusentals samlats för att se melodifestivalens final i Globen. Vi uppmanade därefter våra lokalföreningar att pausa sin verksamhet och vi har haft en årsplanering som helt och hållet har denna situation i hänsyn för att ta socialt ansvar. Flera av våra föreningar delar ut 300 liter handsprit gratis och vi har flera initiativ på gång för att dra vårt strå till stacken för att minska smittspridningen. Så ja jag tycker absolut att vi agerat tydligt och korrekt enligt myndigheternas direktiv, berättar Syrianska-Arameiska Ungdomsförbundets (SAUFs) ordförande, Jacob Lahdo.

Länk:

http://www.bahro.nu/sv/nyheter/sverige/syrianer-i-sverige-beter-sig-som-svenskar-i-coronakrisen-2/

Bra läsa allt. Man kör sin genetiska teori att assyrier är mer utsatta pga receptorer. Jämför med stockholmare på uteserveringar för att driva sin tes om genetik.

Assyrier är ALLTID tillsammans.
Det är något vackert, normalt sett, men nu, inte bra.

Gener med förekomster av receptorer är en önskedröm. Först hade bara kineser gener med receptorer. Så blev det inte. Sedan hade vita inga receptorer. Så blev det inte. Sedan var inte svarta mottagliga. Så blev det inte heller.

COVID slår mot alla, men visst det är möjligt att vi asociala svenskar har visst skydd mot smittan då vi inte bjuder hem hela tjocka släkten till våra hem 7 dagar i veckan.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag tycker det vore bättre och ställa alla alarmister framför domstol istället, vart tog alla "8000 Stockholmare kommer att vara döda till maj månad" vägen?

Det är dessa ovanpå de som inte tar situationen seriöst som orsakar mest skada.

Du, om jag vore statsminister, så hade jag låst in alla 08r, inte för att jag hatar dom, utan för att jag bejakar livet!

Hur står det till med intelligensen?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Brukar det verkligen ta så mycket som 2-3 veckor?
De få jag pratat med, säger att dag 5-7 från begynnande symptom var värst.
Man säger väl också från officiellt håll att man söker vård/dör runt dag 8 efter symptom.
Jag kan såklart ha fel, och det verkar ju finnas extrem ”spread” på hur sjukdomsförloppet ser ut..

Jo det är den där "spreaden" som gör det krångligt att säga. Men dom med milda symptom verkar få ned virusnivåerna på ungefär 5 dagar, till en nivå där det inte längre smittar nämnvärt mycket. Enligt dagens presskonferens.

Dom med allvarliga symptom lär ha det i minst två veckor.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Danmark ändrar smittspridning gällande de utan symptom till betydlig.

Danmark höjer bedömd smittrisk för symtomfria

Sundhedsstyrelsen i Danmark ändrar sin bedömning av hur stor risken är för att personer utan symtom kan föra sjukdomen covid-19 vidare – från "obekräftad" eller "mycket liten" till "betydlig".

De officiella råden och rekommendationerna ändrades i torsdags eftersom Danmarks linje gått stick i stäv med flera internationella forskarstudier och danska forskares slutsatser, enligt Sundhedsstyrelsen (motsvarande svenska Folkhälsomyndigheten), rapporterar tidningen Berlingske.

"Vi ska vara tydligare och mer precisa i vår beskrivning av att på befolkningsnivå kan smittan från symtomfria vara betydlig", skriver Søren Brostrøm, chef för Sundhedsstyrelsen till Berlingske.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Även en kortvarig immunitet skulle vara extremt positivt då det innebär andrum för vaccintillverkning och inte ett behov av att stressa fram något som i slutändan kan vara en större fara än en hjälpreda.

Det är helt enkelt "babysteps" för i ett absolut bästa scenario (men inte troligt sådant) så är det permanent och ovanpå det något som ärvs genetiskt och nu är det i värsta fall något som enbart rör sig om 3-6 månader, det tidigare värsta scenariot var 0 till 14 dagars immunitet innan detta.

Ärvs genetiskt? Kan du utveckla det? Menar du genom naturligt urval? Tror inte det funkar på just denna sjukdomen, eftersom det mest är äldre som dör. De har ju redan gjort sina barn. Och barnen och de unga blir inte särskilt sjuka.
Citera
2020-04-10, 16:02
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Sitter du och talar dig varm för totalitär diktatur, pojk?

Auktoritärt styre.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag med - och då är jag ändå ganska mycket antivaxx i vanliga fall.

Samma här.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Många kommer att hävda att Gurun/guden S-märkte Tegnell visste detta och att han därför satsade på flockimmunitet. Att han inte sagt det var för att undvika panik. Och för att inte verka känslokall sa han ingen om hur hårt det skull slå på äldreboenden bland dem han kallar äldre äldre.

Men jag stödjer teorin om att det har spridit sig mycket mer än vi anar men att det inte fått så stora konsekvenser. Men utan intensivvård hade det gått väldigt mycket mer illa.

Hur mycket det är spritt skulle vara intressant att få veta.

Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Tillhör du riskgruppen ska du givetvis ta det utan tvivel, då gäller det att lägga ideologier åt sidan och använda sunt förnuft!

Jag kommer nog att ta det, mycket för att kunna umgås med riskgrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in