2020-04-04, 17:25
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Då raderar den bara den Edge jag har på datorn nu ?
Finns det ingen "Om"/"About" på Edge där man kan se vilken version man har

I vilket fall som helst jag gör väl installation från nedladdad fil om det är enda sättet

Skriver över - uppdaterar. Men du kan avinstallera den på vanligt vis och få tillbaka originalet.

Gå till inställningar i Edge, längst uppe till höger. Där ska finnas den info du söker i någon av de sista raderna.
Citera
2020-04-04, 17:38
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Skriver över - uppdaterar. Men du kan avinstallera den på vanligt vis och få tillbaka originalet.

Gå till inställningar i Edge, längst uppe till höger. Där ska finnas den info du söker i någon av de sista raderna.

Microsoft Edge 44.18362.449.0
Microsoft EdgeHTML 18.18363

2019 Microsoft

Så den borde vara från 2019 då har för mig jag köpte USB minnet med OSet runt jul eller strax efter

Nej Jag vill ju uppdatera den, inte få tillbaka till det jag har nu...

Gillade det de gjort med den nämligen
Citera
2020-04-04, 19:49
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Microsoft Edge 44.18362.449.0
Microsoft EdgeHTML 18.18363
Den senaste är Version 80.0.361.109 (Officiell version) (64 bitar).

Den skall gå att uppdatera via Windows Update utan problem alt bara plocka ner den här och installera över den gamla: https://www.microsoft.com/sv-se/edge

EDIT:
Det verkar som att den version du har är den gamla Edge och inte den nya som är baserad på Chromium.
Senast redigerad av Gubbmagen 2020-04-04 kl. 19:52.
Citera
2020-04-04, 21:48
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Den senaste är Version 80.0.361.109 (Officiell version) (64 bitar).

Den skall gå att uppdatera via Windows Update utan problem alt bara plocka ner den här och installera över den gamla: https://www.microsoft.com/sv-se/edge

EDIT:
Det verkar som att den version du har är den gamla Edge och inte den nya som är baserad på Chromium.

Skrivs min över om jag tar den filen ?
Citera
2020-04-04, 22:17
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ja, oavsett vilken version du har idag kommer den att skrivas över med den nya. Ev får du en fråga om du verkligen vill.
Citera
2020-04-09, 09:03
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Skriver över vet jag inte, om man går in i program och funktioner (i kontrollpanelen) så kan man avistallera chromium baserade EDGE...

Men.. Observera att den "nya" Edge är betydligt slöare och segare än originalet...
Så allt är inte guld och gröna skogar.. bara för att någon annan än Microsoft skapat en del av webbläsaren..
Citera
2020-04-09, 19:46
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Skriver över vet jag inte, om man går in i program och funktioner (i kontrollpanelen) så kan man avistallera chromium baserade EDGE...

Men.. Observera att den "nya" Edge är betydligt slöare och segare än originalet...
Så allt är inte guld och gröna skogar.. bara för att någon annan än Microsoft skapat en del av webbläsaren..

Hur är det med säkerhet mm på en gammal browser om någon skulle sitta på en sån ?
Citera
2020-04-09, 20:41
Medlem
Citat:
Hur är det med säkerhet mm på en gammal browser om någon skulle sitta på en sån ?
Menar du gamla Edge? Det är ungefär samma. Den har vissa saker som nya Edge inte har, såsom AppContainer, och det finns vissa saker som nya Edge har och inte gamla, såsom strict site isolation.
Senast redigerad av evilpenguin 2020-04-09 kl. 20:51.
Citera
2020-04-10, 12:25
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilpenguin
Menar du gamla Edge? Det är ungefär samma. Den har vissa saker som nya Edge inte har, såsom AppContainer, och det finns vissa saker som nya Edge har och inte gamla, såsom strict site isolation.

OK
Fast jag tänkte mer på ev säkerhetshål att sitta på en gammal browser för man gillar den är riskabelt...

Kunde man inte förr på ev en Mozilla välja utseende på webläsaren. Teman nu är ju bara färgbyte
Ios hade man fler knappar förr
Citera
2020-04-11, 20:33
Medlem
Citat:
OK
Fast jag tänkte mer på ev säkerhetshål att sitta på en gammal browser för man gillar den är riskabelt...

Kunde man inte förr på ev en Mozilla välja utseende på webläsaren. Teman nu är ju bara färgbyte
Ios hade man fler knappar förr
Absolut att det är riskabelt att hålla sig fast vid en gammal version av Firefox eller liknande. Även moderna webbläsare som Pale Moon är riskabla då de gjort aktiva valet att inte implementera sandboxing som Firefox gjort, t.ex.
Citera
2020-04-16, 09:10
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

den sk. "gamla" egde (dvs. Originalet, den som medföljer Windows 10 installationen) uppdateras löpande via Windows update.. Precis likadant är det med datorns inbyggda Internet Explorer (som mest används av större företag med instranet-funktioner som Edge inte har stöd för)

Den sk. "nya" Egde är inte standard ännu... så JA original Edge FÅR UPPDATERINGAR mot bl.a. sårbarheter osv.

Sist jag såg en sådan jämförelse så hade t.ex. Chrome drygt 350 sårbarheter per år medan t.ex. Edge och internet explorer hade drygt 110-120 sårbarheter per år..

Att Microsoft vill skifta från original Edge mot chromium baserade edge beror på att originalet har en enda inbyggd komponent (chackra tror jag den hette) som de haft problem med att koda rätt.. och chromium Edge använder inte den delen så de sparar in massor av utvecklartimmar OM folk skiftar till den...
Citera
2020-04-30, 11:10
Medlem
HAARPs avatar
Microsoft Edge - ändra teckensnitt

Har nyligen installerad Microsoft Edge.

Vill ha samma teckensnitt som fanns i Explorer.
Nu ser det lite konstigt ut med snedstreck genom nollor t.ex.

Hur kan jag ändra det i Microsoft Edge?
Antar att det kanske går att göra i anpassa teckensnitt
men vet inte hur.

https://i.imgur.com/JP28ukH.jpg
Explorer 11

https://i.imgur.com/TmHxe4v.jpg
Microsoft Edge

https://i.imgur.com/ahu12Ve.jpg
anpassa teckensnitt Microsoft Edge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera