2024-03-13, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag lgger fan ner windows nu. Edge r en stor anledning, men ven stndiga uppdateringar dr windows tar bort 3e partsprogram. Bland annat tar man bort mina skrivarinstllningar varje gng. Windows hindrar mig frn att gra google till standardlsare.

jag r bara en vanlig konsument. Jag r inet intresserad av datorer. Tyvrr fattar inte folk det p sdana hr sidor. det r som bilintresserade, de frstr inte att normala mnniskor vill inte lgga fem timmar p att plocka ner och gra ren frgasaren. de vill bara att bilen startar och g.
Ta bort Edge d, tar max en minut.
Citera
2024-03-22, 09:23
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag lgger fan ner windows nu. Edge r en stor anledning, men ven stndiga uppdateringar dr windows tar bort 3e partsprogram. Bland annat tar man bort mina skrivarinstllningar varje gng. Windows hindrar mig frn att gra google till standardlsare.

jag r bara en vanlig konsument. Jag r inet intresserad av datorer. Tyvrr fattar inte folk det p sdana hr sidor. det r som bilintresserade, de frstr inte att normala mnniskor vill inte lgga fem timmar p att plocka ner och gra ren frgasaren. de vill bara att bilen startar och g.
Hller helt med.
Skriver nu med anledning av att Microsoft vill att jag ska g ver till en ny version av Microsoft Edge. Det ska vl se ut som det r valfrihet men av tidigare erfarenhet inser jag att om man inte byter till det nya frivilligt s kommer man att f det installera till slut utan att Microsoft bryr sig om ifall jag vill det eller inte.

I dag fick jag upp ett fnster p datorn med uppmaning att byta till det nya Edge som inte gick att stnga med det vanliga krysset uppe till hger s jag kom inte p ngot stt att komma vidare n att kolla vad som man hade att sga om Edge. Sg d att all text i det fnster som nu ppnades var skriven p engelska! Microsoft har vl ett par miljoner kunder i Sverige. Vore det inte d rimligt att man d fick texten p Svenska? Det totala fraktet fr kunderna. De vet att det r svrt att klara sig utan Microsofts datorprogram nu.
Citera
2024-03-22, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Hller helt med.
Skriver nu med anledning av att Microsoft vill att jag ska g ver till en ny version av Microsoft Edge. Det ska vl se ut som det r valfrihet men av tidigare erfarenhet inser jag att om man inte byter till det nya frivilligt s kommer man att f det installera till slut utan att Microsoft bryr sig om ifall jag vill det eller inte.

I dag fick jag upp ett fnster p datorn med uppmaning att byta till det nya Edge som inte gick att stnga med det vanliga krysset uppe till hger s jag kom inte p ngot stt att komma vidare n att kolla vad som man hade att sga om Edge. Sg d att all text i det fnster som nu ppnades var skriven p engelska! Microsoft har vl ett par miljoner kunder i Sverige. Vore det inte d rimligt att man d fick texten p Svenska? Det totala fraktet fr kunderna. De vet att det r svrt att klara sig utan Microsofts datorprogram nu.
Enkelt att avinstallera skiten med https://github.com/ShadowWhisperer/Remove-MS-Edge
ett par klick och mindre n en minut senare r skiten borta.
Citera
2024-03-22, 17:45
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Enkelt att avinstallera skiten med https://github.com/ShadowWhisperer/Remove-MS-Edge

Jag kan inte ladda ner detta d det stoppas som farlig fil.

S, har du laddat ner detta sjlv nyligen, samt, fungerar det trots att detta inte har uppdaterats p ett tag?
Citera
2024-03-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Jag kan inte ladda ner detta d det stoppas som farlig fil.

S, har du laddat ner detta sjlv nyligen, samt, fungerar det trots att detta inte har uppdaterats p ett tag?
Funkade alldeles utmrkt fr senast nn vecka sedan med Win 11 pro.
Genomskning med Windows Defender hittar inga hot.
Har ven krt p ett par Win 10 datorer utan problem.
Citera
2024-03-22, 17:58
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Funkade alldeles utmrkt fr senast nn vecka sedan med Win 11 pro.
Genomskning med Windows Defender hittar inga hot.
Har ven krt p ett par Win 10 datorer utan problem.

Edge gr ju att ta bort "sjlv" med blandade resultat men Webview r lite svrare, men, detta fungerade utmrkt och dessutom ltt.

Tack fr postningen.
Citera
2024-03-22, 18:06
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hller helt med.

Bidrar med detta: https://www.sordum.org/9312/edge-blocker-v2-0/
Kanske betyder att ven all annonsering om Edge blir blockad.
Citera
2024-03-22, 19:56
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Citat:
Bidrar med detta: https://www.sordum.org/9312/edge-blocker-v2-0/
Kanske betyder att ven all annonsering om Edge blir blockad.
Jag begriper mig inte p det hr. Nr jag vill g ut p ntet klickar jag ju p Microsoft Edge ikonen p min skrm. Vad hnder om jag lyckas ta bort Edge? Vill ju inte riskera att bli bortkopplad frn ntet.
Citera
2024-03-22, 20:59
Medlem
Citat:
Jag begriper mig inte p det hr. Nr jag vill g ut p ntet klickar jag ju p Microsoft Edge ikonen p min skrm. Vad hnder om jag lyckas ta bort Edge? Vill ju inte riskera att bli bortkopplad frn ntet.
Du kan installera annan weblsare, Firefox, Chrome, DuckDuckGo Mullvad browser eller vad skit du vill, du slipper mer Microsoftmg.
Citera
2024-03-22, 21:16
Medlem
Citat:
Kom ihg att ladda ner annan weblsare innan du avinstallerar Edge annars blir det lite knepigt.
Citera
2024-03-22, 21:27
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Som sagts, installera annan lsare frst om du tnker ta bort Edge.

Prova Catsxp. Det r nog den snabbaste webblsare som finns.
Citera
2024-03-23, 10:32
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Du kan installera annan weblsare, Firefox, Chrome, DuckDuckGo Mullvad browser eller vad skit du vill, du slipper mer Microsoftmg.

Citat:
Som sagts, installera annan lsare frst om du tnker ta bort Edge.

Prova Catsxp. Det r nog den snabbaste webblsare som finns.

Kan bara konstatera att jag blev lurad nr jag kpte den dator jag har nu. Kpte ett Office program samtidigt och inget tydde p att jag kpt ngot annat. Fick en ask stor som ett cigarettpaket som jag utgick ifrn innehll programmet jag skulle installera.

Nr jag ppnade asken visade det sig att den var tom. Det enda som lg i den var en lapp med en kod som jag skulle skriva in och f Office programmet installerat via ntet. Tydligen gav jag samtidigt Microsofts dataprogamerare fritt tilltrde till min dator.

Nr jag skulle skriva inlgg i denna trd ville jag frska f fram vilken version av Office jag har eftersom det ofta efterfrgats nr det gller datorproblem. Gick d in i mappen Appar och funktioner vilket jag normalt inte gr i hopp att dr hitta ngon information om Office version. Hittade ingen information om det men dremot 110 st. appar installerade. Vad jag vet har jag inte installerat en enda app s det mste vara andra som installerat alla dessa.

Som sagt jag r rudis nr det gller datorprogram s jag vill inte gra ngot som riskerar att g snett. Att datorn helt pltsligt dr och allt som r lagrat i den blir frstrt och nr man visar missnje med det bara fr hra att var du s klantig att du laborerade med snt du inte begrep dig p fr du skylla dig sjlv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in