2020-04-09, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfoholik
Så kommer det onekligen bli, även om de flesta döda sannolikt bor i hyresrätter. Frågan är om boupptäckningar hunnit bli såpass klara så att hus gått ut till försäljning redan nu?
Är ju bara negrer och bögar som dött.
Dessutom om en i hushållet dör så behöver det inte leda till försäljning av bostaden.
Citera
2020-04-10, 08:04
Medlem
tartars avatar
Konstgjord andning för bostadsmarknaden

Nuläget Fas 1. Den passiva fasen
• Låga räntor
• Amorteringsfrihet
• Än så länge inte så högt utbud
• Korttidspermitteringar
• Avvaktande köpare
• Priser -10% till 0%

2 - 12 månader Fas 2
• Fortsatt låga räntor
• Fortsatt amorteringsfrihet
• Utbudet börjar öka pga stressade köpare som inte kan vänta längre
• Varselvåg likt USA
• Kreditinstitut börjar vackla pga bankernas hävstång mot fastighetssektorn
• Hyperinflationen
• Priser -30% till -10%
Citera
2020-04-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tartar

• Låga räntor
• Amorteringsfrihet
• Korttidspermitteringar
• Avvaktande köpare
• Priser -10% till 0%

2 - 12 månader Fas 2
• Fortsatt låga räntor
• Varselvåg likt USA
Hyperinflationen
• Priser -30% till -10%

Varför skulle priserna falla med hyperinflation? Hyperinflation innebär att priser på allt stiger extremt kraftigt. Har du kollat vad som hänt med bostadspriser i länder som haft hyperinflation?
Citera
2020-04-10, 11:33
Medlem
Citat:

• Låga räntor
• Amorteringsfrihet
• Korttidspermitteringar
• Avvaktande köpare
• Priser -10% till 0%

2 - 12 månader Fas 2
• Fortsatt låga räntor
• Varselvåg likt USA
• Hyperinflationen
• Priser -30% till -10%
Amorteringsfriheten måste man ansöka om, d v s det påverkar inte köpare speciellt mycket. Jag tror inte att personer som köper sin första bostad ansöker om amorteringsfrihet och sen beger sig ut och letar objekt. Bankerna lär nog också sätta stopp för det. Det enda amorteringsfriheten gör är att det motverkar tvångsförsäljningar, annars har det nog ingen inverkan. Så länge räntorna är låga och det inte blir massarbetslöshet så blir det bara lättare justeringar nedåt på 10-15% i marknaden. Det är om det här blir långvarigt och kreditinstituten får problem och måste höja räntorna och man får se tvångsförsäljningar som man får se en riktigt krasch. Det finns i grunden för få lägenheter i Sverige och kommunerna har ju ansvar att ordna boende åt importerna så det finns en del som också kommer att bromsa upp det.
Citera
2020-04-10, 14:44
Medlem
tartars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Varför skulle priserna falla med hyperinflation? Hyperinflation innebär att priser på allt stiger extremt kraftigt. Har du kollat vad som hänt med bostadspriser i länder som haft hyperinflation?

Samma sak som nyemissioner och där går kurserna till 90% av fallen ner som direkt följd av spädningen.
Citera
2020-04-10, 17:22
Medlem
tartars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Såhär: på FB har man varnat för en bostadsbubbla/krasch i över tio år. Man har gapat om en systemkollaps, om gammelmedias död och till och med inbördeskrig. Så förmodligen finns det många här som tror på en bostadskrasch på grund av corona.

Vi har en börsnedgång i panikens spår. Den kommer att påverka priserna en aning. Sen är det business as usual.

"panikens spår" innebär att Sverige nu leder arbetslöshetsracet i hela eu

https://www.friatider.se/sveriges-arbetsloshet-okar-mest-i-hela-eu

Hur detta inte ska påverka bostadsmarknaden får någon gärna berätta för mig. Staten kanske räddar oss alla?
Citera
2020-04-11, 11:03
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/bostad/a/naxMLo/bopriserna-pa-vag-ned-stort-tapp

Nu fick bostadsraketen slut på bränsle!

Jag följde en bostad noga och där det fanns ett bud på utgångspriset. Tänkte bevaka slutpriset på hemnet men den kom aldrig efter avslut, det stog att köparen och säljaren hade kommit överens om att inte publicera slutpriset. De verkar dölja många slutpriser där bostaden går för utgångspris eller under.
Citera
2020-04-11, 13:02
Medlem
Citat:
2 - 12 månader Fas 2

• Hyperinflationen
• Priser -30% till -10%

Du ser inte det paradoxala och fullständigt bisarra i dessa påstående?

Tramset om hyperinflation är och förblir just trams.

Om det nu mot förmodan blir hyperinflation kommer alla som sitter på bostädadsrätter och villor att vara väldigt lyckliga. Lånen äts upp av inflationen men bostaden finns kvar och värdet rusar i höjden. Vinsten bostadsägaren normalt gör över flera decennier görs över några månader.
Senast redigerad av Mafia 2020-04-11 kl. 13:14.
Citera
2020-04-11, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Jag följde en bostad noga och där det fanns ett bud på utgångspriset. Tänkte bevaka slutpriset på hemnet men den kom aldrig efter avslut, det stog att köparen och säljaren hade kommit överens om att inte publicera slutpriset. De verkar dölja många slutpriser där bostaden går för utgångspris eller under.

Om du är nyfiken kan du kolla när lagfarten för den nye ägaren blivit registrerad. Priset är offentlig uppgift, plus säljarens och köparens namn. Se helst till att ha fastighetsbeteckningen sparad och vänta...

booli.se
Citera
2020-04-11, 14:52
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solitair
Om du är nyfiken kan du kolla när lagfarten för den nye ägaren blivit registrerad. Priset är offentlig uppgift, plus säljarens och köparens namn. Se helst till att ha fastighetsbeteckningen sparad och vänta...

booli.se

Jag hittade priset under booli.se, dock tror jag att de bara visar senaste offentliga budet som slutpris. Lagfarten är jäkligt bra ide! Tack!
Citera
2020-04-11, 16:15
Medlem
mjohan84s avatar
Ekonomiekot extra på P1 tar upp detta
Och enligt det programmet så handlar allt om hur arbetsmarknaden utvecklar sig...

Blir arbetsmarknadens återhämtning dålig så kommer bostädernas pris följa samma väg

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1475995?programid=3626
Citera
2020-04-11, 17:04
Medlem
Citat:

• Låga räntor
• Amorteringsfrihet
• Korttidspermitteringar
• Avvaktande köpare
• Priser -10% till 0%

2 - 12 månader Fas 2
• Fortsatt låga räntor
• Varselvåg likt USA
• Hyperinflationen
• Priser -30% till -10%

Tror du har rätt i din analys (minus hyperinflation, vilket jag hoppas vill kan undvika). Min bankman sa att de just nu nekar bostadslån till den kategori som ändå inte fått lån under normala omständigheter, men att de var mer restriktiva generellt. Jag tror bostadsmarknaden kan få stora problem. Jag känner många i mitt bostadsområde som inte klarar ett långt eller kort inkomstbortfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in