2020-04-07, 20:32
Medlem
– Utbudet av bostadsrätter ökar inför påsk, för första gången så långt tillbaka som vi har statistik. Vi brukar annars normalt se en ganska tydlig minskning av utbudet. Uppgången i år beror på att det kommit ut många nya annonser samtidigt som säljvolymerna viker, säger han.

En detalj som Staffan noterat är att många har lagt ut sina bostäder för försäljning förra veckan, med visning redan före påskdagarna. Något som han tror har med rådande läge i samhället att göra.

– Tidigare år har man nog väntat till efter påsk istället, men i år är många mer motiverade att snabbt få ut sin lägenhet till försäljning, säger han och fortsätter.

– Vi skulle inte bli förvånade om vi ser ’all time high’ för utbudet om några veckor”, säger Staffan Tell.

Förra veckan fanns 14.066 bostadsrätter till salu på Hemnet, drygt 1.000 under rekordnivån 15.128 i augusti i fjol.
Citera
2020-04-07, 21:23
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Att priserna skulle sjunka med, säg 25%, är väl på det stora hela positivt?

Tänker såhär:

Det finns dom som sitter kvar i sitt boende, påverkas inte särskilt mycket om ens något.

Dom som skall byta boende förlorar ju lika mycket på sitt nuvarande boende som dom "vinner" på sitt nya boende. Enda förloraren i en sådan affär är ju staten som går miste om lite vinstskatt.

Unga människor som skall köpa för första gången möts av ett lägre pris med allt vad det innebär.

Ser bara positivt om marknaden går ned rejält.

Rätta mig gärna!

Jag instämmer. För nettoköpare är lägre priser bara positivt.
Citera
2020-04-08, 06:47
Medlem
mjohan84s avatar
De rapporterar just nu på ekot om att bostäder knappt säljs längre

Däremot så är ju priserna fortfarande på samma nivå...

Blir spännande att se denna fortsättning när folk tvingas att sälja
Citera
2020-04-08, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
De rapporterar just nu på ekot om att bostäder knappt säljs längre

Däremot så är ju priserna fortfarande på samma nivå...

Blir spännande att se denna fortsättning när folk tvingas att sälja

Ja, måste ju finnas folk som köpt något annat och sitter på två lägenheter. Borde väl även röra sig om ovanligt många dödsbon i Stockholmstrakten.
Citera
2020-04-08, 09:22
Avslutad
Citat:
Bopriserna på väg ned: ”Stort tapp”
Ras i coronakrisen: “Räknar med lägre priser”

Citat:
En av dem som just nu försöker sälja sin bostad är Carl-Fredrik Klåvus.
– Det känns som om jag försökt en månad tidigare så hade den varit såld vid det här laget, säger han.
Bostaden i norra Stockholm har varit ute till försäljning i drygt två veckor och mäklaren har anordnat flera visningar. Men inga spekulanter har dykt upp.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/bostad/a/naxMLo/bopriserna-pa-vag-ned-stort-tapp

Nu fick bostadsraketen slut på bränsle!
Citera
2020-04-08, 10:48
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/bostad/a/naxMLo/bopriserna-pa-vag-ned-stort-tapp

Nu fick bostadsraketen slut på bränsle!
Tänk vad snabbt det gick

Alla de som sitter på stora lån har ju alltid hävdat att bostadskrisen är deras räddare men det räckte inte denna gång
Citera
2020-04-08, 22:35
Medlem
Sista veckan så verkar marknaden i mitt område helt ha försvunnit. Få personer på visningar och låga bud. En lägenhet verkar ha sålts för åtminstone 20% under vad marknadspriset var för någon månad sedan. När det börjar komma tvångsförsäljningar så kan nog priserna gå ned snabbt.
Citera
2020-04-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Sista veckan så verkar marknaden i mitt område helt ha försvunnit. Få personer på visningar och låga bud. En lägenhet verkar ha sålts för åtminstone 20% under vad marknadspriset var för någon månad sedan. När det börjar komma tvångsförsäljningar så kan nog priserna gå ned snabbt.

I april har budgivningarna i Sthlms län gått ned avsevärt. Vi är på samma nivå som när krisen var som värst för ett par år sedan. Lite till och jag misstänker att bostadsmarknaden riskerar att stanna upp ordentligt. En vecka till i samma tempo och jag tror tidningsartiklar s börjar hagla in om fallet.
Citera
2020-04-09, 08:43
Medlem
10% skall det vara och inte 20%. Det har i princip hänt sista 2-3 veckorna. Jag håller med om att vi är på samma nivå som för ett par år sedan. Fördelen är att räntorna är låga så får man bara ett slut på det här så kommer det att återhämta sig. Det blir problematiskt om man börjar få tvångsförsäljningar, vilket man kan få om det blir långvarigt och det dessutom blir problem för kreditinstituten.
Citera
2020-04-09, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Ja, måste ju finnas folk som köpt något annat och sitter på två lägenheter. Borde väl även röra sig om ovanligt många dödsbon i Stockholmstrakten.

Så kommer det onekligen bli, även om de flesta döda sannolikt bor i hyresrätter. Frågan är om boupptäckningar hunnit bli såpass klara så att hus gått ut till försäljning redan nu?
Citera
2020-04-09, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Den lägenhet som jag refererade till var just en sådant fall. Personen hade inte så många andra alternativ än att ta det bud som fanns.
Citera
2020-04-09, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Den lägenhet som jag refererade till var just en sådant fall. Personen hade inte så många andra alternativ än att ta det bud som fanns.
Så är det nog, de som tvingas sälja nu i nerstängningstider kommer att att få problem.
Sen hur det går i det längre perspektivet är mer osäkert, beror på hur länge detta varar och hur många som bli arbetslösa och får gå ner i lön när värsta krisen lagt sig.
Men jag tycker synd om de som blir tvugna att sälja just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in