Har gått på ett antal visningar i "normalstor svensk stad" de senaste veckorna och även om jag aldrig jagat bostadsrätter förut så känns det onekligen folktomt.
Den senaste jag var på var en välutrustad och välskött tvåa i ett okej område. På den första öppna visningen var jag den enda som kom i tid, även om en stressad köpare kom in mitt under visningen och högt berättade för mäklaren att lägenheten nog inte passade henne då hon nog "skulle riva ner allting och göra om ändå". På den andra öppna visningen var endast en annan person bekräftad meddelade mäklaren. Dagen efter andra visningen blev jag inte varse om något bud och lade därför ett bud cirka 15% under utgångspris (som hade varit ett rimligt pris innan coronakrisen). Jag förväntade mig att säljaren skulle kasta budet i tunnan likt Sverker i Plus men till min förvåning skulle han fundera på det och eventuellt återkomma med motbud... Återstår att se.
På en annan lite billigare tvåa i samma område budade jag också ungefär 15% under utgångspris vilket gjorde säljaren riktigt bitter, men jag har inte blivit överbjuden på flera dagar nu

Det är onekligen en bra tid att vara förstagångsköpare!