2020-04-09, 10:16
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Har kollat runt litet på JG, vem han är.
Jag tror precis så.
Att kanske JG har en förmåga att leva sig in i problematiken och på så sätt blir han här till och från misstänkliggjord.
På grund av viss känsla för rättvisa blir han mer uthängd än nödvändigt.
Man kan säkert utgå från att om han kan skydda SD laglig väg, så gör han gärna det.
Men kan han inte det så prioriterar JG rättvisan vilket är samma sak som sanningen.
Man kan inte vifta bort vänskap så snabbt som under ett förhör.
Men jag tror han försöker svara objektivt. Jag tror inte att han bedriver låtsaslek
eller manipulerar med sitt minne.
Men däremot var i omtumlande känsloläge vid tiden för LW:s försvinnande och därför
idag kan få svårt sätta fingret på datum, sagda ord och händelser.

Däremot HD:s delaktighet, skyddande av ... osv., det kan man gärna se över igen.

Precis som det för mig var väldigt annorlunda att höra samtalet mellan LW och väninnan jämfört med att läsa det transkriberat så var det annorlunda att höra JG. När jag hörde LW hörde jag en sårad kvinna som satt fast i ett hamsterhjul och inte riktigt visste hur hon skulle ta sig ur fast hon borde. När jag läste om JG i NA.se så fick jag uppfattningen om en buffel som armbågade sig fram. När jag hörde hans röst så hörde jag detaljerna som inte så lätt går att få fram genom skrift. Jag tror som du att han försöker svara objektivt. Jag tror han grubblar mycket (vilket syns genom diskussionerna i text med SD) och SD har ju inte direkt lugnat honom. Han sitter i en omöjlig sits. Lojalitet / ärlighet. Det är inte lätt och hur han än gör sviker han någon.
Citera
2020-04-09, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Internet är det totalförbud på i häkten och fängelser. Men tv och radio kommer han få ha. Dagstidning är ok. Interagera med andra intagna får han också.
Tänk vad man lär sig!
Stackars SD som inte får läsa där han är huvudpersonen... besökare kanske kan uppdatera honom ang vad som skrivs här när han får ta emot fler besökare.
Citera
2020-04-09, 10:17
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag uppfattade det som att han var beredd att
berätta sanningen i rätten men då
avbröt domaren honom och sa att han
endast skulle svara på frågor. Jag förstår
att det är så det går till vid en rättegång
men de kanske kunde ha gjort ett
undantag? ÅK kanske inte ställde ”rätt”
frågor?

Jag fick faktiskt också lite den känslan när jag lyssnade på honom.
Citera
2020-04-09, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tänk vad man lär sig!
Stackars SD som inte får läsa där han är huvudpersonen... besökare kanske kan uppdatera honom ang vad som skrivs här när han får ta emot fler besökare.
Man kan undra vem som kommer besöka honom, förutom barnen. HDs pappa? HD?
Citera
2020-04-09, 10:20
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Han var "bufflig" när han kom till rättegången och försökte tvinga sig före i kön. Vakter kom dit och tog hand om honom.
Slår till mikrofonen (2 ggr) och hade någon med sig in (som jag tror var en vakt efter hans uppförande).

Och detta ska vara en vuxen man!

Hans polisvän beskriver att han ibland ger sig in i saker utan att tänka sig för och att det blir fel. Jag tror att han tyckte hela denna situationen var fruktansvärd. Han skulle sitta mitt emot sin bästa vän i en mordrättegång. Han visste att allt han sa och gjorde skulle granskas. Nu spekulerar jag hejvillt men jag tror säkert att han stärkt sig med något - och att det gjorde att han blev lite extra oregerlig.
Citera
2020-04-09, 10:22
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Nu har vi inte tjatat om mordvapnet på ett tag...
Alternativ:
Kolsyrepatron
I huvudprotokollet, sid 350, finns SDs kvitto från 19/1-18 för påfyllning av 5 st, och inköp av 5 st nya. Vem behöver så många!?!?
Hammare
Platsundersökning LW
Aktbil. 157, sid. 37, Figur 24. Visar förrådet under trappan upp till övervåningen.
Strax under Nalle Puh ser man träskaftet på en hammare. Vore typiskt SD att lägga mordvapnet hos LW i ett rörigt förråd.

Kolsyrepatron stämmer inte riktigt överrens med skadorna väl? Hammare har diskuterats omfattande. Det hade varit typiskt honom ja. Hide in plain sight.
Citera
2020-04-09, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt:
Han var "bufflig" när han kom till rättegången och försökte tvinga sig före i kön. Vakter kom dit och tog hand om honom.
Slår till mikrofonen (2 ggr) och hade någon med sig in (som jag tror var en vakt efter hans uppförande).

Och detta ska vara en vuxen man!

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
:
Men inte behöver väl vittnen stå i kö för
att komma in?

Att han råkade slå på mikrofonen var
kanske för att han blev ivrig och
gestikulerade?

Att han hade med sig en stödperson är inte
konstigt. Han har ju berättat att han har
mycket ångest och panikattacker p.g.a.
det som hänt. Han behövde antagligen
rejält mycket medicinering för att över
huvudtaget klara av att ta sig till
rättegången.

Moschata:
Har också tänkt på det. Ett vittne går väl bara rakt in? Kan det vara så att vakterna trodde att han var åhörare och trängde sig in och därför skyndade till och skaffade en vakt?
Mikrofonen ...
Han lär ha blivit upprörd om han blev missförstådd på vägen in och kan redan då ha "gett upp"
om att få framställa saken som han själv ser den.
Antingen slog han till mikrofonen för att visa att han inte behöver juridiska attribut utan kan föra sin egen vittnestalan, eller också råkade han slå till den genom gestikulering.

Allt har två sidor.
Även om beskrivningen av hans uppträdande verkar märkligt.
Men som jag nu läst kring honom som person är han inte en aggressiv typ
utan mer då av den yviga sorten.
Skillnad det.
Men visst tusan lär han ha varit upprörd.
Citera
2020-04-09, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Hans polisvän beskriver att han ibland ger sig in i saker utan att tänka sig för och att det blir fel. Jag tror att han tyckte hela denna situationen var fruktansvärd. Han skulle sitta mitt emot sin bästa vän i en mordrättegång. Han visste att allt han sa och gjorde skulle granskas. Nu spekulerar jag hejvillt men jag tror säkert att han stärkt sig med något - och att det gjorde att han blev lite extra oregerlig.
Det är väl inte helt otroligt att han hade stärkt sig med något där på morgonen.

Om det var så att han inte fick säga vad han ev ville under rättegången (om han blev avbruten för att bara svara på frågor som ställdes där och då) finns det intet som hindrat honom att göra det tidigare. Enkelt att bara slå en signal till utredarna som han haft kontakt med under sina förhör.
Citera
2020-04-09, 10:40
Medlem
Citat:
Kolsyrepatron stämmer inte riktigt överrens med skadorna väl? Hammare har diskuterats omfattande. Det hade varit typiskt honom ja. Hide in plain sight.
Nej, du har rätt. Men det var en ny teori iallafall.
Citera
2020-04-09, 10:42
Medlem
Citat:
Det är väl inte helt otroligt att han hade stärkt sig med något där på morgonen.

Om det var så att han inte fick säga vad han ev ville under rättegången (om han blev avbruten för att bara svara på frågor som ställdes där och då) finns det intet som hindrat honom att göra det tidigare. Enkelt att bara slå en signal till utredarna som han haft kontakt med under sina förhör.
I förhör säger han att han aldrig dricker, angående han skumma telefonsamtal till polisen.
Citera
2020-04-09, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Kan det möjligtvis handla om en så kallad konfirmeringsbias ifrån dig ?

KammarÅklagaren Åsa Hiding och hennes kollega inkluderat polisen, har gjort ett mycket gott arbete med detta mordfallet och det är just av den anledningen som SD sitter där vederbörande nu sitter, det vill säga, inom sitt kära lilla häkte i väntan på kommande dom.

Vad tror "Draffe" om livstids fängelse eller vad sägs om 18 år bakom galler ?

SD:s "Mållgor" kanske kan svara oss på den frågan.

Mvh/ @JokerMannen
Vi får väl hoppas att även Hovrätten är full av batikhäxor som inte skyr några medel när de fängslar vita medelåldersmän. Ibland medför ju även feministiska konspirationer en del positivt, eller vad säger du Draffe?
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det finns bara två parter i det här ärendet, Stefan Davidsson (den tilltalade) och åklagaren Åsa Hiding (staten).

Var kan man höra vad de säger i rättegången?
https://m.youtube.com/channel/UC2BNyH_pmojuXNiPUwgQbKw/videos
Här kommer du kunna lyssna på rättegången.

Förresten, vad hände med målsäganden menar du? Inte en part i målet?
Citera
2020-04-09, 10:46
Medlem
Citat:
Precis som det för mig var väldigt annorlunda att höra samtalet mellan LW och väninnan jämfört med att läsa det transkriberat så var det annorlunda att höra JG. När jag hörde LW hörde jag en sårad kvinna som satt fast i ett hamsterhjul och inte riktigt visste hur hon skulle ta sig ur fast hon borde. När jag läste om JG i NA.se så fick jag uppfattningen om en buffel som armbågade sig fram. När jag hörde hans röst så hörde jag detaljerna som inte så lätt går att få fram genom skrift. Jag tror som du att han försöker svara objektivt. Jag tror han grubblar mycket (vilket syns genom diskussionerna i text med SD) och SD har ju inte direkt lugnat honom. Han sitter i en omöjlig sits. Lojalitet / ärlighet. Det är inte lätt och hur han än gör sviker han någon.

Perfekt uttryckt, enligt mig.
Han är en sökare, tänkte jag skriva förut ..och en grubblare där det blir problem.
Han är i en mycket obekväm sits .. och vill gärna leverera men kan inte riktigt,
bland annat pga tiden som gått, hur han bemöts, vet kanske inte hur han ska fokusera nu efteråt.

Att vara arg på rättssystemets villkor vid förhör hjälper inte.
Vara arg på Flashback hjälper inte.
Att försöka hjälpa SD varken går eller hjälper något. Hur?
Han säger själv att han tagit avstånd från deras vänskap.
Som sagt, att minnas fakta och återge dem rätt är svårt av begripliga skäl.

Jag tror han är en ganska spontan sort. Vill se saker positivt i livet.
I svåra situationer blir han ställd.
Men han är ju trots allt betrodd som anställd på universitetet.
Han går väl inte runt och smäller till redskap där eller bufflar sig genom
korridorerna?
Senast redigerad av Moschata 2020-04-09 kl. 11:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in