2020-04-08, 17:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Haha, den var kul. Ödmjukhet eller självransakan kommer inte ens in på samma planet som Tegnell.

Han måste fullständigt galen och sinnesjuk mer än någon ämbetsman i Sverige någonsin tidigare varit. Han sitter med de senaste 100 årens viktigaste fråga i Sverige bokstavligen i knät, och han kör den som en envåldshärskare, "mastermind", talesperson, försvarare, i ett och samma utan att lyssna på en millisekund av andra åsikter. Och experimentet håller på att gå helt galet. Hundratals, för att inte säga tusentals kloka personer i Sverige är emot vad han gör. Hela världen är emot vad han gör.

Det är det sjukaste jag har varit med om. Tegnell är den sjukaste person jag har hört talas om.

Jag vet att du varit en kritiker hela tiden och jag respekterar det, dessutom verkar du vara kunnig. Men om det visar sig att Sverige kommer ur detta utan särskilt många fler dödsfall per capita än andra europeiska länder utan att ha behövt stänga ned samhället. Kommer du då kunna erkänna att du hade fel och att Tengnell är ett geni?

Personligen har jag hela tiden tyckt att Sveriges taktik låter vettig förutsatt att dom lyckas hålla smittspridningen på den nivån dom vill. Men om det går åt helvete så kommer jag kunna erkänna att Tengnell är dum i huvudet och så även jag.
Citera
2020-04-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Finland :

Första lasset skyddsutrustning från Kina är av bristande kvalitet: "Det var en besvikelse

Men sen något som jag gillar :

Den bristande skyddsutrustningen har väckt oro bland många, och de första nyanskaffningarna från Kina har visat sig att inte hålla måttet. Regeringen vill nu köra i gång inhemsk produktion av skyddsutrustning.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/08/forsta-lasset-skyddsutrustning-fran-kina-ar-av-bristande-kvalitet-det-var-en
Så bra at de vil starte produksjon av skyddsutrustning!

I Norge jobber en tekstilfabrikk med å utvikle og å produsere munnbind:
Citat:
"Janusfabrikken er ferdig med de første testene av tekstiler til bruk i munnbind. De viser et beskyttelsesnivå på 70 prosent. Standarden (EN 14683) krever 95 prosent. Janus fortsetter å teste med flere nyutviklede strikkestrukturer for å komme enda høyere opp i beskyttelse. Strikketeknikere og tekstilingeniører jobber kontinuerlig med dette.
– Vi gir oss ikke og er allerede i gang med testing av munnbind med enda flere beskyttelseslag, og kombinasjoner, sier administrerende direktør, Arne Fonneland, ved Janusfabrikken.

– Vi er takknemlige for at testene viste såpass høyt beskyttelsesnivå på munnbind, som for oss er ukjent terreng. Helsemyndighetene får beslutte om de ønsker å begynne en produksjon på hittil oppnådd resultat, eller om de ønsker å vente og se om vi oppnår 95 prosent. Vi følger utelukkende deres råd, sier han."
https://janus.no/munnbind
Citera
2020-04-08, 17:56
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hörde ni Anders Tegnell nu alldeles nyss i Studio Ett i P1. Alltså, det går inte att komma ifrån att han måste ha en djup personlighetsstörning, vara djupt personligt störd.

Först var det ett reportage med en somalisk tjej på Järva, som faktiskt efterfrågade mycket hårdare och tydligare regler. Man får inte gå ut typ. Anders Tegnell fick frågan vad han tyckte om det:

"Nej det tycker jag är en helt onödig diskussion att ha i nuläget".

Hur faaaaaaaan kan man svara så, givet den tydliga kritik som finns. Han kunde ha sagt precis vad som helst annat. Någonting tillmötesgående, som att vi för gärna en diskussion om vilka metoder som är bäst framgent. Eller vad faaaan som helst. Men inte det störda, sinnessjuka svaret.

Så var det en professor i virologi som är en av de 200 som skrivit på ett offentligt upprop att besinna det svenska experimentet. Han frågade lite försynt om det inte vore bra åtminståne med en expertgrupp knuten till regeringen som kunde ge en second-opinion i denna helt livsavgörande fråga.
Anders Tegnells kommentar, buttert:

"Jaaa.. om man nu tycker att det inte räcker med den myndighet som man faktiskt har valt att arbeta med i 300-400 år, och alltid haft ett mycket gott samarbete med".

Sinnesjukt! Sinnessjukt! Sinnessjukt! Inte ett enda ord av tillmötesgående, förståelse eller ens någonting. Denne man är så galen, så sinnesjukt, så farlig, så det finns inte ord för det!

Den rådgivande expertgruppen som skulle skapas inom Folkhälsomyndigheten hur har det gått med den?

"Det är av största vikt att vi som expertmyndighet har snabb tillgång till råd från personer som är väl förankrade i det kliniska och vetenskapliga fältet och som tillsammans med våra egna experter kan diskutera läget och insatserna framåt, säger generaldirektör Johan Carlson i ett pressmeddelande.
Vilka som ska ingå ska presenteras inom kort."
31 mars.

https://omni.se/fhm-skapar-ny-expertgrupp-i-kampen-mot-viruset/a/K3mpQM
Citera
2020-04-08, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Studera du gärna siffrorna nu, men jag hoppas att du inser att det är först när krisen är över och den andra, tredje och kanske fjärde vågen är klar som du kan börja räkna på hur det slutade.
Som det är just nu är vi i Sverige sannolikt betydligt närmare en folkimmunitet än vad de länder som låst in sig är. Vad tror du händer när dessa nu börjar öppna upp?

Men Sverige har inte anslutit sig till folkimmunitetsprincipen. Även om Trumpen tror det. Vi ligger mitt imellan. Men det planar visst ut i Stockholm, det återstår att se.
Citera
2020-04-08, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Hallberg
Idioterna på Fria Tider kommer med ett budskap

"Viktigt meddelande: Stanna inomhus. Köp mat på nätet. Diska förpackningarna vid leverans. Tvätta händerna. Träffa ingen. Gör inga undantag. Läs CDC:s råd till 60+ och riskgrupper."

Själv ska jag åka buss till en annan stad imorgon och utföra ett skönhetsingrepp

Varför skall man läsa CDCs råd? Jävla stollar!
Citera
2020-04-08, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Dödstalen stiger eller har varit stigande i typ alla länder? Konstigt att det sker i Sverige? Vad gäller dom flesta länder som tidigt gick i lock down så har dom bara skjutit smittspridningen framför sig.

det var inte min poäng, så klart att dödstalen stiger då vi liksom de flesta länder (exkl Kina m fl) ligger efter i utbrottet. Vad jag menar är att Anders T alltid har en attityd, ett behov att skydda sina beslut i att "om inte" eller "dom andra (Norge o UK främst) är inte bättre", lite ödmjukhet mot sina ev brister vore bra.

Jag hoppas hans experimentstrategi blir bra - detta är ingen tävling vem som lyckas bäst som jag tycker han i sin luddiga självgodhet utstrålar, självkritik o brist på förståelse för övrig kritik är en egenskap han besitter, det måste hans omgivning delge honom, han själv ser det inte.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tegnell sa i presskonferensen att Sveriges sjukvård är bäst i världen. Hur går det ihop med det höga antalet döda?
Givetvis en lögn, som IQ-145 kommer ta med i sin lista
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nej Sverige är värre.

Döda befolkning
  • Sverige 69
  • USA 39
I Sverige har det börjat kliga av medan i Usa ökar det lavinartad och inom en vecka kommer det vara 5000 om dan i staterna.
Sverige har rätt taktik
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
https://www.bildtagg.se/bild/l8ji3m8s7oss18uxq1uycn

Dom rapporterade avlidna under senaste dygnet är utspridda dödsdatum på hela 9 dagar. Du ser dom i turkos färg på staplarna.

Vilket verkar innebära att Sverige redan är över 1 000 döda, om man lägger till samma redovisning i antal avlidna för 8. och 9. mars etc.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Han svarade på en fråga. Många tar upp att Sverige har en helt annorlunda taktik än resten av världen. Trump sa då att Sverige lider, och det är ju sant. Mer än så va det inte. Att MSM kör med fejknjus och vrider det till att Trump har hånar och spottat på Sverige är lite konstigt. Eller egentligen inte få MSM hoppar på och klagar vad Trump än säger.

Men även Sydkorea har öppna dörrar? Vad fan inte anklaga Turkmenistan där inte finns något virus alls? Här sa han ju rakt ut att Sverige lider extremt. Vi gör allt fel. Som brukligt av Trump. Han vet bäst alltid. Men i så fall borde han ju bry sig mer om sitt kära New York än att spotta på Sverige.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Hallberg
Idioterna på Fria Tider kommer med ett budskap

"Viktigt meddelande: Stanna inomhus. Köp mat på nätet. Diska förpackningarna vid leverans. Tvätta händerna. Träffa ingen. Gör inga undantag. Läs CDC:s råd till 60+ och riskgrupper."

Själv ska jag åka buss till en annan stad imorgon och utföra ett skönhetsingrepp

Jag har läst fria tider så länge jag kan minnas (talesätt, ta det inte bokstavligt tack). Men jag är jävligt förbannad på deras rapportering av corona, jag har helt slutat läsa deras artiklar och kommer nog inte gå tillbaka när detta är över heller.
Citera
2020-04-08, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag har gjort egna beräkningar och tänkt ungefär så här
Ett milt utbrott i Sverige ger som lägst 10,000 döda och som mest 20,000
Ett mellanutbrott ger mellan 50 och 100 000 döda
I värsta fall så kan vi få minst 100 000 döda, kanske 200 000.
Av dessa kommer 90 procent vara födda före 1950, 5 procent 1950- 1960 och resterande efter 1960

Jag tror att USA kan få mellan 250 000 och upp mot ett par miljoner där siffrorna ovan kommer att vara upp mot 10 procent yngre än födda 1960 beroende på den allmänna hälsan där
Jag ”tror” mer på den lägre änden av din beräkning. Ungefär 1 promille av befolkningen per land, dvs. 10.000 människor i Sverige.

Sedan kan det kanske bli lägre, med lite tur, eller högre, om det vill sig illa. Men under 5.000 svenskar är nog ett orealistiskt mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in