2020-04-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Varför ställer Ingen denna fråga till FH:
Nu har ni kommit så långt att ni erkänner asymtomatisk smitta (gissningen var 8%)
Nu säger ni även att mask minskar risk för ngn att smitta vidare. Hur kan man då inte kräva skyddsutrustning för personalen på äldreboenden?

Det enda dom sagt är att mask inte skyddar den som bär mask...
Däremot om du har smitta skyddar den andra, det har man sagt hela tiden...

Skulle vi gå med masker med andningsventil skulle vi inte orka gå speciellt långt eftersom det e jobbigt andas i en sån
Citera
2020-04-08, 17:43
Medlem
Diskuterarns avatar
Ser Tegnell en avplaning i Stockholm? Låter som bullshit. Han han pratat om toppar i en månad nu och haft fel varje gång.
Citera
2020-04-08, 17:44
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Men särskilt ödmjukt eller självrannsakande var i alla fall inte den kommentaren av Tegnell.

Haha, den var kul. Ödmjukhet eller självransakan kommer inte ens in på samma planet som Tegnell.

Han måste fullständigt galen och sinnesjuk mer än någon ämbetsman i Sverige någonsin tidigare varit. Han sitter med de senaste 100 årens viktigaste fråga i Sverige bokstavligen i knät, och han kör den som en envåldshärskare, "mastermind", talesperson, försvarare, i ett och samma utan att lyssna på en millisekund av andra åsikter. Och experimentet håller på att gå helt galet. Hundratals, för att inte säga tusentals kloka personer i Sverige är emot vad han gör. Hela världen är emot vad han gör.

Det är det sjukaste jag har varit med om. Tegnell är den sjukaste person jag har hört talas om.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Det saknas som vanligt sunt förnuft i Tegnells uttalanden.

Ju mer smitta i samhället i stort, desto mer virus sipprar in på äldreboenden genom personalen. Ju mindre smittspridning i samhället desto bättre klarar sig äldreboendena. Sunt förnuft.

Det besvärliga är perioden när bara mellan 10 och 20 procent av befolkningen haft covid-19. När andelen går över 20/25 procent börjar smittspridningen avta. För att nästan helt avta när mer än 60 av befolkningen är infekterat.

Detta kan uppnås på tre sätt.

Antingen genom att försöka få till det kontrollerat, som i Sverige.

Okontrollerat som t ex i New York.

Genom att man försöker kontrollera smittspridningen genom en lockdown. Men ingen vet vad som händer när man lyfter den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
De avlidna är naturligtvis en del av de konstaterade. Det står ju uttryckligen "419 personer med bekräftad covid-19 har avlidit)
Jag räknade på ett snällt sätt eftersom jag inte bestämt vet.

Men jag tror det är som du skriver, men är inte 100% säker.

419/3577=0,1171 (avrundat).

Då blir siffran 11,7%
Citera
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ljuger Expressen? New York har högre siffror än Stockholm.
USA är väl lite mer än bara New York?
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gultkort
Asså din jävla svenne. Hur får ni den naiva mentalitet ? Föds ni med den eller får ni den av staten under er uppväxt?

Räcker det inte hittills att inse att strategin har varit en katastrof? För det första sprid inte falsk fakta att usa mer mer dödsfall per capita. New york som är hårdast drabbat är mer än hundra gånger mer tätbefolkat än Stockholm. Ändå lyckas Sverige stå över USA. Katastrof. Äckliga Sverigr

Men tagga ner litet va? Jo är svenne men här håller vi ihop under kriser. Fan ta någon Trump som kommer och spottar på oss. Om du var just svenne hade du fattat detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ljuger Expressen? New York har högre siffror än Stockholm.
Smittan är ju mer än i de två områdena. Sverige är värre än USA.
Citera
2020-04-08, 17:45
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Det saknas som vanligt sunt förnuft i Tegnells uttalanden.

Ju mer smitta i samhället i stort, desto mer virus sipprar in på äldreboenden genom personalen. Ju mindre smittspridning i samhället desto bättre klarar sig äldreboendena. Sunt förnuft.

Men AT är sosse och då kan man komma undan med vad som helst . Han sitter säkert så länge regeringen sitter.
Citera
2020-04-08, 17:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Däremot tänker jag inte börja prata om personlighetsstörningar och annat trams.

Trams tycker jag inte att det är, eftersom dessa grava störningar kan komma att kosta .... tiotusentals människoliv.. Ofattbart.
Citera
2020-04-08, 17:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Var häromdagen i en butik. Framför charken satt det runda ca 50 cm klisterlappar (antagligen man själva centralt tryckt upp) med budskapet lite glatt positiv typ ”håll avstånd, stå här”.
Några i personalen gick och funderade (läs: planerade) över om man skulle sätta en taperemsa på golvet som markerade var folk ska stå.
De pratade med en kund och jag hörde dem säga nåt som ”Man har lagt ansvaret på oss.”

Folk höll väl hyfsade avstånd, men är inte direktiven och kommunikationen tydliga så blir det därefter. Folk verkade också lite osäkra när man möttes. En butik är ju inte byggd för att alla ska kunna hålla en armlängds stånd.

Tycker det är helt sjukt att vältra över ansvaret på butikerna. Ve den butik som först agerar ”diktatoriskt”, den kommer att få problem med kunderna.
Vad kan de mer referera till än flummiga ”råd”, ”riktlinjer” och ”rekommendationer”?

Den butiken jag talar om har stora skyltar vid entrén som uppmanar folk att tänka på avståndet, med tillägget att om folk inte respekterar det så måste man typ vidta åtgärder (kan tänka mig begränsa antalet i butiken, och som då är en av de större i regionen ...).

Av vad jag har hört så har Sverige gentemot utlandet marknadsfört sin linje som ”Folkvett”.
Visst, det tar en stund att lära sig. Men tänk om man dessutom skulle behöva klämma in några vakter och kontrollanter i alla butiker, som hela tiden skulle säga till kunder och personal och kanske bötfälla de som inte följer reglerna. Hur mycket extra smittspridning skulle inte dessa extra personer och extra aktivitet orsaka? Så ta gärna och försök tänk lite själv så går allt så mycket smidigare.

Det är ok att det tar en stund att vänja sig och hitta lösningar, men det är bättre försöka göra sitt bästa än att sura.
Citera
2020-04-08, 17:46
Medlem
Snapcounts avatar
Finland :

Första lasset skyddsutrustning från Kina är av bristande kvalitet: "Det var en besvikelse

Men sen något som jag gillar :

Den bristande skyddsutrustningen har väckt oro bland många, och de första nyanskaffningarna från Kina har visat sig att inte hålla måttet. Regeringen vill nu köra i gång inhemsk produktion av skyddsutrustning.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/08/forsta-lasset-skyddsutrustning-fran-kina-ar-av-bristande-kvalitet-det-var-en
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in