2020-04-09, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
280000 döda i Sverige innan flockimmunitet uppnås.
Nuläget om man räknar med dom för närvarande gällande siffrorna.

https://thinkpol.ca/2020/04/08/covid-19-twice-contagious-previously-thought/

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/#who-03-03-20

Citerar från din länk:
"Globally, about 3.4% of reported COVID-19 cases have died"

Det är en enorm skillnad!

I Sverige har vi 8419 rapporterad fall och 687 omkomna, menar du då på att 8% av alla som blir infekterade kommer att dö? För det är exakt samma antagande.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Jag överlevde smärtfritt. Läs datan från Italien, Kina och den som börjar framträda i Sverige så ser du att de allra flesta överlever. Så sover du bättre sen.

Har du blivit testad, så du vet att det är corona du drabbades av?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Stockholm förbereder sig på kravaller i anslutning till gallring bland grupper som antagligen inte lika snällt går med på att nekas vård som våra "äldre äldre" på ålderdomshemmen tvingas göra.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/poliser-redo-kan-bli-coronastokigt-vid-sjukhus

Det är tjugo poliser som i skift ska stå och rulla tummarna på Kungsholmen redo att åka till ett sjukhus om det behövs. Det är typ två polisbilar dvs ingenting. Det är inte jämförbart med förberedelserna inför en fotbollsmatch om man säger som så.
Citera
Avstängd
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Då ligger vi nästan spot on. Chicago nådde 20 konstaterade fall ungefär 7 dagar efter oss. Backar vi sju dagar så låg Stockholm på 149st döda (Chicago ligger på 177st nu men är 400.000 fler). Samma härad.

Vilken tur då. Jag började faktiskt bli lite orolig för Cicagoanerna.
Vi får verkligen hoppas att dom kan komma ikapp nu.
Vi vill ju inte att de ska hamna på efterkälken.
Citera
2020-04-09, 01:09
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnaldinho
Skärp dig nu. Låt mig gissa på att du tagit (antal döda)/(antal bekräftade fall)*0.7*10000000. Finns för fan inte en enda vettig människa som tror på att det skulle bli slutresultatet. Danskarna testade ju antikroppar hos blodgivare där knappt 3% var smittade i Köpenhamnsregionen. Alltså skulle det kunna vara 40000 där(förmodligen aningen högre då det tar flera veckor att få antikroppar). Köpenhamn har förmodligen runt 100 döda(Danmark har 218 döda). Du kan göra matten.
(FB) Corona dubbelt så smittsamt som man tidigare trott R0=5,7
Citera
2020-04-09, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nä. Mellan 200-700 personer per år dör av influensa i Sverige. Vanligtvis:

https://www.mabra.com/sa-manga-dor-av-influensa-i-sverige-varje-ar/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Influensa

Och antal döda pga coronaviriset är redan uppe i ca 700 personer. Och detta har bara börjat i Sverige.

Coronaviruset är mycket dödligare och farligare än en vanlig influensa.

Är det frivilligt för regionerna att rapportera in avlidna? Det kan alltså vara betydligt fler.
Citera
2020-04-09, 01:10
Medlem
Kravallpoliserna runt sjukhusen innebär att anhöriga som har sina sjuka åldringar boende hos sig, accepterar inte myndigheternas beslut att de riktigt gamla och sköra skall inte släpas till akutmottagningar utan skall få palliativ vård och få dö i sina hem. Jag tror att det blir många tuffa diskussioner om ambulanspersonalen inte vill ta den sjuke med sig, tror faktiskt att personalen ger sig oftast och gör som anhöriga säger, bara för att komma därifrån.
Då blir det akutens läkare som måste förklara till änhöriga varför deras gamla mormor inte får intensivvård eller varför man vill skickade henne direkt till geriatrisken för palliativ behandling. Kan förstå att det uppstår behov av kravallpolisiär "trygghetsskapande" närvaro.

Och ändå får dessa patienter, vars anhöriga är aggressiva och hotfulla mot vårdpersonal, oftast mycket mera vård än patienter som inte har krävande anhöriga. Det är mänskligt att som läkare att ge sig om du hotas typ "jag vet vad du heter" etc. Då får man vara tuffare med lilla Stina vars tyslåtna och snälla anhöriga höjer inte rösten ens en gång när Stina nekas vårdplats och skickas tillbaka till äldreboendet för att få dö "under värdiga former" dvs kvävas långsamt med endast Alvedon som "palliativ medicin" och öppnat fönster som syrgas.

Vad skall man säga? Jag säger som ett gäng ungdomar från "utsatta områden" när de hade misshandlat en ljushårig handikappat kille medan vuxna svenska karlar bara tittade på och gjorde ingenting för att hjälpa offret:
"Heja Sverige!"
Senast redigerad av Frederica 2020-04-09 kl. 01:18.
Citera
2020-04-09, 01:11
Medlem
"För omkring en månad sedan firade anhöriga hennes 96-årsdag.

– Vi hade kalas och hennes familj och vänner var där. Det var så fint. Mamma var parant och hade kunnat ha levt många år till."

Sedan

"Har inte träffat mamma på över en månad, är besöksförbud"

Ursäkta. Men det är just detta som får det hela att vara problematiskt. De har slitit i restriktionerna innan, skördar en död gamling som resultat och skyller sedan på vården.
Citera
2020-04-09, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Har du läst Aftonbladet ?
Tror du denna förberedelse görs utan anledning ?

Din människosyn kommer förhoppningsvis förändras.

Vad exakt med aftonbladet syftar du på?

Jag förstår att vid ett extremläge så kommer prioriteringar att göras, tyvärr.

Det är även något som görs varje dag inom vården. Om sannolikheten att en person ska klara en kostsam och utdragen behandling är låg, så får personen ofta inte den chansen (speciellt vanligt bland äldre)

Så har det alltid varit.
Och ja, extremsituationer kräver såklart fler prioriteringar, vilket är sorgligt.
Citera
2020-04-09, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Nej lite så är det. Men å andra sidan drabbas yngre också. Det är ett lömskt virus och inget man vill råka ut för även som ung.

jo, väldigt lurigt är det.

Men det är absolut fler yngre som dör i den vanliga dödsstatistiken....cancer, olyckor, mord, alla möjliga sjukdomar mm..

Tror medelåldern blir samma med coronadöda som med vanliga döda i och med att de gamla dör lite yngre i corona medan de unga dör lite äldre.....

på det hela taget när man kommer och räkna in corona med all vanlig dödsstatik visa på att det är procentuellt färre unga som dör....vet inte vad jag pratar om nu..snurrigt...måste sova..
Citera
2020-04-09, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Nej precis, jag är rätt så säker på att vi över en period om 5år inte kommer att se någon överdödlighet öht pga. Corona. Kanske kortare period än så.

Italien har nästan 15,000 dödsfall, då ska man också veta att det i Italien normalt dör 50,000 människor i månaden.

Jag försöker inte förminska risken med Corona, det är många liv och mycket lidande viruset skapar.
Men, man måste samtidigt förstå att människor dör hela tiden runt omkring oss i alla åldrar. Tyvärr

nä, längre fram kommer det och vara en underdödlighet istället...finns inga gamlingar som dör..redan döda..
Citera
2020-04-09, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-punkten
Ja och dom 50k dör också. Så från 50k till 65k i månaden. En ökning på 29,4 %. Låter ju inte som något man kan vifta bort

Med tanke på att medelåldern var över 80 på de som omkommit, och över 99% av dem hade minst 2 underliggande sjukdomar, tror du inte att många av dem hade somnat in ändå den närmsta tiden?

Jag säger inte att 15,000 är "ok" då det normalt dör 50,000. Jag försöker ge ett större perspektiv, då vissa verkar leva i en bubbla att människor normalt inte dör runt omkring oss bara för att aftonbladet inte har en tickande mätare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in