2020-04-08, 17:50
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lockdown är, givetvis, onödigt i de flesta fall. Men hade vi struntat i pandemin så hade sjukvården rasat ihop vid det laget. Detta skulle inneburit, inte bara dödsfall i covid-19 utan också behandlingsbara sjukdomar och tillstånd skulle kunnat bli dödliga, eller gett svårt men.

Det svenska näringslivet borde vara jävligt tacksam för att det just är svenskt.

Eller hade man hellre velat verka i ett land med total lockdown?
Kan du precisera i vilka fall det är nödvändigt, respektive onödigt?
Motivera dina svar.

Varför ska det svenska näringslivet vara ”jävligt tacksam(t)” för att det just är svenskt?
Motivera dina svar.

Finns det nåt land i t ex västvärlden som har infört ”total lockdown”?
Vilket eller vilka är det/de?
Beskriv dem och deras åtgärder. Styrk ditt påstående.
Citera
2020-04-08, 17:51
Medlem
Idioterna på Fria Tider kommer med ett budskap

"Viktigt meddelande: Stanna inomhus. Köp mat på nätet. Diska förpackningarna vid leverans. Tvätta händerna. Träffa ingen. Gör inga undantag. Läs CDC:s råd till 60+ och riskgrupper."

Själv ska jag åka buss till en annan stad imorgon och utföra ett skönhetsingrepp
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Jag tror inte att det handlar om att viruset slår hårdare mot vissa raser än andra. Snarare tror jag det beror på i Frankrikes fall att många afrikaner har en lägre utbildningsnivå och förstår sämre vad som pågår och tar större risker samt har en generellt sämre hälsostatus då dom inte tar hand om sig själva.

I Nordamerika så tror jag det handlar om ungefär samma faktorer. Många svarta hänger inte mer i vad som händer på samma sätt som vit medelklass och är inte försiktiga. Dom är inte heller medvetna om sin egen hälsa med regelbundna hälsokontroller, dom har förmodligen ofta obehandlade sjukdomar.
Svarta människor kan väl ha större yta i lungorna, i snitt? Vore mer logiskt än konstigt om så är fallet.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Det håller inte heller om vi ser att 20%+ av de bekräftat smittade dör istället för 8% som vi ser just nu. Och ja, om vården kollapsar kommer en stor del av befolkningen att dö.

<klipp>

Ja var lite svårt för honom idag på PK, när han skulle förklara att de inom vården som är covid19 sjuka, utan symptom, inte skulle kunna gå till jobbet. Då journalisten då frågade, "men kan det inte var så på andra sjukhus då?".
Nej absolut inte vi har inga såna indikationer.
Citera
2020-04-08, 17:53
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Fattas bara annat eftersom ca 2 mijoner beräknas lida av högt blodtryck.

Allvarliga sjukdomar med hög dödlighet, vad menas då med hög dödlighet?

Omkring 500 000 människor har diabetes i Sverige.

2 miljoner människor lever med hjärtsjukdom.

Alla som har sjukdomar som påverkar hjärta och lungor är extra känsliga för covid-19. Fetma är ju då heller inte bra. Mer än hälften (51 procent) av Sveriges befolkning i åldern 16–84 år uppgav 2018 övervikt eller fetma (BMI 25,0 eller högre) enligt FHM.

63 305 personer fick cancer 2018 och en hel del behandlingar påverkar immunförsvaret.
22 521 personer dog under 2018 i cancer av dom 2313 dödsfall i prostatacancer och 1841 dödsfall i lungcancer.

Som du ser finns det en hel del människor att skörda genom att släppa ut SARS-CoV-2 i samhället.

FHM oroar sig för att barn och ungdomar slutar röra på sig om dom är strängare. Att barn far illa om dom inte får vara i skolan. Att folkhälsan blir sämre med kraftfulla åtgärder. Ett litet underligt perspektiv då vi ser hur många riskgrupper det finns i samhället för covid-19. Men FHM har ju rätt i att folkhälsan kommer att öka dramatiskt efter att covid-19 tagit så många feta, sjuka och gamla. Det kommer att märkas i statistiken nästföljade år och dom kan slå sig för bröstet och säga att Sverige är bäst.

Som mitt exempel sa, AIDS.

Det är främst äldre (+80 år) med underliggande sjukdomar som dör enligt statistiken. Unga med underliggande sjukdom verkar klara sig ganska bra vid jämförelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Svarta människor kan väl ha större yta i lungorna, i snitt? Vore mer logiskt än konstigt om så är fallet.

Kan vara. Låter inte korkar alls. Om nu afrikaner har större lungor men det lär ju vara så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men är ju Trumps stad. Han borde bry sig mer om det än att klaga på Sverige som brukligt. Sedan visar siffrorna på att USA verkligen kommer åka dit så det stänker om det. Sett till utveckling av viruset.
Vet du att Trump ville stänga ner New York för att rädda människoliv med den demokratiska guvernören Andrew Cuomo motsatte sig.

Ekonomin går för människoliv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vad pratar du om?
Det har hela tiden varit känt att även asymtomatiska smittar.
Redan när det drog igång i Kina visste man det.

Man har gått ut och sagt att så länge man ej har symptom, så smittar man inte andra..
Har du bott under en sten?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Antar att det funkar så att läkaren som dödförklarar rapporterar in till Siri i realtid och så drar dom målsnöret kanske 13:30 varje dag.

Då antar du fel, som du ser här;

https://www.bildtagg.se/bild/l8ji3m8s7oss18uxq1uycn

Dom rapporterade avlidna under senaste dygnet är utspridda dödsdatum på hela 9 dagar. Du ser dom i turkos färg på staplarna.
Citera
2020-04-08, 17:54
Medlem
Folkhälsomyndigheten redovisat alltså totalt 687 döda i Sverige och jag jämför med att Norge har 93 döda, Danmark har 218 döda och Finland har 40 döda. Totalt 351 döda i corona för våra grannländer som har 15 miljoner invånare medan Sverige har 10 miljoner. Vad värre är, Sverige kommer snart ha mer än dubbelt så många döda som nämnda grannländer tillsammans. Trenden är tydlig. Norge hade 4 nya döda, Danmark hade 15, och Finland hade 6 nya döda, Totalt 25 nya döda för grannländerna att jämföra med Sveriges 96.

Sverige är gravt misskött. När kommer kritiker att granska MAKTEN? Hur skall politiskt ansvar utkrävas för detta misslyckande?
Citera
2020-04-08, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Haha, den var kul. Ödmjukhet eller självransakan kommer inte ens in på samma planet som Tegnell.

Han måste fullständigt galen och sinnesjuk mer än någon ämbetsman i Sverige någonsin tidigare varit. Han sitter med de senaste 100 årens viktigaste fråga i Sverige bokstavligen i knät, och han kör den som en envåldshärskare, "mastermind", talesperson, försvarare, i ett och samma utan att lyssna på en millisekund av andra åsikter. Och experimentet håller på att gå helt galet. Hundratals, för att inte säga tusentals kloka personer i Sverige är emot vad han gör. Hela världen är emot vad han gör.

Det är det sjukaste jag har varit med om. Tegnell är den sjukaste person jag har hört talas om.

När jag läser ditt inlägg verkar du så illa påverkad av Tegnell att du blivit galen. Jag har så svårt att få ihop att så många riktar in sig på en enda person när alla på myndigheten står bakom honom.
Citera
2020-04-08, 17:55
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Hallberg
Jo jävlar att 30-50 personer har dött i Västernorrland

Nej, det har inte dött 30-50 personer i Västernorrland utan 30-50 personer/miljon innevånare. Utan detta per capita-mått blir jämförelser mellan olika regioner/länder meningslösa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in