Citat:
Ursprungligen postat av
ModestyBlaiser
Reagerade också på det. Även ett uttalande som "Min klient är oskyldig" hade låtit bättre, men när han säger "Jag vet" låter det som att han personligen kan gå i god för honom.
Det är också ett rätt pinsamt försök att förklara bort skratten med att SD gillar att skämta. Han har ju inte direkt suttit och garvat åt en hjärtlig ström Bellmanvitsar, utan hånskrattat åt åklagaren, himlat med ögonen, slagit sig för pannan och viskat "idiot" när man lagt fram bevis mot honom i en mordrättegång. Framför offrets anhöriga.
Var är "skämtet" i det, Backman?
Mest proffsigt hade varit att absolut inte kommentera SD:s fniss och skratt eller plumphet. Det har funnits
åtalade som småsvär i rätten också (har hört det själv, en åtalad skrek runda ord till målsäganden som avslutning på ett klantigt "försvarstal" och blev inte ens tillsagd. En annan som skrattade en gång blev tillsagd i annan rättegång).
Han borde låta rätten bilda en egen uppfattning och ev vidtaga åtgärder.
Om SD:s skuld så håller också med om att det är oproffsigt att som advokat yttra som han gjorde;
"Jag vet att han inte är mördaren" utan borde använda uttryck som ni föreslog ovan.
Litet anmärkningsvärt att advokaten inte med ett ord nämnde HD förresten!
Uppenbarligen, kan man tänka, ville SD absolut inte att han nämnde (påminde om) henne ...?