2020-04-08, 14:11
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Hanna Davidsson och Jerry Gray!!! 👍🏻

Ljudfil med någon Gray från rättegången.
https://minfil.com/l2Bb9fnfof/Wesstr_m_mp4
Citera
2020-04-08, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Han har underskattat det svenska rättsväsendet och överskattat sig själv då han trott fram tills idag att han legat fem steg före. Därför tror jag att han börjar peka ut människor nu och kommer göra allt för att rädda sitt egna skinn. Skulle inte förvåna mig om han gör exfrun till syndabock i Hovrätten.

Det sista: det skulle inte förvåna mig heller. Inte det minsta.

Vi har som sagt inte sett slutet på detta ännu.

Edit: i morgon torsdag var avsatt som en sk extradag. Men uppenbarligen behövdes den inte.
Är förvånad över Backman klena försvar och att rättegången slutade så tvärt. Men han hade väl inga fler exempel på rimliga tvivel?
Citera
2020-04-08, 14:13
Medlem
Citat:
Men hur och varför skulle det vara omöjligt att använda en eventuell gärningsman till sitt försvar??
Förövrigt undrar jag oxå varför HD blev avskriven alla misstankar, någon som vet?

Tror ingen begriper det. Uppenbarligen har Åsa Hiding uppfattningen att HD varken är skyldig till mord/medhjälp till mord eller skyddande av brottsling. Det första kan jag kanske begripa men inte det andra. Jag vet att en av oss här har tillskrivit Åsa och, om inte ifrågasatt, försökt att få henne att fundera på HD igen vad gäller skyddande av brottsling (och nej, det är inte jag som gjort det). Verkar som om Åsa dock inte är så jätteintresserad av att utveckla sitt beslut. Men fröet är sått i alla fall.

Vi kanske kan hoppas på att HD tas upp igen i höst för granskning, lite med vänster hand om inte annat. Något man tar till när man har lite luft mellan andra mål.
Citera
2020-04-08, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Ljudfil med någon Gray från rättegången.
https://minfil.com/l2Bb9fnfof/Wesstr_m_mp4
Wow. Redan? Tack!!!

Hmm… lyckas inte öppna den trots nedladdad mjukvara...
Senast redigerad av Picasso2 2020-04-08 kl. 14:17.
Citera
2020-04-08, 14:15
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi spekulerade lite också när hovrätten skall ta upp målet efter överklagande. Det är mellan 4 veckor och fem månader (!).

https://lawline.se/answers/hur-lang-tid-tar-det-innan-hovratten-tar-upp-en-overklagad-dom

Jag kan tyvärr inte ge dig en exakt svar på din fråga om hur lång tid det tar innan hovrätten tar upp målet. Som jag nämnde ovan ska målet dock i vart fall avgöras någon gång mellan fyra veckor upp till fem månader efter att tidsfristen för överklagandet har gått ut.

Men är man häktad så är det förtursmål och då gäller 4 veckor.
Citera
2020-04-08, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det sista: det skulle inte förvåna mig heller. Inte det minsta.

Vi har som sagt inte sett slutet på detta ännu.

Edit: i morgon torsdag var avsatt som en sk extradag. Men uppenbarligen behövdes den inte.
Är förvånad över Backman klena försvar och att rättegången slutade så tvärt. Men han hade väl inga fler exempel på rimliga tvivel?

Förvånande också att den smarte klienten inte lyckades hosta upp bättre förslag på tvivel.
Citera
2020-04-08, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Reagerade också på det. Även ett uttalande som "Min klient är oskyldig" hade låtit bättre, men när han säger "Jag vet" låter det som att han personligen kan gå i god för honom.

Det är också ett rätt pinsamt försök att förklara bort skratten med att SD gillar att skämta. Han har ju inte direkt suttit och garvat åt en hjärtlig ström Bellmanvitsar, utan hånskrattat åt åklagaren, himlat med ögonen, slagit sig för pannan och viskat "idiot" när man lagt fram bevis mot honom i en mordrättegång. Framför offrets anhöriga.
Var är "skämtet" i det, Backman?

Mest proffsigt hade varit att absolut inte kommentera SD:s fniss och skratt eller plumphet. Det har funnits
åtalade som småsvär i rätten också (har hört det själv, en åtalad skrek runda ord till målsäganden som avslutning på ett klantigt "försvarstal" och blev inte ens tillsagd. En annan som skrattade en gång blev tillsagd i annan rättegång).
Han borde låta rätten bilda en egen uppfattning och ev vidtaga åtgärder.

Om SD:s skuld så håller också med om att det är oproffsigt att som advokat yttra som han gjorde;
"Jag vet att han inte är mördaren" utan borde använda uttryck som ni föreslog ovan.

Litet anmärkningsvärt att advokaten inte med ett ord nämnde HD förresten!
Uppenbarligen, kan man tänka, ville SD absolut inte att han nämnde (påminde om) henne ...?
Senast redigerad av Moschata 2020-04-08 kl. 15:13.
Citera
2020-04-08, 14:19
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Detta har varit ett mycket märkligt fall.
Här på Flashback har vi som vanligt haft alla typer av tyckare och experter.
Och vi får ju inte glömma dom som håller på själva mördaren och tycker att offret får skylla sig själv.
Här på Flashback får alla plats och alla kan göra sig hörda.
Troll har kommit och gått.

Men när det börjar knipa och fallet börjar närma sig ett slut, så visar vi alla vilka vi är....
Då går vi samman och hjälps åt.
Och Pang Boom så visar sig Flashback från den absolut bästa sidan.
Vi är en handfull, med Puttinot i spetsen, som tar i lite extra och ser till att vi äntligen kan få loss
en FUP.
Väldigt många bidrar ekonomiskt.
Jag själv sitter två långa kvällar/nätter och scannar in 14.000 sidor.
Det menar jag är Flashback när det är som bäst.
JÄVLAR VILKET RACE DETTA HAR VARIT !!!!!

Och till sist fick vi vara med om en rättegång.
Åsa och Tette har gjort ett otroligt arbete med att på näst intill bara indicier lyckats få
Stefan bakom Lås o Bom.
Det är bara att bocka o Buga, och personligen kan jag inte annat än imponeras av deras arbete.

Denna historia med en Pastorn som vigde ett par, och som sen började ligga med maken under flera års tid, och som till sist har hittats ihjälslagen bakom ett bullerplank... Den historien kan man inte ens fantisera ihop.
Tack tråden, för ett fantastiskt och jävligt märkligt fall !!!

Svårt att imponeras av att dom åtskilliga skattemillar senare redde upp utredningen som dom själva kvaddade med att både fibbla bort Lenas skrik på hjälp och hennes lemlästade kropp.

Det går inte att säga mer om än att dom gjorde jobbet dom var skyldiga att göra .

Men nog fan hade man förväntat sig betydligt bättre försvar. Det var lamt av Backman och &.

Liksom Carl-janne75 tror jag på advokatbyte i.o.m överklagan.
Citera
Medlem
Citat:
Inte enligt länken. Läste du den? Killen som man frågar om fick sju år. Och så som jag läser texten så är det 4 veckor upp till 5 månader. Annars tolkar jag åt helvete fel.
Citera
Medlem
Citat:
Smög hon inte omkring i skogen och försökte gömma sig för någon som var ute i krokarna med sin hund eller något? När var det?

Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Dagen efter på eftermiddagen. Det var J*udith hon gömde sig för.
När man frågade henne om vart hon promenerade nånstans så började hon prata om någon slinga som hon brukade gå och som hon eventuellt hade gått den KVÄLLEN också (enligt henne så promenerade hon EFTER att SD åkt iväg på sitt kvällsförhör, men J säger att hon såg henne mellan 16-17)
Slingan hon brukade ta var upp i vivallaskogen bland annat, men jag har även ett vagt minne att hon nämnde de där baronbackarna.....
Var det ditåt Lenas mobil hade "vandrat iväg", eller hur var det...?

Jag ska se om jag hittar det förhöret i FUP lite senare.
Som vi alla vet, så är tydligheten inte deras bästa egenskap..
Dom svarar på frågor, men svarar ändå inte på frågor.
Att försöka tyda deras svar är som att äta soppa med gaffel.

Hittade..:

Citat:
Sida 71 A 149

HD: "Eh.. jag eh.. ja vilket håll gick jag åt.. jag bara tänker nu.. jag avsluta uppe vid skogen..
eh.. ah det är ju lätt för er o veta när jag säger avslutar vid skogen.. bakom hus.. bakom ah..
uppe mot Betesvägen där för det går ett spår där.. men vilken väg jag gick först..
gick jag över.. ja.. ofta när jag har varit ute o sprunge så brukar jag gå över motorvägen
o sen gå vid.. insidan där längs motorvägen
, vid Nikolaikyrkan å sen över motorvägen tillbaka
in mot där vid Baronbackarna.. så man kommer till skogen.. det är dett skogsområde där.. å där
brukar jag gå in eller springa där o så springer man vidare upp mot Vivalla-kullarna bortåt.."

F: "Du säger brukade, var det så vid det här tillfället?"

HD: "Näe men det är ju det jag inte vet. Ja jag vet inte säkert men jag vet att jag avsluta i
spåret där uppe det är därför jag tänker att jag.. hade nog gått den vägen.. men.. ah jag kan inte säga säkert för jag vet att jag kommer från spåret för jag avsluta.. åt för då kommer man ner
på den där gatan där Stefans.. eller våra.. fortfarande vårat hus men.. där Stefan bor o sen bor K*arin
längre ner på den gatan..
eh så det är därför jag vet att jag kommer därifrån för jag gick
in till K*arin då."

så brukar jag gå över motorvägen o sen gå vid.. insidan där längs motorvägen

vart är det nånstans...?
Senast redigerad av uncommon-name 2020-04-08 kl. 14:38.
Citera
2020-04-08, 14:21
Medlem
Citat:

Frågan: Mitt x fick 7 år för mord-försök, överklagans-dagen gick ut den 11;e September o då överklagade han. Hur lång tid tar det till Hovrätten tar upp fallet?

Svaret (kort) - se annars länken: https://lawline.se/answers/hur-lang-tid-tar-det-innan-hovratten-tar-upp-en-overklagad-dom

Hovrätten strävar efter att avgöra samtliga mål så snabbt som möjligt. Din fråga handlar om ett överklagande av en brottmålsdom vilket i regel är den måltypen som avgörs snabbast. I regeringens riktlinjer för Sveriges domstolar 2018 står att ett brottmål som prövas i hovrätten ska som längst ta fem månader att avgöra.
Citera
2020-04-08, 14:21
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Wow. Redan? Tack!!!

Hmm… lyckas inte öppna den trots nedladdad mjukvara...

Direkt länk utan nedladdning https://gofile.io/?c=TnxPNN

(en liten del med vittne)
Senast redigerad av Rastade 2020-04-08 kl. 14:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in