2020-04-08, 13:58
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
"Min klient anser att hon är oskyldig', sa Amanda Hikes = Johanna möllers advokat.

Det är väl det korrekta sättet att säga det på?

Men SD är ju en så mästerlig manipulatör
så han har förstås hjärntvättat sina
advokater också.
Citera
2020-04-08, 13:58
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Advokaten menar att 45-åringen har en förmåga att skämta på ett ofta ganska plumt sätt, men samtidigt har han varit stoisk i sitt sätt.
- Jag vet att han inte är den som mördade Lena

Hoppsan Kerstin! Kan inte varit skönt att dra den meningen ändå 😂

Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Cliffhanger....
HD..?

Nä.. Men vaddå, så det skulle vara en möjlighet? Att SD satt en kniv i ryggen på nån?
Nja..njae.. Tror du han skulle vänta så här länge med det...?
Känner mig nog lite tveksam till det...? Men vad vet jag...?

Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Vad tyckte ni om försvarets talan idag enligt NA?
Det var ingen direkt glöd i försvarstalet.
Håller med Beh.ass om att när advokaten häpnadsväckande
meddelar att han VET att SD inte är mördaren, borde det tyda på
att han vet vem mördaren är.
Pekar han åt HD:s håll?

Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Reagerade också på det. Även ett uttalande som "Min klient är oskyldig" hade låtit bättre, men när han säger "Jag vet" låter det som att han personligen kan gå i god för honom.

Det är också ett rätt pinsamt försök att förklara bort skratten med att SD gillar att skämta. Han har ju inte direkt suttit och garvat åt en hjärtlig ström Bellmanvitsar, utan hånskrattat åt åklagaren, himlat med ögonen, slagit sig för pannan och viskat "idiot" när man lagt fram bevis mot honom i en mordrättegång. Framför offrets anhöriga.
Var är "skämtet" i det, Backman?

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Helt klart torde HD också ha motiv. Vi vet inte om det hela var uppgjort mellan SD och HD och att hon faktiskt stod bakom bullerplanket och väntade på att SD skulle komma med offerlammet.. Så de kan ha varit 2 om detta.

Detta är en fundering jag har haft som alt.2 från start.

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Hanna Davidsson och Jerry Gray!!! 👍🏻

Reagerade på uttalandet också.

Enda rimliga förklaringen som jag kan se är att SD ska ha anförtrott sin advokat vem han "vet" är den riktiga GM är och detta förefallit både trovärdigt och samtidigt omöjligt att använda som försvar.

Men SD känns inte så ädelmodig gentemot t ex HD eller vem denna nu skulle kunna vara. Han har ju redan varit beredd att låta även henne och barnen dö då de innebar problem.

Ett märkligt uttalande från Backman. Oprofessionellt eller grundat i att SD vägrar ange en ändå rimlig GM.

Skulle gärna vilja veta hur Hiding kunde helt avföra HD från alla misstankar på alla punkter.
Citera
2020-04-08, 13:59
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
OK.
Jag trodde att det var något officiellt
uttalande från någon som undersökt
hennes skador.

Jo det är det ju men det är ju inte skrivet i sten ändå utan en rättsläkare bedömer ju efter det mest sannolika, han kan ju inte se i en spåkula vad som hänt.
Citera
2020-04-08, 14:00
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Jo det är det ju men det är ju inte skrivet i sten ändå utan en rättsläkare bedömer ju efter det mest sannolika, han kan ju inte se i en spåkula vad som hänt.

Något mer än en spekulation på fb i varje
fall då.
Citera
2020-04-08, 14:01
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Hanna Davidsson och Jerry Gray!!! 👍🏻

Du menar Gerald Gray?
Citera
2020-04-08, 14:01
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag kan inte hitta något om det. Så här står det på aklagare.se: (https://www.domstol.se/svea-hovratt/overklaga-till-hovratten/att-overklaga-till-hovratten/)

Prövningstillstånd till hovrätten

I tvistemål och i vissa brottmål krävs prövningstillstånd för att hovrätten ska pröva målet. Det är hovrätten som avgör om den ska lämna prövningstillstånd eller inte.
Lämnar hovrätten prövningstillstånd kommer den att pröva målet på nytt i de delar som tingsrättens dom har överklagats. Hovrätten kan också begränsa prövningstillståndet till en del av målet.
Om du inte får prövningstillstånd gäller tingsrättens dom.

Hovrätt
Hovrätten fungerar som andra instans mellan tingsrätten och Högsta domstolen. Det gäller både brottmål och tvistemål som överklagats från tingsrätten. Om tingsrätten har dömt en person till böter eller frikänt personen för ett brott som kan ge högst sex månaders fängelse, krävs prövningstillstånd för att ett brott ska tas upp i hovrätten.

https://www.aklagare.se/ordlista/h/hovratt/
Citera
2020-04-08, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Vilket vittne är mest intressant från rättegången?

Tanten som hade stenkoll på SD och hans husfasad! De flesta områden har en sådan tant som håller uppsikt. De vet i princip färgen på grannarnas kallingar.
Citera
2020-04-08, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Hovrätt
Hovrätten fungerar som andra instans mellan tingsrätten och Högsta domstolen. Det gäller både brottmål och tvistemål som överklagats från tingsrätten. Om tingsrätten har dömt en person till böter eller frikänt personen för ett brott som kan ge högst sex månaders fängelse, krävs prövningstillstånd för att ett brott ska tas upp i hovrätten.

https://www.aklagare.se/ordlista/h/hovratt/
Utmärkt. Tack för det.
Citera
2020-04-08, 14:03
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Något mer än en spekulation på fb i varje
fall då.

Det beror väl på vem man frågar
Citera
2020-04-08, 14:07
Medlem
Vi spekulerade lite också när hovrätten skall ta upp målet efter överklagande. Det är mellan 4 veckor och fem månader (!).

https://lawline.se/answers/hur-lang-tid-tar-det-innan-hovratten-tar-upp-en-overklagad-dom

Jag kan tyvärr inte ge dig en exakt svar på din fråga om hur lång tid det tar innan hovrätten tar upp målet. Som jag nämnde ovan ska målet dock i vart fall avgöras någon gång mellan fyra veckor upp till fem månader efter att tidsfristen för överklagandet har gått ut.
Citera
2020-04-08, 14:07
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Reagerade på uttalandet också.

Enda rimliga förklaringen som jag kan se är att SD ska ha anförtrott sin advokat vem han "vet" är den riktiga GM är och detta förefallit både trovärdigt och samtidigt omöjligt att använda som försvar.

Men SD känns inte så ädelmodig gentemot t ex HD eller vem denna nu skulle kunna vara. Han har ju redan varit beredd att låta även henne och barnen dö då de innebar problem.

Ett märkligt uttalande från Backman. Oprofessionellt eller grundat i att SD vägrar ange en ändå rimlig GM.

Skulle gärna vilja veta hur Hiding kunde helt avföra HD från alla misstankar på alla punkter.

Men hur och varför skulle det vara omöjligt att använda en eventuell gärningsman till sitt försvar??
Förövrigt undrar jag oxå varför HD blev avskriven alla misstankar, någon som vet?
Citera
2020-04-08, 14:10
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Tanten som hade stenkoll på SD och hans husfasad! De flesta områden har en sådan tant som håller uppsikt. De vet i princip färgen på grannarnas kallingar.

Hahahah det är för att dom sitter i köksfönstret från 04:00 till 21:00
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in