2020-04-08, 00:48
Medlem
nemesis67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Du vet ingenting om vad dom diskuterat om gällande fallet på Dagens juridik det märks på dina inlägg-
Dom anser att spåret var kallt redan från början och undrar över sanningshalten och att HOL pekade ut fler personer som anstiftare. Och att toppjuristen bör vara avförd i dagsläget då det är ett oskick att formellt misstänka personer utan att leverera bevisning. Du däremot sitter och insinuerar precis som alla andra här att det måste vara K som anstiftare. Det tyckte nog inte dom på Dagens juridik var rimligt ens i tidigt skede med tanke på att hon fick gå då åklagaren gjorde bort sig i varenda instans. Kan bara hålla med dom som förhåller sig till verkligheten och logiken samt den uppenbara fakta som ligger till grund för deras åsikter. Så vad visste du för något?

Undrar bara NÄR Dagens juridik,
började döma i brottsmål..?
De har väl rimligtvis bara samma insyn som oss övriga, vad gäller bevisning mm..
Varför skulle Dagens juridik vara bättra lämpade att bedömma häktningsskäl och annat, jämfört med de jurister som faktiskt är insatta i utredningen?
Citera
2020-04-08, 01:14
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Häktningsgrunden i ett tidigt skede av K skulle just ha kunnat vara orsaken kollusion. Nu hann hon ju hem ensam på en gång för att rumstera om med sina digitala prylar och eventuellt göra sig av med dom som skulle kunna innehålla något spår eller bevis före eventuell husrannsakan. Det borde hon i och för sig ha gjort redan före det ev. planerade mordförsöket, men det kunde ju ha varit någonting hon hade glömt och inte tänkt på. Men där hann K före både polisen och tingsrätten eller vilka det nu är som tar beslut om häktning.

Hon blev väl anhållen i 3 dygn så en husrannsakan lär dom ju hunnit med?
Citera
2020-04-08, 01:27
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ja det är sant att jag var osäker på detta om och när husrannsakan var gjord och ville därför ta upp frågan. Men nu är saken utredd och det är ju bra. Jag tycker inte det har stått så tydligt i nyhetsinformationen om den saken. Nu är det dessutom fler i tråden som fått saker utredd. Det är nog inte bara jag som inte har vetat riktigt.

Du ställde dock ingen fråga utan påstod att hon pga utebliven häktning hann hem och gjorde sig av med ev bevis innan polisen hann göra husrannsakan.
Citera
2020-04-08, 02:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis67
Undrar bara NÄR Dagens juridik,
började döma i brottsmål..?
De har väl rimligtvis bara samma insyn som oss övriga, vad gäller bevisning mm..
Varför skulle Dagens juridik vara bättra lämpade att bedömma häktningsskäl och annat, jämfört med de jurister som faktiskt är insatta i utredningen?
De påstår i podden på DJ att BR medgett att det är på uppdrag av anstiftare.

"-, Att det handlar om ett beställningsjobb det medger den här personen att han blivit uppmanad av någon men vem det är som bett honom göra det här, det skulle jag säga nästan är anmärkningsvärt vad få frågor han får om.

Han medverkar inte särskilt mycket i förhören utan det är mest inga kommentarer men det är inte särskilt många gånger det är frågan om vem som ligger bakom det här. "

1. Vart medger BR att han agerat på uppdrag?

2. Hur stor idé är det att fråga en som vägrar svara på frågor?

Han blånekar all inblandning vid 24:8 förhör och häktningsförhandling och öppnade inte käften förrän vid sista förhör efter han fått läsa FUP och vägrar fortsatt svara om syfte/motiv.
Stor idé att pressa mer om anstiftare.
Blånekar om bilen och FS och om MR likaså.

Vad är det för nötter som påstår sig läst FUP.?
Citat:
Senast redigerad av develi 2020-04-08 kl. 02:42.
Citera
2020-04-08, 07:52
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Det är ju hur som helst inte orimligt att de kan gå på linjen att det inte var avsikt att döda i och med att endast ett skott triggade HOL och att det med all säkerhet fanns ett helt magasin att tömma i HOL om det vore avsikten. Det är inte orimligt att rätten anser det möjligt.

Jag har svårt att tro att Billy kommer dömas för något annat än mordförsök. Det är för allvarligt för att klassas som olaga hot och grov misshandel eller vad du nu tror skulle kunna bli aktuellt? Hela händelseförloppet skriker mordförsök. Visst, man kan bli förvånad över hur rätten dömer ibland, men i just det här fallet tror jag inte att de kommer se några förmildrande omständigheter.
Citera
2020-04-08, 08:12
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ja så, hann hon inte hem. Ja det var ju bra det iallafall. Men eftersom hon är mycket smart som det verkar, så borde det ha varit färdigstädat hemma innan det eventuellt planerade dådet begicks.

Hon kan inte städa bort sin bakgrund och tidigare hot. Det är inte en enstaka händelse som ägt rum. Tyvärr måste polis, åklagare och rätten se det som en separat händelse men HOL och vi som tror att Karin ligger bakom detta ser den röda tråden. Hoten mot HOL har varit betydligt fler än vi vetat om och det har pågått under så många år. Det är inte en slump att HOL fått ta emot hot så många gånger efter deras tvister. Karin själv inser detta och tycker det vore konstigt om hon inte skulle ses som misstänkt. Ja, hon är smart, i vissa fall, men använder sin intelligens på helt fel sätt.

Nu hoppas jag verkligen att hoten kommer upphöra. Ligger Karin bakom detta mordförsök borde hon inse att hon (en aning orättvist) fått en andra chans ifall de inte kan döma henne den här gången.
Min oro är att hon är så skadad så hon inte inser när det är dags att lägga av och ta tag i sitt eget liv. Kanske tycker hon att hela livet är förstört och det ska HOL straffas för. (Hon är inte den första som skyller alla sina misslyckanden på andra.) Det är den tanken HOL har enligt förhören med honom och det skulle kunna vara hennes motiv.

Tänk hur jävligt det skulle kännas om HOL blir dödad en dag och Karin hamnar i fängelse? Då skulle många undra varför ingenting gjordes i tid? Det fanns ju tecken? Såg ingen vad som hände under så lång tid? Jag vill inte att vi hamnar i en sån situation.
Citera
2020-04-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Hon kan inte städa bort sin bakgrund och tidigare hot. Det är inte en enstaka händelse som ägt rum. Tyvärr måste polis, åklagare och rätten se det som en separat händelse men HOL och vi som tror att Karin ligger bakom detta ser den röda tråden. Hoten mot HOL har varit betydligt fler än vi vetat om och det har pågått under så många år. Det är inte en slump att HOL fått ta emot hot så många gånger efter deras tvister. Karin själv inser detta och tycker det vore konstigt om hon inte skulle ses som misstänkt. Ja, hon är smart, i vissa fall, men använder sin intelligens på helt fel sätt.

Nu hoppas jag verkligen att hoten kommer upphöra. Ligger Karin bakom detta mordförsök borde hon inse att hon (en aning orättvist) fått en andra chans ifall de inte kan döma henne den här gången.
Min oro är att hon är så skadad så hon inte inser när det är dags att lägga av och ta tag i sitt eget liv. Kanske tycker hon att hela livet är förstört och det ska HOL straffas för. (Hon är inte den första som skyller alla sina misslyckanden på andra.) Det är den tanken HOL har enligt förhören med honom och det skulle kunna vara hennes motiv.

Tänk hur jävligt det skulle kännas om HOL blir dödad en dag och Karin hamnar i fängelse? Då skulle många undra varför ingenting gjordes i tid? Det fanns ju tecken? Såg ingen vad som hände under så lång tid? Jag vill inte att vi hamnar i en sån situation.

Att K.L har ett finger med i detta spelet känner vi nog allihop. K.L har ju utsatt HOL för både hot och våld genom åren, dom har legat i tvister och K.L är oerhört labil och mår verkligen inte bra. Polisens uttryck "Hata slumpen" tycker jag passar mycket bra här!

Men vi måste se till verkligheten och ordningen vi har! K.L plockades in DIREKT först av alla, då hon kunde misstänkas för brottet. Trots detta har man inte hittat tillräckliga bevis varken för att få henne häktad eller väcka åtal. Åklagare och framförallt Domstol kan ju inte resonera utifrån "Det borde vara hon", "Vem skulle det annars vara?", "Ingen rök utan eld". Framförallt inte då detta rör sig om en offentlig person som arbetar med/mot grovt kriminella människor. Där det rimligtvis finns både missnöjd klienter och motparter till personer HOL fått friade, som kan hysa oerhört mycket agg över honom.

Så hittar inte åklagaren någonting graverande nu, så är det bara att låta henne gå fri i detta (tyvärr!)
Citera
2020-04-08, 13:41
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

Men vi måste se till verkligheten och ordningen vi har! K.L plockades in DIREKT först av alla, då hon kunde misstänkas för brottet. Trots detta har man inte hittat tillräckliga bevis varken för att få henne häktad eller väcka åtal. Åklagare och framförallt Domstol kan ju inte resonera utifrån "Det borde vara hon", "Vem skulle det annars vara?", "Ingen rök utan eld". Framförallt inte då detta rör sig om en offentlig person som arbetar med/mot grovt kriminella människor. Där det rimligtvis finns både missnöjd klienter och motparter till personer HOL fått friade, som kan hysa oerhört mycket agg över honom.

Så hittar inte åklagaren någonting graverande nu, så är det bara att låta henne gå fri i detta (tyvärr!)

Detta är så sant som det är sagt. Att efter känslor och historia döma en människa är livsfarligt och som tur är resonerar inte rättsväsendet så. Åklagaren i detta fallet verkar göra det och försökte få en till synes oskyldig människa häktad men misslyckades.

Fast mycket talar för att KL KAN ha med det att göra så kan man inte utefter sin personliga övertygelse frihetsberöva folk till höger och vänster. Det mesta talar i dagsläget för att det inte finns några som helst belägg för att KL har med saken att göra, då hade hon varit frihetsberövad vid detta laget.
Citera
2020-04-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Så klåparen till åklagare delger misstanke om medhjälp till mord vid första förhör, men häktar inte FS som senare avskrivs. Han kallas till domstol men vill inte först utan att åklagaren bedyrar att han inte är misstänkt längre, och sedan behöver han inte komma? Det säger ju en del om den här förundersökningen när det gäller långskott. Är jag förvånad? Nej, inte ett dugg det är mycket som är misskött här måste jag säga, och för att hålla med Dagens juridik som kallar det oskick att formellt misstänka personer utan att leverera bevisning.
Dom nämner också att det inte fanns något konkret på K och att åklagaren valde att gå ända till HD med sin häktning. Skall man börja fundera på om åklagare har för stort makt? Som tur är kan han inget göra utan domstolen.

Men att formellt misstänka någon för Medhjälp till försök till mord och sedan släppa personen kan bara tyda på TVÅ saker. Antingen är personens gärning "inom medhjälpningen" så perifer, så att det inte finns någon anledning att anhålla eller begära personen häktad. ELLER så är misstanken så låg och vag, så man inte kan göra mer - Och eftersom personen senare avfördes från utredningen, så tyder det ju på det sistnämnda! Vi får inte glömma att det finns olika misstankegrader under en utredning ("Kan misstänkas", "Skäligen misstänkt", "På sannolika skäl misstänkt").

I övrigt har jag inga anmärkningar på det andra du påstår :-)
Citera
2020-04-08, 14:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Detta är så sant som det är sagt. Att efter känslor och historia döma en människa är livsfarligt och som tur är resonerar inte rättsväsendet så. Åklagaren i detta fallet verkar göra det och försökte få en till synes oskyldig människa häktad men misslyckades.

Fast mycket talar för att KL KAN ha med det att göra så kan man inte utefter sin personliga övertygelse frihetsberöva folk till höger och vänster. Det mesta talar i dagsläget för att det inte finns några som helst belägg för att KL har med saken att göra, då hade hon varit frihetsberövad vid detta laget.
Försökte häkta en till synes oskyldig människa?
Likt Möller kanske?

Jo man kan häkta vid misstanke i ett tidigt skede utan en hög med bevis, det ska uppfattas skäligt.
Överdrifter att häkta till höger och vänster kan du lägga ner.

Det finns inget belägg?
Du vet ingenting är mer rätt ordval.

Jag tror nog, bortom häktning, att det ska finnas en ökad medvetenhet om manipulativa kvinnor - varav förhistoriska inte ska ignoreras.

Om en kvinna, om och om igen, hamnar som suspekt och det läggs ner - så bör det nog göra att nån drar öronen åt sig.
Speciellt om hon samtidigt verkar manipulativ.

Den som inbillar sig att nedlagd Fu är tecken på oskuld är naiv, ivissa fall är det ren tur att försäkringsbolag reagerar.
Märkligt nog brukar dessa femme vara giriga, det är nästintill alltid pengar i bilden, bedrägeri, mördade ex och partners.

Att rätten inte ska bry sig är en annan femma, men i mitt bakhuvud ringer en varningsklocka när saker upprepas i kombination manipulativ kvinna.

Med reservation. Jag är kvinna, så vi skippar kvinnokränkdiskussiioner.
Citera
2020-04-08, 14:21
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Försökte häkta en till synes oskyldig människa?
Likt Möller kanske?

Jo man kan häkta vid misstanke i ett tidigt skede utan en hög med bevis, det ska uppfattas skäligt.
Överdrifter att häkta till höger och vänster kan du lägga ner.

Det finns inget belägg?
Du vet ingenting är mer rätt ordval.

Jag tror nog, bortom häktning, att det ska finnas en ökad medvetenhet om manipulativa kvinnor - varav förhistoriska inte ska ignoreras.

Om en kvinna, om och om igen, hamnar som suspekt och det läggs ner - så bör det nog göra att nån drar öronen åt sig.
Speciellt om hon samtidigt verkar manipulativ.

Den som inbillar sig att nedlagd Fu är tecken på oskuld är naiv, ivissa fall är det ren tur att försäkringsbolag reagerar.
Märkligt nog brukar dessa femme vara giriga, det är nästintill alltid pengar i bilden, bedrägeri, mördade ex och partners.

Att rätten inte ska bry sig är en annan femma, men i mitt bakhuvud ringer en varningsklocka när saker upprepas i kombination manipulativ kvinna.

Med reservation. Jag är kvinna, så vi skippar kvinnokränkdiskussiioner.

Orkar inte ens läsa ditt skitsnack, är det skäligt så blir man häktad en vecka.
Citera
2020-04-08, 14:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Orkar inte ens läsa ditt skitsnack, är det skäligt så blir man häktad en vecka.
Det är inte skitsnack. Jag diskuterar häktning första gången.
Likt Möller.

Jag diskuterar de som sen slipprar genom systemet.
För de finns och förvrider huvuden.

I sin helhet diskuterar jag ökad medvetenhet, att kvinnor har ett annat kriminellt beteende.
Senast redigerad av develi 2020-04-08 kl. 14:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in