2020-04-08, 10:23
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Enligt Malou Von Sivers attackerade Trump Sverige. Tyckte absolut inte att det lät som en attack och om det var det, så var det inte mot Sverige men mot vår ledning och deras taktik mot Corona. Äckligt hur propagandan öppet sprutas ut från svenska kanaler.
Ja! Trumps ord var bara ett påpekande, förvisso alldeles felaktigt, att Sverige har det jobbigare än oss(New York) nu. Ingen "attack" alls. Trump sa också nåt i stil med " They talk about the herd". Trump har väl bara fått nån halvtaskig sammanfattning av situationen i Sverige av nyexad pol mag med inriktning skandinavien som anställts i Trumpadministrationen. De orkade inte tala om för Trump att Tegnell även har en tidshorisont på 10 år i värsta fall innan han avgör om han gör rätt eller fel.
Citera
2020-04-08, 10:24
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Nej? Flockimmunitet är anledningen till att vi inte har dödliga pandemier som drar genom världen flera gånger om året. Bara för att du precis har lärt dig ett nytt svårt ord betyder det inte att din felaktiga tolkning av det är det som stämmer. Uttrycket kommer från, så som länkats några inlägg upp, från effekten av att dödlighet och smittspridning minskar när fler utsatts för sjukdomen från exempel från verkligheten
Kan du ge mig ett enda exempel på när flockimmunitet har fungerat?
Du skriver mycket men får lite sagt.
Citera
2020-04-08, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Självklart. Men det framställs ofta här som att det är nytt ondsint påfund skapat av svenska FHM och Tegnell. Precis som det framställdes att varenda svensk över 70 som som nu blir sjuk inte kommer få någon vård öht. Det var det jag vände mig emot.

Visst, men samtidigt kan vården hantera vilken krissituation som helst om man bara prioriterar bort tillräckligt många. Vad innebär lediga vårdplatser?

Det är exempelvis fullt befogat för vården att "snåla" med ett fåtal vårdplatser som kan mobiliseras när rätt fall kommer in, i förlängningen innebär det att resurserna gör mest nytta. På pappret kan "alltid" lediga platser, men i praktiken kan det likväl innebära att folk nekas vård utifrån krass prioritering.
Citera
2020-04-08, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det här med olika länders hantering, i samband med svininfluensan och hur vida man skulle vaccinera sig eller inte hade jag en diskussion med en muslim, jag tror han bodde i Alby. Hans imam i Alby hade sagt att alla skulle vaccinera sig och därför skulle han också vaccinera sig. I samma veva gick imamen i Rinkeby ut och sa att man inte skulle vaccinera sig. Jag försökte föra en diskussion med honom om vad som är rätt och inte bara lita på en imam där man råkar bo men det var helt omöjligt. Imamen där han bor hade sagt att dom skulle vaccinera sig och det var det som gällde.

Lite så verkar människor fungera i allmänhet och även här i tråden. Det är total avsaknad av kritiskt tänkande och man väljer att lita blint på sin ledare.

Låg IQ och dåligt självinsikt skapar får.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Om man skulle lita på undersökningen från Danmark där det visade på att de hade 3,5% smittade per den 26 mars. Då skulle det innebära att när 100% av danska befolkningen smittats har ca 5000 personer fått sätta livet till. Översatt till Sverige innebär det då följaktligen ca 10000 döda vid 100% av befolkningen smittad.
Personligen tycker jag det låter alldeles för lågt, men det är vad den undersökningen visar på.

Synpunkter? Gärna från både förnekare och domedagsprofeter.

Vilken undersökning var det? Om det var den på blodprover från blodbank så var det väl immuna den 23e mars vilket borde betyda smittade i början av mars.

Om det smittar så inåt helvete borde siffran vara väldigt mycket större den 23e mars.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag vet inte varför vården i Italien och Spanien "kollapsar". Jag vet inte ens hur man definierar en kollapsad vård. Vad jag vet är att vi igår hade över 100 inrapporterade dödsfall. Justerar man för folkmängd motsvarar det Italiens värsta siffror gällande dödsfall/dag. Jag ser då fan ingen kollapsad svensk sjukvård. Ser du?

Nej men det är mycket ansträngt enligt myndigheter och vittnen.

I Italien och Spanien har de fler smittade samt äldre därför är det sämre där. Något är det som ställer till det i vården. Den officiella förklaringen är Coronaviruset. Jag litar till förklaringen, men du kanske är mer konspiratoriskt lagd.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag tror det snarare menas att av de som har Corona kan upp till nio av tio ha den utan symptom...

Dom har korrigerat sitt syftningsfel nu...
Citera
2020-04-08, 10:26
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Varför rekommenderade inte Tegnell flockimmunitet för ebolasmittade i Afrika som han jobbade med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Visst, men samtidigt kan vården hantera vilken krissituation som helst om man bara prioriterar bort tillräckligt många. Vad innebär lediga vårdplatser?

Det är exempelvis fullt befogat för vården att "snåla" med ett fåtal vårdplatser som kan mobiliseras när rätt fall kommer in, i förlängningen innebär det att resurserna gör mest nytta. På pappret finns "alltid" lediga platser, men i praktiken kan det likväl innebära att folk nekas vård utifrån krass prioritering.

Japp. Så är det 365 dagar om året varje år och april 2020 lär inte bli något undantag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Nix! Känns inte bra alls. Flockimmunitet grejen är en chansning som kostar liv. Emellertid om regeringen tycker att pengar/ ekonomi är viktigare än medborgarnas hälsa så kan det vara rätt väg att gå.

Tillåter man försäljning av cigaretter så ser man inte till folkets bästa, simple as that.
Citera
2020-04-08, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Någon som stoppat fingrar i mun/petat i näsan och sedan tagit i godiset? Någon som tagit i godiskeden med coronavirus på händerna? Möjligheterna är många. Så att köpa lösgodis just nu är fan inte värt det! Fattar inte att affärerna ens fortfarande får lov att sälja det.

Det är ju såklart snuskigt men jag undrar om indirekt kontaktsmitta är mer än en helt marginell smittokälla.

Jag tror att den stora majoriteten av all smittspridning av Covid-19 sker genom aerosolsmitta. Smittade, och ofta helt symptomfria, människor andas ut virus och friska andas in virus och blir smittade.

Att folk blir nysta eller hostade på, eller petar sig i näsan efter att ha tagit på ett virusberikat dörrhandtag, står nog för en tämligen liten andel av all smittspridning som sker.
Citera
2020-04-08, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag vet inte varför vården i Italien och Spanien "kollapsar". Jag vet inte ens hur man definierar en kollapsad vård. Vad jag vet är att vi igår hade över 100 inrapporterade dödsfall. Justerar man för folkmängd motsvarar det Italiens värsta siffror gällande dödsfall/dag. Jag ser då fan ingen kollapsad svensk sjukvård. Ser du?

Vi skall nog vara lite försiktiga med att uttala oss om hur det är i Stockholms sjukvård just nu. Intervjuer med sköterskor som gråter på väg från jobbet är inte speciellt upplyftande.
Anledningen till den ”kollapsade” vården i Sydeuropa beror nog mycket på att de var helt oförberedda.
i Sverige har vi ju fått tid på oss att ställa om vården, men det är ju precis att det funkar i Stockholm än så länge. Ökar trycket ytterligare, kan det nog bli övermäktigt här också.
Speciellt om alla idioter nu börjar släppa garden i Stockholm för att det blev fint väder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in