2020-04-08, 10:18
Medlem
majkenofdooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Men vänta här. Norge har hållit de borta ifrån äldreboende. Sverige har de ej ändå hyllar du tegnell haha. Du sa emot dig själv.

Läs igen, jag bara konstaterar att hans inställning till att alla som är verksamma ute i samhället kommer bli smittad verkar vara korrekt. Sedan har jag inte kommenterat huruvida de svenska åtgärderna varit tillräckliga eller inte, bara att full-lockdown inte bör funka längden. Sedan är det ju ganska lätt att konstatera att Sverige (Stockholm) inte lyckats hålla det bort från äldreboende.
Citera
2020-04-08, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Dör 0 personer sen den 23e maj eller kommer det fortsätta accelerera tills vi är uppe i 10 miljoner?

Jag tror det han menar att det aldrig stannar.
Vi kommer gå minus och bli skyldiga Corona liv...
Citera
2020-04-08, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Från Expressen:

AKVELINA SMED20 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=292993
Forskare i Linköping undersöker nu om covid-19 kan smitta även via avföring och inte bara genom droppar från luftvägarna.

– Om vi har rätt är det ett ytterligare organ i kroppen som kan infekteras, säger professor Lennart Svensson.

Om förekomsten av virus i tarmkanalen hänger ihop med symtom från mage och tarm vet man inte ännu. Forskarna tror sig kunna presentera preliminära resultat om några veckor.

Där ser man. Det var alltså mycket klokt, att inte köpa sushi, lösgodis o.s.v.. Trots att Tegnell har hävdat, att det inte kan hända någotom coronaviruset hamnar i ens mage. Ännu en sak han har haft fel på. Eller i alla fall uttalat sig för kategoriskt om, innan någon egentligen kunde veta hur det låg till. Och "åt fel håll" som vanligt också - d.v.s. åt det farliga hållet, inte det försiktiga.

Vid detta laget bör ju ingen ta Tegnell på allvar då nästan allt han sagt har varit ogrundat och lögner.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Alla ni som följer detta till 100%

Min far är över 75år och multisjuk med svåra lungsjukdomar osv. Han behöver hjälp flera ggr dagligen av familjen. Vi har ju följt Tegnells råd till varje punkt, och han har ju sagt att man måste ha symptom för att bära på smittan och nu idag läser jag 9 utav 10 kan bära på smittan utan visa ngn symptom eller väldigt liten symptom. Det har ju sagts av andra förut, men då har han sagt det är en väldigt liten del, och nu kovänder han och säger dom vet detta. Trodde vi hade ett säkert system att ta hand om pappa, men nu blev jag rädd när man ej kan lite på information från den som ska bestämma. Så vad ska vi som familj tro och göra, för visar man ej symptom är ju inget system säkert att ta hand om pappa?

Det finns saker ni kan göra för att minska (men inte eliminera till 100%) risken.

- Så få som möjligt som träffar din far. Helst också så att de personerna har så få kontakter som möjligt (alltså hellre den asociala dataspelsnörden än förskoleläraren som reser till jobbet med två bussbyten). De som har många kontakter/rör sig mycket bland folk kan hjälpa till på annat sätt (handla, sköta andra ärenden, utan direktkontakt med honom).

- De/den som träffar honom är hyper-försiktiga med hygien. Jo, handtvätt (på riktigt! 20 sekunder, varmt vatten, tvål, nagelborste - och ofta!), men också gärna munskydd. Ren snusnäsduk/scouthalsduk över näsa/mun funkar bra.

- Överväg klädbyte/skyddsrock - typ att man alltid byter eller drar på sig något överplagg så fort man kommer in till honom.

- Vill ni vara hyper-vigilanta så torkar ni av alla mat-förpackningar o dyl som kommer in i hans hem med sprit eller fettlösande rengöringsmedel (här är jag själv skeptisk till att det behövs, men skadar ju knappast).

Tror inte att det är någon idé att sätta munskydd/mask på honom, isynnerhet om han inte går ut, åker buss etc. Mera besvär och obehag än vad det teoretiska skyddet skulle vara.

Detta baserat på vad jag sett den hemvården här i Finland gå ut med för riktlinjer. A och O är att minska kontakterna till minimum. Munskydd/enkel mask för alla som rör sig utanför vårdplatsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Dör 0 personer sen den 23e maj eller kommer det fortsätta accelerera tills vi är uppe i 10 miljoner?

Om man skulle lita på undersökningen från Danmark där det visade på att de hade 3,5% smittade per den 26 mars. Då skulle det innebära att när 100% av danska befolkningen smittats har ca 5000 personer fått sätta livet till. Översatt till Sverige innebär det då följaktligen ca 10000 döda vid 100% av befolkningen smittad.
Personligen tycker jag det låter alldeles för lågt, men det är vad den undersökningen visar på.

Synpunkter? Gärna från både förnekare och domedagsprofeter.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Tja, USA kontra Sverige per capita...

Så om det dör några monegasker strax så betyder det att Monaco lider oerhört mycket mer än resten av världen? Och att SAN Marino just nu lider tiotalsgånger mer än resten av världen? Eller ska vi bryta ner det på regionnivå, stadsnivå?
Kom igen, du är bara löjlig och såg en chans att ge en extra könga till FHM.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammevafan
Absolut kunde dom gjort något men blir svårt med en sådan lam regering speciellt utan majoritet i riksdagen.
Blir inte mycket som går igenom av förslagen då alla partier i Sverige röstar ner varandra istället för att lyssna på folket och bra förslag...
Dom ser inte till folkets bästa och här befinner vi oss idag, tragiskt...
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Ok, jag pudlar. Hur mänskligheten överlevt MÅNGA infektioner historiskt sett då. Det var slarvigt skrivet av mig
Man får skriva slarvigt. Det är inte det jag vänder mig emot.
Men det är alltid någon eller några som överlever, det betyder inte att sjukdomarna orsakat många döda och stor skada på samhällen. Att vi har kunnat hantera relativt oskyldiga epidemier betyder inte att vi har hanterat, eller kommer att hantera, allvarliga epidemier och pandemier.
Citera
2020-04-08, 10:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Visst kan det vara uppblåsta siffror. Men det är ett ofrånkomligt faktum att vården i princip kollapsat i norra Italien och Spanien, samt att man i new York har så många dödsfall att man ska gräva ner dem i parker.

Beror detta också på felaktig statistik?

Jag vet inte varför vården i Italien och Spanien "kollapsar". Jag vet inte ens hur man definierar en kollapsad vård. Vad jag vet är att vi igår hade över 100 inrapporterade dödsfall. Justerar man för folkmängd motsvarar det Italiens värsta siffror gällande dödsfall/dag. Jag ser då fan ingen kollapsad svensk sjukvård. Ser du?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ska du inte ta upp NYC också?
Världens värsta platser för pandemin just nu.

Vad sägs om Helsingfors, Oslo, Belgrad, Budapest osv i all oändlighet.
Varför jämför vi oss inte med de istället?
Eller har vi verkligen sjunkit så lågt att vi jämför oss med världens värst drabbade platser?

Jag tycker hela jämförandet är poänglöst, och Trumps pik är poänglös och enbart propaganda för hemmaopinionen. Fattar man inte det så, ja...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du kan räkna vidare om du tycker det är kul. Jag tröttnade.

Hur dödlig tror du viruset är före det att epidemin i Sverige har lagt sig?

Jag tippar på att 16000 personer kommer dö vilket motsvarar 1% av våra pensionärer.

Jag vet att det inte är bara pensionärer som dör.
Citera
2020-04-08, 10:23
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Nja, det är väl ingen popularitetstävling. Men det känns inte bra hur regering och FHM agerar.

Nix! Känns inte bra alls. Flockimmunitet grejen är en chansning som kostar liv. Emellertid om regeringen tycker att pengar/ ekonomi är viktigare än medborgarnas hälsa så kan det vara rätt väg att gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in