Citat:
Ursprungligen postat av
Frassekock
Alla ni som följer detta till 100%
Min far är över 75år och multisjuk med svåra lungsjukdomar osv. Han behöver hjälp flera ggr dagligen av familjen. Vi har ju följt Tegnells råd till varje punkt, och han har ju sagt att man måste ha symptom för att bära på smittan och nu idag läser jag 9 utav 10 kan bära på smittan utan visa ngn symptom eller väldigt liten symptom. Det har ju sagts av andra förut, men då har han sagt det är en väldigt liten del, och nu kovänder han och säger dom vet detta. Trodde vi hade ett säkert system att ta hand om pappa, men nu blev jag rädd när man ej kan lite på information från den som ska bestämma. Så vad ska vi som familj tro och göra, för visar man ej symptom är ju inget system säkert att ta hand om pappa?
Det finns saker ni kan göra för att minska (men inte eliminera till 100%) risken.
- Så få som möjligt som träffar din far. Helst också så att de personerna har så få kontakter som möjligt (alltså hellre den asociala dataspelsnörden än förskoleläraren som reser till jobbet med två bussbyten). De som har många kontakter/rör sig mycket bland folk kan hjälpa till på annat sätt (handla, sköta andra ärenden, utan direktkontakt med honom).
- De/den som träffar honom är hyper-försiktiga med hygien. Jo, handtvätt (på riktigt! 20 sekunder, varmt vatten, tvål, nagelborste - och ofta!), men också gärna munskydd. Ren snusnäsduk/scouthalsduk över näsa/mun funkar bra.
- Överväg klädbyte/skyddsrock - typ att man alltid byter eller drar på sig något överplagg så fort man kommer in till honom.
- Vill ni vara hyper-vigilanta så torkar ni av alla mat-förpackningar o dyl som kommer in i hans hem med sprit eller fettlösande rengöringsmedel (här är jag själv skeptisk till att det behövs, men skadar ju knappast).
Tror inte att det är någon idé att sätta munskydd/mask på honom, isynnerhet om han inte går ut, åker buss etc. Mera besvär och obehag än vad det teoretiska skyddet skulle vara.
Detta baserat på vad jag sett den hemvården här i Finland gå ut med för riktlinjer. A och O är att minska kontakterna till minimum. Munskydd/enkel mask för alla som rör sig utanför vårdplatsen.