Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Under 2008 så hände inte särskilt mycket alls. Fallet som skapades av amorteringskravet var betydligt mer dramatiskt.
Möjligtvis så verkar ekonomiska krisen drabba lågavlönade yrken i större uträckning än andra. Möjligtvis så frigörs betydande antal bostäder också när gamlingar dör.
Jag funderar dock på om semesterbostäder eventuellt drabbas hårdare. De brukar göra det under kriser eftersom det är inte prioriterat. Sedan har många sådana bostäder gått i arv och ägs av de äldsta. Om många gamlingar dör så kan det eventuellt bli en ökad försäljning vid arvskifte. Jag har noterat en ökning på blocket. Det är förstås säsong för det också. Men jag tycker mig se aningen fler riktigt bra ställen än förra året.
https://www.scb.se/contentassets/3baed481a79c439c87d6e74870987099/bo0501_2018a01_di_07_sv_index_ar.gif
Man kan se ovan hur det var.
Första observationen är att varken fritidshus, småhus eller hyreshus berördes i början på 2000-talet . Trots att börsen rasade rejält.
2008-2009 var det inte heller någon påverkan. Däremot är det en svag dip 2012 för fritidshus och småhus. Sedan kan man se att fritidshus även har en försvagning 2018.
Data finns sedan 1982. Fritidshus har bara backat 3 år: 92, 12, 18. Hyreshus har bara backat 3 år: 92, 93, 95.
Så det där
brukar vet jag inte var du fått ifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Landställen drabbas givetvis hårt.
Jag är dock inte så övertygad. Men vi får väl se.