Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Under 2008 så hände inte särskilt mycket alls. Fallet som skapades av amorteringskravet var betydligt mer dramatiskt.
Möjligtvis så verkar ekonomiska krisen drabba lågavlönade yrken i större uträckning än andra. Möjligtvis så frigörs betydande antal bostäder också när gamlingar dör.
Jag funderar dock på om semesterbostäder eventuellt drabbas hårdare. De brukar göra det under kriser eftersom det är inte prioriterat. Sedan har många sådana bostäder gått i arv och ägs av de äldsta. Om många gamlingar dör så kan det eventuellt bli en ökad försäljning vid arvskifte. Jag har noterat en ökning på blocket. Det är förstås säsong för det också. Men jag tycker mig se aningen fler riktigt bra ställen än förra året.
Landställen drabbas givetvis hårt.
De sektorer som drabbas värst är ju restauranger, kiosker, resebolag etc. Stor överandel av lågavlönade. Banker, jurister, läkare, högre ingenjörer etc drabbas ju inte på samma sätt, och ol de drabbas borde de ikte ha lika svårt att skaffa nya jobb.
Men hur drabbas en lgh i Barkarby kontra en på Östermalm? Teoretiskt borde ju Barkarby sjunka betydligt mer. När marknaden hämtar sig borde också Barkarby öka MER än Östermalm?
Ur ett rent spekulativt perspektiv borde det, om man kan vänta ett par år, vars betydligt mer lukrativt att hitta en lägenhet billigt i tex Barkarby?