2020-04-07, 04:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImNegan
Mm intressant teori, låter inte orimligt! Hur förklarar du RBs stödköp av bostadsobligationer? Om dom vill korrigera marknaden snabbt är det väl bättre att låta bli att stödköpa och tillfälligt lätta på ammorteringar osv.

Intressant läsning i din länk där men efter att ha läst sammanfattningen tolkar jag det som att texten säger att bostadsmarknaden inte övervärderad hur går det ihop med det du säger?

Ja det där är ju priset från innan coronautbrottet och jag håller med om att det är lågt! Nu har RB stödköpt för att hålla nere räntan på samma nivå som innan så vi kan ju inte riktigt veta vad den marknadsmässiga räntan ligger på.
Den svenska obligationsmarknaden gick delvis i baklås för några veckor sedan. Staten måste hjälpa till och hålla marknaden likvid och rörlig.
Det kan bli rätt stökigt framöver när marknaden skall jaga avkastning.
Bostadsmarknaden lär börja dyka i höst om vi inte snabbt kan studsa tillbaka i sommar. Sen tunn risken att Coronaviruset sätter fart igen i november.
2020-04-07, 08:05
Medlem
Har skrivit tidigare om bostadsföretaget SHH fastigheters nybyggnadssatsningar i bl.a Sundsvall med 294 lägenheter.
Inga bostäder är klara och endast markarbetena är påbörjade på Hagavägen.
Nu o dessa tider går fastighetsbolaget Balder tillsammans med 3 AP fonden in och köper detta för 400 miljoner.
Knappast någon bra affär för oss som ska ha pension nu och i framtiden.
Att inte media observerar denna blåsning är beklagligt.
2020-04-07, 08:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
hörde nyss att kommunen skulle gå in och med hjälppaket till hyresgäster? Nej skojar bara
Det görs insatser även för hyresgäster kan jag notera. https://www.dn.se/nyheter/sverige/allmannyttan-i-goteborg-ingen-som-inte-klarar-hyran-ska-vrakas-under-coronakrisen/

Citat:
Däremot ska man hjälpa de överbelånade byfånarna att klara sig över sommaren. Tänk om man kunde slippa betala hyran fran till sommaren?
Att ta bort ett amorteringskrav är ingen kostad. Att sänka hyran är en ren kostnad som någon annan måste betala. Vad tänker du med?

Citat:
Varför i helvete daltas det med dessa ?
Det handlar om att få igång ekonomin igen så att till exempel hyresgäster har pengar att konsumera för.

Citat:
Vart går hjälppaketen? Till överbelånade byfånar.miljan
Vilket "hjälppaket"? Det finns inget sådant mer än att amorteringarna tas bort tillfälligt.

Citat:
Skulle man ens nämna t ex hyresreduktion skulle det bara garas bara åt.
Äpplen och bananer hörrö. Amorteringsfrihet är ingen kostnad.

Dessutom ska du tacka din lyckliga stjärna att du inte äger något då stora värden riskerar att gå förlorade för bostadsägarna. Det kommer inte att bli någon kompensation för eventuell värdeminskning direkt.

Citat:
Är man inte belånad till tacknocken är man ingen riktig människa.
Man får inte låna till taknocken längre som tur är.

Citat:
Vi som inte har miljonlån räknas helt enkelt inte
Var har du fått det ifrån?
Senast redigerad av kurt-sune 2020-04-07 kl. 08:15.
2020-04-07, 08:16
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
hörde nyss att kommunen skulle gå in och med hjälppaket till hyresgäster? Nej skojar bara

Däremot ska man hjälpa de överbelånade byfånarna att klara sig över sommaren. Tänk om man kunde slippa betala hyran fran till sommaren?

Varför i helvete daltas det med dessa ?

Vart går hjälppaketen? Till överbelånade byfånar.miljan

Skulle man ens nämna t ex hyresreduktion skulle det bara garas bara åt.

Är man inte belånad till tacknocken är man ingen riktig människa.

Vi som inte har miljonlån räknas helt enkelt inte

Vem betalar för amorteringspausen, menar du?

Det är inte för att du inte har miljonlån som du inte räknas, utan för att det inte riktigt är full fart i tankemaskineriet.
2020-04-07, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Har skrivit tidigare om bostadsföretaget SHH fastigheters nybyggnadssatsningar i bl.a Sundsvall med 294 lägenheter.
Inga bostäder är klara och endast markarbetena är påbörjade på Hagavägen.
Nu o dessa tider går fastighetsbolaget Balder tillsammans med 3 AP fonden in och köper detta för 400 miljoner.
Knappast någon bra affär för oss som ska ha pension nu och i framtiden.
Att inte media observerar denna blåsning är beklagligt.

Hur kan du bättre veta att det inte är en bra affär, än de inblandade? Bara marken är nog värd 400 miljoner...
2020-04-07, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
Hur kan du bättre veta att det inte är en bra affär, än de inblandade? Bara marken är nog värd 400 miljoner...

Tänkte inte på det....Också kom det 200 uzbeker till Sverige förra veckan. Dom ska väl bo någonstans i framtiden.
Jag måste skärpa mig.
2020-04-07, 08:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Hur mycket hyressäkningar har hyressrättninnehavare fått hittillis? Inte en jävlakrona

Finns inget billigare boende än att hyra då priserna på ägt boende rasar.

Så passa på och njut att du betalat och betalar din försäkring mot prisfall istället.
2020-04-07, 09:56
Avslutad
Hur tror ni marknaden kommer sjunka på lokal nivå? Kommer det vara generella nedgångar eller kommer det punktvis vara typ -50% och -10% beroende på område?

Nybyggen i oattrakriva områden borde ju tappa mer proportionerligt? Kommer villorna på Värmdö minska mer procentuellt än villorna i Danderyd? Spontant känns det ju som att de som primärt kommer förlora jobb och tvingas flytta kommer bo på tex Värmdö snarare än i Danderyd där man sitter på gamla pengar på ett helt annat sätt?

Någon som har erfarenheter från tex 2008 att dela med sig?
2020-04-07, 10:40
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hur tror ni marknaden kommer sjunka på lokal nivå? Kommer det vara generella nedgångar eller kommer det punktvis vara typ -50% och -10% beroende på område?

Nybyggen i oattrakriva områden borde ju tappa mer proportionerligt? Kommer villorna på Värmdö minska mer procentuellt än villorna i Danderyd? Spontant känns det ju som att de som primärt kommer förlora jobb och tvingas flytta kommer bo på tex Värmdö snarare än i Danderyd där man sitter på gamla pengar på ett helt annat sätt?

Någon som har erfarenheter från tex 2008 att dela med sig?
Under 2008 så hände inte särskilt mycket alls. Fallet som skapades av amorteringskravet var betydligt mer dramatiskt.

Möjligtvis så verkar ekonomiska krisen drabba lågavlönade yrken i större uträckning än andra. Möjligtvis så frigörs betydande antal bostäder också när gamlingar dör.

Jag funderar dock på om semesterbostäder eventuellt drabbas hårdare. De brukar göra det under kriser eftersom det är inte prioriterat. Sedan har många sådana bostäder gått i arv och ägs av de äldsta. Om många gamlingar dör så kan det eventuellt bli en ökad försäljning vid arvskifte. Jag har noterat en ökning på blocket. Det är förstås säsong för det också. Men jag tycker mig se aningen fler riktigt bra ställen än förra året.
2020-04-07, 10:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Under 2008 så hände inte särskilt mycket alls. Fallet som skapades av amorteringskravet var betydligt mer dramatiskt.

Möjligtvis så verkar ekonomiska krisen drabba lågavlönade yrken i större uträckning än andra. Möjligtvis så frigörs betydande antal bostäder också när gamlingar dör.

Jag funderar dock på om semesterbostäder eventuellt drabbas hårdare. De brukar göra det under kriser eftersom det är inte prioriterat. Sedan har många sådana bostäder gått i arv och ägs av de äldsta. Om många gamlingar dör så kan det eventuellt bli en ökad försäljning vid arvskifte. Jag har noterat en ökning på blocket. Det är förstås säsong för det också. Men jag tycker mig se aningen fler riktigt bra ställen än förra året.

Landställen drabbas givetvis hårt.

De sektorer som drabbas värst är ju restauranger, kiosker, resebolag etc. Stor överandel av lågavlönade. Banker, jurister, läkare, högre ingenjörer etc drabbas ju inte på samma sätt, och ol de drabbas borde de ikte ha lika svårt att skaffa nya jobb.

Men hur drabbas en lgh i Barkarby kontra en på Östermalm? Teoretiskt borde ju Barkarby sjunka betydligt mer. När marknaden hämtar sig borde också Barkarby öka MER än Östermalm?

Ur ett rent spekulativt perspektiv borde det, om man kan vänta ett par år, vars betydligt mer lukrativt att hitta en lägenhet billigt i tex Barkarby?
Senast redigerad av flanders 2020-04-07 kl. 10:45.
2020-04-07, 13:22
Medlem
Trillskes avatar
Det går ju åtminstone att gissa att hipster-söder tar täten vad gäller ekonomisk misär, eftersom hipster-söder tog täten de senaste 20 åren vad gäller mer ohållbar "ny ekonomi", ala strosa runt i identitetspolitik och pengar löser sig pga att vi är rika (vilket vi aldrig var) och bäst (vilket vi aldrig var).
2020-04-07, 17:41
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

2008 var ingen kris. Under några månader tappade de med aktier lite tillgångsvärden. Det kunde besvaras med kraftiga räntesänkningar. Att jämföra 2008 med Corona är som att säga att Corona är som en vanlig influensa.

Den här krisen är på riktigt. Den här krisen kommer att slå mot priserna först och psykologin sedan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in