2020-04-07, 19:04
Medlem
Och så är det dags för helgläsning. Fastighetsvärlden bjuder på 24 sidor om fastighetskraschen.

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/25-ar-sedan-kraschen-fv-dokument-om-24-sidor/
2020-04-07, 19:22
Medlem
.
2020-04-07, 19:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Under 2008 så hände inte särskilt mycket alls. Fallet som skapades av amorteringskravet var betydligt mer dramatiskt.

Möjligtvis så verkar ekonomiska krisen drabba lågavlönade yrken i större uträckning än andra. Möjligtvis så frigörs betydande antal bostäder också när gamlingar dör.

Jag funderar dock på om semesterbostäder eventuellt drabbas hårdare. De brukar göra det under kriser eftersom det är inte prioriterat. Sedan har många sådana bostäder gått i arv och ägs av de äldsta. Om många gamlingar dör så kan det eventuellt bli en ökad försäljning vid arvskifte. Jag har noterat en ökning på blocket. Det är förstås säsong för det också. Men jag tycker mig se aningen fler riktigt bra ställen än förra året.
https://www.scb.se/contentassets/3baed481a79c439c87d6e74870987099/bo0501_2018a01_di_07_sv_index_ar.gif
Man kan se ovan hur det var.

Första observationen är att varken fritidshus, småhus eller hyreshus berördes i början på 2000-talet . Trots att börsen rasade rejält.

2008-2009 var det inte heller någon påverkan. Däremot är det en svag dip 2012 för fritidshus och småhus. Sedan kan man se att fritidshus även har en försvagning 2018.

Data finns sedan 1982. Fritidshus har bara backat 3 år: 92, 12, 18. Hyreshus har bara backat 3 år: 92, 93, 95.

Så det där brukar vet jag inte var du fått ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Landställen drabbas givetvis hårt.
Jag är dock inte så övertygad. Men vi får väl se.
2020-04-08, 07:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.scb.se/contentassets/3baed481a79c439c87d6e74870987099/bo0501_2018a01_di_07_sv_index_ar.gif

Första observationen är att varken fritidshus, småhus eller hyreshus berördes i början på 2000-talet . Trots att börsen rasade rejält.

2008-2009 var det inte heller någon påverkan. Däremot är det en svag dip 2012 för fritidshus och småhus. Sedan kan man se att fritidshus även har en försvagning 2018.

Data finns sedan 1982. Fritidshus har bara backat 3 år: 92, 12, 18. Hyreshus har bara backat 3 år: 92, 93, 95.

Som ägare av landställe i årtionden har jag sett kriser komma och gå. Generellt så säljer man inte i dåliga tider varför statistiken säkert kan se helt ok ut. Få som har landställen tvingas sälja dem och väntar därmed till bättre tider.
2020-04-08, 07:43
Medlem
Nu har vi chansen - dags att organisera en hyresstrejk o vägra att flytta ut. Kronofogden kommer
att behöva MINST 5 år för att hantera detta o med lite smartness får man det till tvistigt.

Sen när fastighetsägarna går i konkurs köper hyresgästerna kåken o gör om till bostadsrätter
ink butiker o lokaler - JUST GO FOR IT
2020-04-08, 08:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Bostäder drabbades inte alls vid 2k vad jag märkte.

Så med andra ord så följer fritidsboenden historiskt mer eller mindre vanliga bostadsmarknaden. Jag tror inte på någon större dipp där så vi lär nog inte se en på fritidsmarkanden heller. Blir till att köa en pizzeria istället när allt är över.
2020-04-08, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Som ägare av landställe i årtionden har jag sett kriser komma och gå. Generellt så säljer man inte i dåliga tider varför statistiken säkert kan se helt ok ut. Få som har landställen tvingas sälja dem och väntar därmed till bättre tider.

Precis. Ingen säljer. Och få har lust att köpa.

Den ekonomiska aktiviteten går ned.

Säger sig självt att marknaden för bostäder är död nu. Undrar när det lossnar åter.

För inte fan är det någon som får för sig att nu gå på visning.
2020-04-08, 10:14
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen

Säger sig självt att marknaden för bostäder är död nu. Undrar när det lossnar åter.

Tja... folk går på visningar. I söndags var det visning på en 3:a i min förening och jag såg 5 par som var där. Missade säkert också några. Ingen rusning men det var ändå några. Dagen innan var det visning i grannföreningen. Vet dock inte typ av lägenhet men såg 2 par och en ensam som kom ut från porten med prospekts i händerna. Men missade säkert andra.

Även om arbetslösheten ökar finns det de som just nu jobbar extremt mycket och som har "säkra" jobb, så pengar finns. Däremot är det inte säkert att säljaren får det som han/hon vill ha. Det har säkerligen lugnat ner sig.

// CC
2020-04-08, 10:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Nu har vi chansen - dags att organisera en hyresstrejk o vägra att flytta ut. Kronofogden kommer
att behöva MINST 5 år för att hantera detta o med lite smartness får man det till tvistigt.

Sen när fastighetsägarna går i konkurs köper hyresgästerna kåken o gör om till bostadsrätter
ink butiker o lokaler - JUST GO FOR IT

Kronofogden kommer att utmäta egendomen och lönekontot för de boende och betala hyran mycket snabbare än 5 år. Så ägaren går inte i konkurs. Samtliga boende får betalningsanmärkning och annat kul innan de blir vräkta. Vilket effektivt kommer förhindra alla planer på att belåna en ny bostadsrätt eller få en annan hyresrätt.

Dessutom så blir de av med sin besittningsrätt och därigenom förturen när den nya föreningen ska sälja ut bostäder.
2020-04-08, 11:13
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Är man inte i risk grupp och kan undvika alla som är det så behöver man inte noja sig. De flesta är inte ett dyft oroliga för egen del.
2020-04-08, 12:57
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Tja... folk går på visningar. I söndags var det visning på en 3:a i min förening och jag såg 5 par som var där. Missade säkert också några. Ingen rusning men det var ändå några. Dagen innan var det visning i grannföreningen. Vet dock inte typ av lägenhet men såg 2 par och en ensam som kom ut från porten med prospekts i händerna. Men missade säkert andra.

Även om arbetslösheten ökar finns det de som just nu jobbar extremt mycket och som har "säkra" jobb, så pengar finns. Däremot är det inte säkert att säljaren får det som han/hon vill ha. Det har säkerligen lugnat ner sig.

// CC

En uppdatering på ovan. 3:an jag nämnde hade ett utgångspris på 2 595 kkr. Slutpris 2 770 kkr. Den är alltså redan såld. Visserligen bara ETT objekt och ETT inslag på marknaden men visar att allt inte är "dött".

// CC
2020-04-08, 13:15
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:

Det säljs mindre, men utbudet ökar. Så det är många som vill sälja nu. Folk verkar ha tappat tron på marknaden och vill sälja så fort som möjligt. Eller så har många redan väntat sedan 2017 i hopp om att det skulle sticka iväg som tidigare. Nu kan de inte vänta längre. Men det är lite förvånande. Jag trodde utbudet skulle minska.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/rejalt-okat-utbud-av-bostader-till-salu-infor-pask/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in