Citat:
Nej det gör jag inte utan jag ställer upp vissa logiska villkor. Iom att ickesjuka tydligen har antikroppar så har antagligen de under inkubation d.v.s. på väg att bli sjuka det också.
COVID-19 tycks vara oerhört smittsamt men för att smitta ska ske måste replikation starta d.v.s. att virus har tagit sig in i en cell. Har den gjort det så har antagligen en immunreaktion skett också. Uppenbarligen så kan detta virus göra det utan att kroppen utlöser några andra reaktioner. Man är inte sjuk helt enkelt. Man kan liksom inte prata om några inkubationstider då.
COVID-19 tycks vara oerhört smittsamt men för att smitta ska ske måste replikation starta d.v.s. att virus har tagit sig in i en cell. Har den gjort det så har antagligen en immunreaktion skett också. Uppenbarligen så kan detta virus göra det utan att kroppen utlöser några andra reaktioner. Man är inte sjuk helt enkelt. Man kan liksom inte prata om några inkubationstider då.
Mja. Först tänkte jag "nä, stop nu!" om antikroppar under inkubationstiden, men du har en logisk tanke där.
Kanske då mera så att gränserna mellan inkubation - presymptomatisk fas - symptom är litet glidande, och att en betydande del (20% 40%?) av de infekterade aldrig utvecklar några symptom alls. (Jag utgår i mitt tankesätt från att också lindriga symptom är symptom, och att dessa fn är alldeles för litet beskrivna - det här har varit ett problem ända sedan kinesiskan och Webasto-klustret).
Ett annat problem som vi just nu har är att alldeles för ofta så görs det ingen skillnad på "asymptomatisk" och "pre-symptomatisk". Kanske det är så att inkubationstiden egentligen är ganska kort, men att den pre-symptomatiska tiden i medeltal är osedvanligt lång?
Det skulle möjligen förklara variationen i inkubationstid (2-20+ dagar), kanske variationen egentligen bara är 2-4 dagar, och det är den pre-symptomatiska perioden som varierar mellan 2 och 20+?
Skulle också förklara varför det verkar vara så smittsamt (inte för att där egentligen behövs mer än naiviteten) - behöver inte vara enormt smittsamt, om man har en väldigt lång tid av pre-symptomatisk smitta.
Jag hoppas att någon kommer åt att köra täta antikroppstester (och antigen-test också) på en isolerad kohort, typ från något av kryssningsfartygen.
Det är tråkigt för det svenska samhället (många döda, förtroendeklyfta), men samtidigt ganska värdefullt för kunskapsläget, att era myndigheter helt negligerat pre- och asymptomatisk smitta.
F-ordet lär ni inte nå, men blir bra jämförelsematerial mot Norge och Finland.