2020-04-08, 08:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Inte oväntat.
Därför smittan spridits på sjukhus och äldreboenden.
Att testa personalen varje dag inom sjukvården och äldreboenden skulle varit en självklarhet från början.
Synd att man inte har lite hängslen och livremtänk hos FHM.
De går ibland lite för mycket på att allt måste vara vetenskapligt bevisat.
”Det finns inget som tyder på att man smittar om man inte har symptom. Så tester av dem är inte nödvändigt”
Väldigt naivt.

Man kanske från början borde haft ”tänket” att corona ”kanske kan” smitta även om man inte har symptom.
Och då tagit det säkra före det osäkra och testat i mycket mer omfattning. Framför allt inom sjukvård och äldrevård.

Naturligtvis måste man ta det säkra före det osäkra, speciellt när man har att göra med ett nytt virus. Att stå och säga att smittan kommer inte till Sverige, åk till alperna och södra Italien där är risken att bli smittad obefintlig, detta kommer inte att utvecklas till någon pandemi utan hoppa lite från en plats till en annan, osv osv är helt sinnessjukt!

Att gång på gång säga att The UK har TUNG forskning bakom sin strategi ( innan de bytte strategi ) och med det mena att vi gör rätt, för att senare påpeka att Norge har räknat fel när de fått fram sitt R0 0,7 är så sjukt att man inte tror att det är sant!
Citera
2020-04-08, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu har jag räknat på det:

Trenden för Stockholms andel av konstaterade fall de senaste 7 dagarna och ett par stickprovsdagar innan det:

7/4 - 27%
6/4 - 36%
5/4 - 38%
4/4 - 44%
3/4 - 40%
2/4 - 39%
1/4 - 50%
27/3 - 44%
22/3 - 68%
18/3 - 36%

Jag tycker att det ser ut som att andelen konstaterade fall i landet kontra Stockholm är ökande.

Ok, så nu visade det sig att jag hade rätt om att inlagda på iva utanför Stockholmsområdet planat ut.
Då börjar du prata om andelen nya smittfall i Stockholm i förhållande till övriga landet. Du är fan otrolig..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Man kan försöka sprida lite information och öppna ögonen på folk. Men det är väl förgäves.

Svensken är av hävd rätt dum och lättlurad. Om vi generaliserar. Icke konstigt da att Chinos-byxan Tegnell har en facebook-side med stod fran folket och att det vimlar av propaganda folk som gärna ställer sig pa statens sida.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
COVID-19 däremot ser ut att vara både ock och vi vet inte allt om varför en del utvecklar en nedre luftvägsinfektion som sker i vissa fall. Vi har alltså ett virus som lätt sätter sig i de övre luftvägarna och börjar replikera sig och därmed gör det mycket smittosamt, men som också kan sätta sig i det nedre luftvägarna och ge upphov till väldigt allvarliga symptom. Helt klart verkar de asymtomatiska och lindrigt sjuka vara större smittspridare än de allvarligt sjuka.

Detta verkar mycket troligt. Det är väl detta som är Anders Tegnells stora misstag, att han inte har tagit till sig detta, eller helt enkelt vägrat att ta in det eftersom det inte stämmer med hans förprogrammerade bild. Som du säger så är detta en game-changer.
Citera
Medlem
Väldigt intressant att man testat sjukvårdspersonal i Linköping där hälften konstaterats vara smittade och flertalet av dem utan eller med milda symptom.

Om man bara kunde testa allt och alla lite smidigt snart så kan vi blåsa faran över inom kort när halva landet konstaterats haft det redan.

Min fru arbetar med coronapatienter dagligen på akutsjukhus och jag har varit rejält förkyld i ca två veckor. Torrhosta, halsont, osv. Men inget mer.
Skulle inte förvåna mig en sekund om jag haft det. Det vore nästan konstigt om så inte var fallet med tanke på hur exponerad jag är med frugans jobb, och vi har sagt det till varandra flera gånger.
Senast redigerad av M.J.A 2020-04-08 kl. 08:43.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
April 7, 2020

Corona Vaccine Funded by Bill Gates Reaching Clinical TrialsBill Gates and Melinda Foundation is investing Billions of Dollars on as many as Seven Vaccines of Coronavirus. one of his funded biotech firms based out of Pennsylvania called Inovio Pharmaceuticals has initiated the phase 1 clinical trial of the vaccine.

Infectious viruses were isolated from about 17 percent of nose and throat swabs and more than 83 percent of phlegm samples during that first week, researchers report March 8 in a study posted at medRxiv.org.

Patients produced thousands to millions of viruses in their noses and throats, about 1,000 times as much virus as produced in SARS patients, Clemens Wendtner, director of infectious disease and tropical medicine at Munich Clinic Schwabing, a teaching hospital, and his colleagues found. That heavy load of viruses may help explain why the new coronavirus is so infectious.

KÄLLA.Sciencenews(Se länk)
https://www.sciencenews.org/article/coronavirus-most-contagious-before-during-first-week-symptoms
Citera
2020-04-08, 08:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Coronavirus is most contagious before and during the first week of symptoms!

As sweeping efforts to contain the COVID-19 pandemic go into effect around the globe, researchers are starting to get hints of just when patients are most contagious.

People infected with the SARS-CoV-2 virus, which causes the disease, may test positive for the virus both before and after they have symptoms. But a new study of nine people who contracted the virus in Germany suggests that people are mainly contagious before they have symptoms and in the first week of the disease.

KÄLLA.Sciencenews.(Se länk)
https://www.sciencenews.org/article/coronavirus-most-contagious-before-during-first-week-symptoms

Tack!

Det där med "before" (mina markeringar i inlägget ovan) är ju lite svårt att fånga upp.
Utom då med 100% "social distancing". Även inom familjer och hushåll, hur nu det ska gå till.

Citera
2020-04-08, 08:41
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/cjCVCH7SHlA

The Sun rapporterar om Sverige går mot katastrof eftersom vi vägrar stänga ner.
Citera
2020-04-08, 08:42
Moderator
Sun Rulers avatar
Det jag personligen saknar i diskursen kring den svenska hanteringen av pandemin är en nyansering.

Att anse att den svenska vägen är det minst dåliga alternativet är en sak men att därifrån hylla Folkhälsomyndigheten och Tegnell när de gång på gång uttalat sig:

* Kategoriskt trots rådande osäkerhet på området
* Misslyckats med att skydda våra äldre
* Givit motstridiga uppgifter
* Uttalat sig om att barn inte sprider smittan
* Gå till jobbet så länge du inte känner några symptom, vilket blir extra prekärt om du jobbar med riskgrupper

Det ovanstående underminerar förtroendet för myndigheten oaktat om deras strategi är den minst usla av de alternativ som står tillbuds.
Citera
2020-04-08, 08:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förstår inte vad det har med saken att göra. Blandar du ihop asymptomatisk med inkubationstid?

En ”asymptomatisk” är ju en person utan symptom, som kan ha gått med viruset i kroppen i en månad, och ha antikroppar.
Nej det gör jag inte utan jag ställer upp vissa logiska villkor. Iom att ickesjuka tydligen har antikroppar så har antagligen de under inkubation d.v.s. på väg att bli sjuka det också.

COVID-19 tycks vara oerhört smittsamt men för att smitta ska ske måste replikation starta d.v.s. att virus har tagit sig in i en cell. Har den gjort det så har antagligen en immunreaktion skett också. Uppenbarligen så kan detta virus göra det utan att kroppen utlöser några andra reaktioner. Man är inte sjuk helt enkelt. Man kan liksom inte prata om några inkubationstider då.

Föreslår att man inte jämför med några andra virus i fallet COVID-19. I synnerhet inte med sådana som tillhör andra familjar.
Citera
2020-04-08, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Evolutionen har inget mål, viruset kan inte tänka eller känna. Det är det virus som är mest lämpat för spridning som sprids mest. Om värdorganismen kolar eller inte som en följd av infektionen är en sekundär fråga, så länge värden håller sig vid liv tillräckligt länge för att hinna sprida smittan vidare effektivt. Tvärtom kan en relativt snabb död för värden vara en konkurrensfördel för viruset, så att urvalstrycket på värden som annars skulle göra att gener som befrämjar smittbekämpning får en fördel. Om värden dör snabbt, innan den hinner reproducera sig, så är det bara de icke smittade som kan reproducera sig och då blir det inget urval där.
Intressant är att både fladdermöss och människor blir gamla, fladdermöss upp till 30-40 år.
Det är ju svårt att sia om, men vi kanske kan enas om att ofarliga virus sällan verkar gå och bli farliga? Jag tror att det är förhastat att gå och oroa sig för att covid-19 plötsligt ska bli något annat som är mycket farligare, även om det teoretiskt kan hända.

Man kan ju säga såhär, OM det skulle inträffa, så har man möjligtvis immunitet eller bättre chans att klara det viruset om man tidigare har haft covid-19. Så om man oroar sig för muterade varianter som är mycket farligare, så bör man kanske illa kvickt smitta sig med det ganska ”snälla” covid-19.
Citera
2020-04-08, 08:43
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så den patient som får blodet med antikroppar får immunitet på köpet?
Inte för alltid vad jag förstår, de här antikropparna tar slut efter ett tag eftersom de inte nyproduceras i din egen kropp. Men jag är ingen expert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in