2020-04-08, 09:04
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Kan du visa en enda serios rapport dar nan säger att flockimmunitet fungerar mot Covid-19 och de efterfoljande varianterna?

Flockimmunitet är en teoretisk akademisk modell som kan verka attraktiv. Men verkligheten är mer sammansatt med oklar smittspridning, fördröjda effekter, återkomst av viruset och liknande.
Citera
2020-04-08, 09:04
Medlem
tomyhockeys avatar
hur kan folk lita på regeringen eller FHM

regeringen är korrupt FHM fungerar som försökringskassans experter

det går bra att döda folket för att dem kostar samhället pengar
Citera
2020-04-08, 09:05
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Alzheimersjuk kvinna hade klassiska tecken på covidinfektion, på boende. Det tog en vecka innan hon testades och nu är hon död.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/deras-mamma-dog-i-covid-19-pa-boendet-kunde-inte-forestalla-oss-att-det-har-inte-skulle-tas-pa-allva r?fbclid=IwAR3VsNz3PUxr741dZa6ADT57Y90hKKl-btbenXD56tPH9Hgi3dVYL0dBatU

Detta kommer att hända igen och summeringen av äldrevårdens svagheter kommer att bli mörk läsning.

"Skydda de gamla" var egentligen den enda fasta uppgift vi hade i början och inte ens detta klarar vi av.

Det är inte bara vårdpersonal som blir sviken.

Covid19 blir spiken i kistan för ett sargat välfärdssamhälle.

Samhällskontraktet är ett skämt.

eller så får man vad man betalar för...
Citera
2020-04-08, 09:05
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Rent teoretiskt borde de celler som producerar antikroppar komma ihåg och producera nya antikroppar så länge som kroppen återkommande exponeras för viruset (så länge smittan finns i samhället). Frågan är dock hur länge det immunologiska minnet består när exponeringen upphör.
Ja, du kan nog mer om det här, men räcker det med en blodtransfusion för att också de här cellerna som producerar nya antikroppar ska komma med och fortsätta att producera även i mottagarens kropp?
Citera
2020-04-08, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Planat ut?

Jo antar man kan kalla det för det, man är ju lite nyfiken på anledningen...

Hur många av de som dött har tex dött på IVA?
Kurvan för IVA måste ju plana ut när det börjar bli fullt på alla IVA platser...

Antalet nya fall fortsätter ju att öka, de enda som testas är väl de som allvarligt sjuka kontaktar sjukvården, man får ju förmoda att de som allvarligt sjuka tas in på sjukhusen, att en viss andel av dessa dör några veckor senare...

Med ett oändligt antal IVA platser så borde ju IVA patientkurvan följa kurvan för konstaterade fall... Så det förefaller som om IVA platserna börjar ta slut...

Men för satan, jag pratar inte om Stockholmsområdet. Tänk bort det för ett ögonblick.
Jag kollar ute i resten av Sverige.
Sen säger jag inte att detta håller på att lägga sig, vi är nog fortfarande väldigt tidigt i detta. Men det finns positiva signaler om man kollar lite. Om det ändrar sig, ja det får vi se..
Men om man bara vill se allt nattsvart, så ska man förstås kolla på de värsta platserna..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Jag tror att icke nödvändiga operationer är inställda i hela landet?

Det är en nödvändig operation, dock vet jag inte hur lång tid personen kan skjuta upp det, utan allvarliga risker, får kolla det.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Hur har de farliga virus vi ser idag blivit just farliga om inte via evolution?

Eftersom vi inte vet något om hur snabbt mutationer sker, även om det finns uppskattningar för andra rNA-virus, och i vilken mån dessa mutationer är livsdugliga, lämpade för spridning och vidare hur de kommer att kännas igen av immunsystem och viktigast, hur de påverkar sjukdomsförloppet, så är det bäst ur ett försiktighetsperspektiv att hålla nere spridningen.

Jag skulle till och med vilja gå så långt som att i förebyggande syfte selektivt utrota vissa populationer av misstänkt virusbärande fladdermöss i Kina och annorstädes.
Biologisk mångfald är nog trevligt på papperet men den har ett pris.

Låter lite som nazism.

Jag skulle backa till att motverka invasiv spridning, eftersom evolution allt som oftast visat sig gagna planeten i långa loppet. Ett virus är trots allt en form av naturlig förekomst?
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Du har givetvis källor på detta? Särskilt att det numera är Tegnell som skriver riktlinjerna för all sjukvård och att han där nekar alla icke akutsjuka i civil-19 vård? Jävla troll.
Källor på detta som avhandlats i tråden i över 100 inlägg! beträffande försäkringskassan så är det allmänt känt att dom ändrade sina riktlinjer 2009 för att vara sjukskriven.
Du får INTE sjukhusvård om du inte är allvarligt sjuk i C19! Du blir ombedd att åka hem och hålla dig hemma.
Att du sedan kalla mig troll är komiskt när jag inte sprider dynga eller kommer med falska påståenden.
Men trots allt så önskar jag dig en bra dag!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Hur har de farliga virus vi ser idag blivit just farliga om inte via evolution?

Eftersom vi inte vet något om hur snabbt mutationer sker, även om det finns uppskattningar för andra rNA-virus, och i vilken mån dessa mutationer är livsdugliga, lämpade för spridning och vidare hur de kommer att kännas igen av immunsystem och viktigast, hur de påverkar sjukdomsförloppet, så är det bäst ur ett försiktighetsperspektiv att hålla nere spridningen.

Jag skulle till och med vilja gå så långt som att i förebyggande syfte selektivt utrota vissa populationer av misstänkt virusbärande fladdermöss i Kina och annorstädes.
Biologisk mångfald är nog trevligt på papperet men den har ett pris.
Fast nästan alla de här virusen är helt ofarliga i sitt naturliga värddjur, där den huvudsakliga evolutionen har skett.

De bli bara farliga när de tas ur sin miljö, av ren slump.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta verkar mycket troligt. Det är väl detta som är Anders Tegnells stora misstag, att han inte har tagit till sig detta, eller helt enkelt vägrat att ta in det eftersom det inte stämmer med hans förprogrammerade bild. Som du säger så är detta en game-changer.
Nja, han vet naturligtvis detta. Hans uppgift dock är skademinimering. Att skyla över Sveriges absoluta icke-existerande beredskap för detta. Det går t.ex. inte att genomföra tester i större utsträckning om de t.o.m. saknar bommullstoppsar till det. Man ska komma ihåg att det är Sverige som har tagit fram det mest sofistikerade testet i världen. Vi saknar dock själva resurser att utföra dem i stor skala.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Det hade bara varit bättre att tiga än att komma med ett sådant yttrande. Men han är väl väl medveten om hur korkade amerikanerna är så de lär nog köpa detta utan invändningar.

Inte är det direkt diplomatiskt eller rättvist.

Jämföra New York med Sverige är som att jämföra päron och äpplen.

New York har en betydligt större befolkning på väldigt liten yta. Trångboddhet som bara den. Att han ens gör en sådan jämförelse är bara idiotiskt, skulle vara bättre om han va tyst.
Citera
2020-04-08, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Källa på att alla 70+ nekas sjukhusvård tack?

Om du menar triage överlag så kör alla länder på det, som alltid.
Om du hade jobbat inom vården i Stockholm så hade du vetat att man blivit MYCKET mer restriktiv inte bara gällande iva-vård men för sjukhusvård överlag. Sker en stor gallring av patienter pre-hospitalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in