Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Han har helt rätt. Sverige ligger väldigt illa till och WHO är till stor del skyldiga till det som har skett. De lät medvetet detta bli en pandemi. Man drog i bromsen när det redan var för sent. Men våra idiotpolitiker har i stället belönat WHO med extra pengar.
Även om jag knappast håller med om att sjukdomen skulle vara så farlig som vissa i tråden återstår mycket att önska från Sveriges håll.
Att vi inte är rustade för kris är väl dock knappast någon förvånad över med tanke på vad vi sysslat med de senaste årtiondena. Det är ju vid kristid sådana saker nystas upp på riktigt. Resursbrist och dålig förberedelse.
Hade vi hållit hög nivå hade vi givetvis agerat med försiktighet, masstestat och viktigast av allt satt människor hemkomna från riskområden i karantän. Experterna bör även ha varit försiktiga i sina säkra uttalanden om ditt och datt som sedan fått reviderats. Tänker på droppsmitta. Det förekom tidigt uppgifter om att viruset kan hänga kvar i luften. Det är ett nytt virus vi pratar om här, det går inte att dra förhastade slutsatser och låsa in sig på ett spår. Bedrövligt.
Attityden sedan, att svenskar skulle vara mycket bättre och ha mer ”folkvett” än andra länders befolkning. Hybrisen slutar aldrig att förvåna mig. Vi kan ju knappast ses som ett enat land nuförtiden.
Jag tycker pandemin på många sätt har belyst bristerna med det nya Sverige, en bil av billigare modell.