2020-04-08, 01:05
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Shit. Trump går ju ganska hårt på WHO. "They probably knew" menar han väl att dom visste om viruset tidigare än dom säger? Och att han stoppar USAs ekonomiska stöd till WHO nu.

Som sagt, han använder WHO som en syndabock, han varken vill eller kan ta på sig ansvaret för att ha gjort bort sig
Citera
Medlem
aina08s avatar
Pratade med en vän där vi diskuterade Vitryssland och deras syn på att alkohol håller dom friska.
I Kina har man ju sagt att varma drycker tar död på bakterierna och även vissa här på Flashback som varit/är smittade har sagt att deras symtom mildrats när dom dryckit mycket varma drycker.

Min vän nämnde då att han har munskölj som han tror hjälper (han är dock inte smittad och sjuk).
Ja tvivlar. Men så säger han att det innehåller Etanol!?

Här är innehållet: Xylitol 30 mg (sötningsmedel), metylparahydroxibensoat (konserveringsmedel E 218), pepparmyntolja (smakämne), makrogollauryleter, etanol (96 %) 2,5 mg och vatten.

Så vad säger ni?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Dubbeltrams.
Nej så är det tyvärr! Hela Sveriges befolkning kan inte offras för att Sthlm misskött sin sjukvård. Fhm och politikerna måste göra ett övervägande och då kan inte bara hänsyn till Sthlm tas.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Kan du berätta hur många patienter per rum som man vårdar ? (Alltså Sam-vårdar?)

Och hur många personal per pat man avsätter ?

Är det enligt vanlig rättspraxis i Sverige så som det är under normala förhållanden ? 1 ssk per pat, 2 max 4 pat per läkare ?

För med den fina logiken och retoriken som man (klappar sig för bröstet) har i Sverige så förstår jag att man har brist på personal.

Man måste Sam-vårda och sänka standarden.

Ett rum med minst 10-15 pat innebär att det går år mindre personal.

Finns MASSOR med sjukvårdsutbildad personal som anmält sig frivilliga. Över 250 läkarstudenter i olika skeden i utbildningen. Men en strax blivande färdig läkarstudent måste kunna göra enorm skillnad.

Avskyr Sveriges eviga strävan efter kvalitet i varje aspekt alltid, till priset av att det blir skit i slutänden. Kvalitet är bra men inte till priset av allt och under dom här omständigheterna. Tänk utan för lådan snälla

Skicka vår svenska anestesipersonal till lombardiet och dom hade dött i chocktillstånd

Missförstå mig rätt. Vi har sjukt duktig anestesipersonal i Sverige, men dom är inte alls i närheten vana att arbeta under extra ordinära förhållanden som vid epidemier el krig, dom är van vid relativt lugna arbetsdagar kan jag LOVA

Det ligger massor med patienter i korridorerna, många prioriteras bort. Pratade nyss med en kläkare på KS som grät för att det var många äldre måste dö för yngre.

Sluta nu för i helvete ni inhyrda skrbenter!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Minst 60% kommer smittas förr eller senare det är inget att göra åt.
Jo? Det är JUST DET DET ÄR! ATT GÖRA NÅGOT ÅT DET! Nu har vi 0 försvar. Om några månader kommer vi ha motmedel. Det är därför man inför lockdown. I hopp om att fördröja förloppet för att kunna minimera antalet som behöver dö.
Citera
2020-04-08, 01:06
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Nja, han klagade på att WHO inte tog pandemin seriöst utan påstod att han gjorde det, han använder även argumentet att om han inte hade gjort något så hade flera miljoner dött.

Hans argument med Sverige verkar vara att han fortsätter att blanda ihop Storbritannien och Sverige
Typiskt Trump.
Men Sverige har valt fel, eller rättare sagt; man har inte valt nån väg alls (utom möjligen en flummarvariant av laissez-faire).
Och för mig får Trump mer än gärna ge Sverige pisk.
Citera
Medlem
Citat:
Hur långt in i presskonferensen kommer det där när Trump pratar om Sverige?

Måste se den i efterhand nu. Har följt hans presskonferenser nästan varje natt (som ni kanske märkt) och så den dagen jag inte kan se live så trashar han Sverige så klart. Typiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=80go3RkaGa0

Om du tittar på denna är det runt -40 minuter (eftersom att den fortfarande är live och det kommer förmodligen förändras innan du hinner se mitt svar men någon stans runt -40 minuter bak)
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Pratade med en vän där vi diskuterade Vitryssland och deras syn på att alkohol håller dom friska.
I Kina har man ju sagt att varma drycker tar död på bakterierna och även vissa här på Flashback som varit/är smittade har sagt att deras symtom mildrats när dom dryckit mycket varma drycker.

Min vän nämnde då att han har munskölj som han tror hjälper (han är dock inte smittad och sjuk).
Ja tvivlar. Men så säger han att det innehåller Etanol!?

Här är innehållet: Xylitol 30 mg (sötningsmedel), metylparahydroxibensoat (konserveringsmedel E 218), pepparmyntolja (smakämne), makrogollauryleter, etanol (96 %) 2,5 mg och vatten.

Så vad säger ni?

Det där med varma drycker är väl bevisat felaktigt, då skiten inte sätter sig i matstrupen så spelar det ingen roll egentligen det är lite därför det inte finns en smittorisk att äta mat som potentiellt kan ha skiten på/i sig.
Citera
Medlem
Citat:
Shit. Trump går ju ganska hårt på WHO. "They probably knew" menar han väl att dom visste om viruset tidigare än dom säger? Och att han stoppar USAs ekonomiska stöd till WHO nu.

Ibland måste jag säga att jag gillar Trump. Hoppas verkligen han står för sitt ord. WHO måste straffas för hur de har hanterat denna pandemi. Skulle inte heller bli förvånad om de har vetat att något var på gång. Detta med en stor pandemi som skulle minska jordens befolkning har legat i luften en tid. Det känns som att Kina på något sätt visste att det skulle komma.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Han har helt rätt. Sverige ligger väldigt illa till och WHO är till stor del skyldiga till det som har skett. De lät medvetet detta bli en pandemi. Man drog i bromsen när det redan var för sent. Men våra idiotpolitiker har i stället belönat WHO med extra pengar.

Även om jag knappast håller med om att sjukdomen skulle vara så farlig som vissa i tråden återstår mycket att önska från Sveriges håll.

Att vi inte är rustade för kris är väl dock knappast någon förvånad över med tanke på vad vi sysslat med de senaste årtiondena. Det är ju vid kristid sådana saker nystas upp på riktigt. Resursbrist och dålig förberedelse.

Hade vi hållit hög nivå hade vi givetvis agerat med försiktighet, masstestat och viktigast av allt satt människor hemkomna från riskområden i karantän. Experterna bör även ha varit försiktiga i sina säkra uttalanden om ditt och datt som sedan fått reviderats. Tänker på droppsmitta. Det förekom tidigt uppgifter om att viruset kan hänga kvar i luften. Det är ett nytt virus vi pratar om här, det går inte att dra förhastade slutsatser och låsa in sig på ett spår. Bedrövligt.

Attityden sedan, att svenskar skulle vara mycket bättre och ha mer ”folkvett” än andra länders befolkning. Hybrisen slutar aldrig att förvåna mig. Vi kan ju knappast ses som ett enat land nuförtiden.

Jag tycker pandemin på många sätt har belyst bristerna med det nya Sverige, en bil av billigare modell.
Citera
2020-04-08, 01:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Vadå håller på att knäckas?

Du skrev i ett annat inlägg att personen innan är idiot och du skrev massa otrevlighetr och påstod att det är HELT FULLT på IVA och på BÅRHUSEN!! HELT FULLT alltså skrev du samtidigt som du häver ur dig massa personangrepp.

Men i detta inlägg låter det helt annorlunda, det håller på att knäckas Stockholms sjukvård. Det är en jävla skillnad. Hur skall du ha det nu, är du ute efter bråk eller att berätta en enhetlig bild av dina åsikter? Den som ger skit ska ta skit förstår du.

Bårhusen SÖS och Danderyd är fulla, jävla idiot!
Citera
2020-04-08, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Min gissning är att veterinärer inte har lika mycket att göra som vanliga läkare just nu och därför hann de med att testa den sjuka tigern.

Ok tja. Går veterinärer runt med tester för Corona? Har dem drällande på ett kontor? I tider av brist?

Är inte bevandrad i veterinärers jobb direkt. Ska erkännas.

Hur fick katten det? Via maten, fick jag som ett vettig teori till svar.

So be it.

Jag tror att man testat viruset på katten. På djur i karantän finns inget bättre exemplar.
Men det är för att jag är spritt språngande galen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in