2020-04-08, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du måste ha personal som kan hantera respiratorn. Tror du att brevbäraren kan anställas?

Jag ror inte att tillgång till en respirator behövs för att en sjuksäng ska kunna kallas för en Intensivvårdsplats - vilket var vad jag åsyftade med att begreppet IVA var tänjbart. Och det var inte för att undervärdera sjukvårdspersonal, utan för att ifrågasätta de sk styrande som flaschar om att de har tillräcklig med IVA-platser...
Citera
2020-04-08, 00:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Randomness1
Den data vi nu har säger att Sverige drabbas betydligt hårdare än de länder vi brukar vara jämförbara med, våra nordiska grannar. Vi är även ett av de hårdast drabbade länderna i världen per capita. Detta trots vi haft facit i hand redan i och med Italien. Det är känt att flera länders experter är kritiska och förvånade över Sveriges passiva vägval.

Vad mer vet du om Belgiens hantering av Corona då om du ska använda just ett enda land som motargument? Spontant känner jag att Belgiens centrala lokalisering i Europa med stora grannländer är betydande och att de är mer jämförbara med Frankrike, Tyskland, Nederländerna och Luxemburg, än Sverige och Norden.
Fast Danmark är också ett av de hårdast drabbade länderna i världen per capita. Betydligt hårdare drabbade än grannen Tyskland. Trots att de också haft facit i hand.

Så det är uppenbarligen inte bara Sverige som gjort fel av de nordiska länderna.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-07/china-faces-fresh-virus-threat-from-its-border-with-russia

China is facing a wave of coronavirus infections from Russia, with more than half of the country’s total imported cases in the past two days coming through its northeastern land border.

Och jag som trodde ryssarna hade stängt gränsen till Kina för länge sen.

Undrar hur mycket Putin mörkar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Du kan inte jämföra så man jämför inte statistik på det sättet.

Det du precis gjorde var att först jämföra sveriges befolkning med lombardiet. Ca 10 mille

Sen tog du densiteten (befolkningstäthet) och jämförde Stockholms med lombardiets. Det är ju fel. Du jämför en koncentrerad STAD med en REGION. Dessutom 10 mille mot 2.5 mille 🤷🏽‍♂️ vafan?

Självklart kommer det spela stor roll hur SPRIDNINGEN på densiteten ser ut.

Går inte att jämföra rakt av.

Sen glömmer du att italienare bor tillsammans med föräldrar och förföräldrar i en större utsträckning än oss. Sprids mycket snabbare.

Du måste hålla dig till sånt du kan min vän. Statistisk analys är inte din grej

Befolkningstäthet kan spela mindre roll i Svenska fall speciellt i Stockholm. En person kan smitta 100 tal personer.
Detta sjukdom otroligt mycket smittsam.
Över 30% visar ingen symptom och de smittar ca. 80 procent av befolkningen. Fortfarande
skolorna öppet. Folk fortfarande tränger sig t-banan bussar med mera. Man måste hålla minst 2 meters avstånd . Även om bara någon pratar, skrattar med mera nära hål ger ut virus droppor. För att förhindra smittning måste alla använda munskydd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja, men det är inte fullt
https://www.medscinet.com/Belport/default.aspx?lan=3&avd=5

Det skulle varit fullt om det inte var så många som hade dött. Man kan nästan tro att det finns någon tidsgräns för hur länge man låter folk ligga i respirator. Har de inte blivit friska inom ett dygn så stänger de av för att ge plats åt nästa patient. Nu verkar detta dessutom bli nödvändigt eftersom det snart är slut på narkosmedel och smärtlindrande. Det går inte att ha patienter i respirator som är vakna.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Smittan är dock lurig, så det finns ju ingen garanti för det du säger.
Och immunitet vet vi inte om man blir.

En tredjedel blir kanske inte immuna då deras nivå av antikroppar är lågt. Var kommer den idéen från om att alla skulle bli immuna som varit sjuka?

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3078840/coronavirus-low-antibody-levels-raise-questions-about
Citera
2020-04-08, 00:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Okej, så 300-700 gamlingar kan vi lugnt avvara utan problem varje år.
Vad är taket innan det blir folkmord och problematiskt?
Intressant att veta.
Du är ok med 700 döda gamlingar, 1000? 5000?
Håller med, det vore my ket intressant att få veta. Det finns mycket pengar att spara i sjukvården o h äldrevården om vi kan få en siffra på hur många gamlingar vi kan låta dö per år.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Vem fasen är du din jävla idiot. För fem dagar sen var de slut, för fyra dagar sen var de helt slut. De sista dagarna har över hundra patienter blivit hänvisade till sjukhusvård utan syrgas. Här råder det full panik.

Måste tillägga att det knappt finns nån personal!

Varför säger du så!
Ingen officiell person har sagt att det är slut på platser, sjukvårdens egna beläggningsportal säger att det finns lediga platser. Du vet tydligen bättre än så.
https://www.medscinet.com/Belport/default.aspx?lan=1&avd=5

Personal har jag inte nämnt något om.
Du behöver dessutom fundera på hur lättvinnligt du kallar någon idiot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Tog nån i förbifarten, antar att du är schysst och inte är anställd - blir fasen trött på Qvisslingarna. <orkar inte nläsa 2000 inlägg.

Flickvännen (fru) jobbar även med VEB. Hon är helt förskräckt, på NKS, ja på karolinska dör massor, det är panik. Blir så jävla förbannad på skitstövlarna som låtsas att problemet inte finns.

Förstår ni inte, jag vet: IVA-platserna är slut.....

Nu får du fan snart ge dig! Jag inser att din fru har det förjävligt, och att du oroar dig utav helvete, det hade jag också gjort i din situation. Jag och de flesta andra fattar också att detta är på blodigt allvar nu, men ditt jävla snack om qvisslingar och säpoanställda troll börjar spåra ur. Man måste inte vara avlönad av Säpo eller landsförrädare bara för att man inte tror att Sverige håller på att gå under just nu, trots enorma påfrestningar.

Jag läste ett av dina inlägg som du skrev för drygt 11 dagar sedan. Där sa du att iva är fullt och Stockholm stänger ner imorgon.
Har det varit fullt sen dess då menar du? Om nu iva har varit fullt i snart två veckor, borde ju dödstalen totalt explodera, vilket de faktiskt inte har. Om du nu inte skall komma med att alla mörkar..

Som avslutning, hoppas jag innerligt att din fru (och alla hennes kollegor)klarar sig från att bli smittad av detta jävulens virus. Och att vi snart skall vara igenom detta helvete.

Sov gott!
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
https://www.scmp.com/news/china/science/article/3078840/coronavirus-low-antibody-levels-raise-questions-about

Tackar. Annan intressant artikel!

Potential ‘chronic patients’
https://www.scmp.com/news/china/society/article/3077747/rare-coronavirus-patients-mild-symptoms-long-illness-may-point
Citera
2020-04-08, 00:11
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag litar inte på det med tanke på hur få vi testar.

Vi får se om trenden håller i sig.
Citera
2020-04-08, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om varje ny-insjuknad i genomsnitt smittar vidare till mindre än en person så sjunker antalet ny-insjuknade för varje dag som går. Så ser det ut nu sedan några dygn tillbaka.

MEN NÄR FAN SKA NI TRÖTTMÖSSOR FÖRSTÅ?! , INSJUKNAR GÖR MAN 5-10 DAGAR EFTER MAN SMITTATS!! , SÅ DIN JÄVLA "NÅGRA DYGN TILLBAKA" BER JAG DIG GOTT REVIDERA! . fan v trött jag blir på de som inte förstår inkubationstiden.. Suck o stön förfaaaan efter snart 2 månader med skiten bör det väl fastna tillslut????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in