2020-04-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast det är väl egentligen södra Italien som sitter lite i rävsaxen nu när landet skall börja öppna upp igen? Norra Italien var ju tvungna att minska smittspridningen drastiskt med tanke på hur smittan spred sig där och dom lär ha många fler immuna när dom börja öppna upp igen.

Södra Italien däremot riskerar ju en större smäll om dom inte lättar på sina restriktioner jäkligt försiktigt.

Det är klart de måste lätta på restriktionerna försiktigt, det gäller även norra Italien. Sjukvården måste få in lite i taget för att klara av det.
Citera
2020-04-09, 18:58
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Håller med, kan du tänka dig skrattanfallen i Europa när dom läser nedan?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nu-ska-trangseln-pa-stockholms-uteserveringar-bort-riktad-insats-i-pask

De skrattar redan, nej jag tror gråter när de ser svenska presskonferenser.
Ingen bär munskydd, de står på scenen och hostar, petar sig i ansiktet m.m. Förutom att de inget gör.
Läst om det i utländsk media.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galman
Jag tänker att det kan vara rimligt. Hur många nordkoreaner åkte till Italien på sportlov? Och hur många reser överhuvudtaget mellan Nordkorea och övriga världen.

Men vill man leva i ett sånt land det är det man bör tänka på.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hur som helst, jag har inget svar på hur många som kommer dö. Har tidigare skrivit, har jag för mig, mellan 0,1 och 1,0 procent i år. Antagligen närmare 0,1 procent, men jag vet inte. Mängden smittade avtar om/när vi närmar oss immunitet, och om vi räknar med 7 miljoner smittade så är det inte säkert att dessa kommer utgöra ett snitt av befolkningen.

Det vill säga: Om äldre och andra riskgrupper isolerar sig så kommer dessa förhoppningsvis att utgöra en oproportionerligt liten del av de sju miljonerna. De som är yngre löper däremot store risk att smittas, och kan utgöra en oproportionerligt stor del av de sex miljoner (eller sju, om du så vill) av de smittade. Men som sagt, vi vet inte. Vad vi däremot vet är att man inte kan ta de 1,2 procenten som beräknats i Sydkorea och utgå från att dödligheten i Sverige kommer vara just 1,2 procent, eller 12 000 på en miljon. Antalet döda är i hög grad beroende på vilka som smittas, och, som du är inne på, vårdens kapacitet. Man kan ju också tänka sig mutationer, eller att vi inte alls blir särskilt immuna - det vet vi rätt lite om. I teorin kan ju dödligheten bli högre än 1,2 procent.

Till skillnad från mig har du däremot uttalat dig om siffror, med säkerhet. Tusentals unga döda, och tiotusentals döda äldre. Men du vill inte precisera det? När kommer vi få se det, och vad menar du med ung respektive gammal?
Närmar oss immunitet ? Vi är långt ifrån immunitet i Sthlm och har antagligen passerat 500 st döda redan i Sthlm. I resten av landet är det betydligt längre kvar, det här kommer att bli en veritabel slakt.
Ränka på 1,2 % på 7 miljoner, räkna på hälften om du som kommunist tycker att 40.000 st döda är en baggis? Enkel matematik, inte vänsterblivet relativiserande och önsketänkande.
Citera
2020-04-09, 18:59
Medlem
Citat:
Men vad händer när dessa länder öppnar upp igen?

Det sprids igen såklart och det är ju ok så länge man inte släpper på helt. En lock down gör man för sjukvårdens skull. För att vården ska kunna ge vård och inte kollapsa.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det går bra, de för en framgångsrik kamp och har inte fler döda totalt i Afrika än som dör på en dag i Spanien.

Ja, Afrika krossar i kampen mot viruset. Afrika borde bli nya måttstocken på en samhälle som fungerar i världen. Det borde inte bli svårt då majoriteten av Flashbackarna älskar Afrika.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Exakt. Här ser man skillnaden. Finland kommer strypa viruset, precis som Norge gjort. Svea rike kommer fightas med viruset i ett år, med stympad ekonomi.

Tyvärr sant.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Om WADA skulle testa, låt säga 100% dopade atleter skulle inte provsvaren visa 100%.

Det är det mörkertal jag pratar om. Det handlar om ämnesomsättning, tidpunkt, mängd i kroppen mm.
Problemet är att vi har Sydkorea som ett rimligt exempel eftersom de testar till skillnad från Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Herregud..... Var skrev jag det? Varför känner du dig tvungen att ljuga?
Jag ska leta upp de inlägget. Så du menar att viruset är klart i Italien.?de kan köra igång nästa vecka för du har sett att v13 så är de en minskning i Italien så de spelar ingen roll att de ökar v16.
Citera
Medlem
Citat:
Varför försöka nationalisera något så universellt som förmågan att gå samman i en kris? Andreas Johansson Heinö, statsvetare och förläggare på Timbro, invänder mot spekulationerna om den svenska ”nationalkaraktärens” roll i coronakrisen.

Citat:
Den enskilt mest intressanta avvikelsen, som kommer att vara föremål för många forskningsartiklar de följande åren, är det svenska vägvalet att avstå från de drastiska åtgärder som i princip alla andra länder har infört.

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-09/stotande-att-tro-att-svenskar-ar-mer-rationella-an-andra
Citera
2020-04-09, 19:00
Bannlyst
Fick detta skickat till mig. Gäller Göteborg,

Inget jag vet stämmer, har någon hört samma

.Träffade en gammal kollega nu. Hon sa att hon hört från olika håll att det pratas om att alla köpcenter ska stänga från och med 18e. Din önskan kanske sker😎
Citera
2020-04-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det var en slumpmässig grupp som FHM även använder i andra sammanhang. De kan visa symptom eller inte. De kompletterar just nu med frågeformulär för att få veta mer.
Du får även lägga på de som är tidigt i sjukdomen och ej börjat producera nog mycket virus än.

OK, dock sätter jag visa frågetecken på slumpmässigheten. Om man har 38,5 i feber och hosta, och fått tydliga direktiv från 1177 att hålla sig hemma, men inte anses så sjuk att man behöver sjukhusvård, så antar jag att man inte vill och ännu mindre får åka till sjukhuset och göra testet? Eller gjordes testen i personers hem, av sjukvårdspersonal med skyddsutrustning?
Ska också givetvis läggas till ett par procent nyligen smittade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in