2020-04-07, 23:59
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Läst på scmp. Om nu en tredjedel av de som blir friska har låga halter av antikroppar vad betyder det för Tengeles plan?

A team from Fudan University analysed blood samples from 175 patients discharged from the Shanghai Public Health Clinical Centre and found that nearly a third had unexpectedly low levels of antibodies.
In some cases, antibodies could not be detected at all.

Early-stage findings could have implications for vaccine development and herd immunity, they say

Har du en länk till artikeln?
Citera
2020-04-07, 23:59
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
När mattar din kurva av?

Du har väl inte gjort en enkel exponentialfunktion som ökar till oändligheten hoppas jag?

// Någon med master i statistik
Kurvan borde ha mattats av nu, jag vet inte varför den inte gjort det. Den har förutsagt antalet döda sedan 16 mars med kuslig precision.
16mars-7
23-28
30-112
6april-448
13 april 1792.

Jag hjorde den i vakuumet av statistiska modeller för att ha något att gå efter, en uppskattning. Trodde aldrig den skulle vara så nära verkligheten som den blev. Hade det varit 5 el 9 döda inrapporterade 16 mars hade den visat något helt annat. Jag tror den har varit bättre än FHMs hemliga modeller, och tidigare.
Citera
2020-04-08, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Belgien har 400 dödsfall idag. Och dom är 11 mille. Som om det skulle dö 2400 pers i Italien på ett dygn. Katastrof. Reflektioner??

Asså shiiiiit. Fasaväckande. De lär få överlägset värst siffror per capita...
Min enda reflektion är att de är en miljon mer än sverige på en yta stor som småland...andra anledningar kommer jag inte på- försena med karantänen också då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag undrar vad de har för testkit och kontroller för dessa. Googlade och Eheart verkar hålla på med fysiologiska tester för hjärta och inte mikrobiologi eller molekylärbiologi.

https://www.eheart.live/om-oss

Sannolikt inköpta (kanske från Kina). Du får nästan ringa och fråga. 30% är väldigt mycket, även om de visar falskt positiva 1/5...
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är ju inte barnen man är orolig för, det begriper du väl? Det är ju de vuxna i skolan samt barnens nära och kära som blir smittade av barnen.
Ja och den tiden kommer när de gamla går ur sin karantän och då är det fan så mycket bättre om barnbarnen redan varit smittade och immuna.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Hur vet du virusets R0?

Om varje ny-insjuknad i genomsnitt smittar vidare till mindre än en person så sjunker antalet ny-insjuknade för varje dag som går. Så ser det ut nu sedan några dygn tillbaka.
Citera
2020-04-08, 00:01
Medlem
Citat:
You may be able to spread coronavirus just by breathing, new report finds.

The National Academy of Sciences (NAS) has given a boost to an unsettling idea: that the novel coronavirus can spread through the air—not just through the large droplets emitted in a cough or sneeze.
https://www.sciencemag.org/news/2020/04/you-may-be-able-spread-coronavirus-just-breathing-new-report-finds#
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nu bytte du plötsligt från att diskutera inlagda på iva, som väl ändå borde avspegla läget ganska bra just nu. Men då passade inte resultatet av det din agenda.
Jag försökte diskutera detta på en vettig nivå, med respekt för din syn på saken. Men domedagen måste vara här enligt dig..
Jävla pajas!!
Inlagda på IVA speglar inte alls läget bra. De som insjuknar på äldreboenden är i för dåligt skick redan från början för att läggas på IVA. De dör på äldreboendet eller möjligen i en vanlig sjukhussäng men INTE på IVA. Dessutom - om IVA är fullbelagt (vilket jag hört om Sörmland) så syns ju ingen ökning av IVA även om fler blir allvarligt sjuka. Är det fullt så är det fullt.

Eftersom vi vet att man bara testar de som är så sjuka att de läggs in - eller är på äldreboende - så speglar antalet nya konstaterade fall nog rätt bra läget i landet.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Jag tror inte IVA-platserna tar slut! Man kan säkert ta över något gammalt äldreboende och kalla dessa för 30 nya IVA-platser... Dock är väl frågan om de ens är utrustade med respiratorer... "IVA-vårdplatser" verkar just nu vara ett tänjbart begrepp...
Du måste ha personal som kan hantera respiratorn. Tror du att brevbäraren kan anställas?
Citera
2020-04-08, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag utgår från att du vill stänga ner samhället varje år vid säsoninfluensan med?
Vore ju hyckleri annars.
Är mest gamla som dör då med.
Eller är det ok att cyniskt låta några hundra gamla då i influensan och var exakt går taket för när du accepterar respektive inte accepterar att gamla ”cyniskt leds in i döden”?

Det dör 300-700 i säsongsinfluensan per säsong. Det kommer corona upp i på en vecka.
Citera
2020-04-08, 00:03
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om varje ny-insjuknad i genomsnitt smittar vidare till mindre än en person så sjunker antalet ny-insjuknade för varje dag som går. Så ser det ut nu sedan några dygn tillbaka.

Jag litar inte på det med tanke på hur få vi testar.
Citera
2020-04-08, 00:03
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Inlagda på IVA speglar inte alls läget bra. De som insjuknar på äldreboenden är i för dåligt skick redan från början för att läggas på IVA. De dör på äldreboendet eller möjligen i en vanlig sjukhussäng men INTE på IVA. Dessutom - om IVA är fullbelagt (vilket jag hört om Sörmland) så syns ju ingen ökning av IVA även om fler blir allvarligt sjuka. Är det fullt så är det fullt.

Eftersom vi vet att man bara testar de som är så sjuka att de läggs in - eller är på äldreboende - så speglar antalet nya konstaterade fall nog rätt bra läget i landet.
Ja, men det är inte fullt
https://www.medscinet.com/Belport/default.aspx?lan=3&avd=5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in