2020-04-07, 23:00
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Inget konstigt, USA ligger en bra bit efter Sverige.
Där kommer komma 2-3k dagliga fall, i Sverige kanske en tiondel så kulmen nås.

Hur menar du att de ligger efter oss? De hade sitt första dödsfall redan 29:e februari. Vi hade vårat den 11 Mars. De har legat en bra bit före oss hela tiden.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Man måste därtill vara övertygad om att det är Corona som skördade åldringarnas liv på äldreboendena. Mörkertalet.

Sedan kan man också med samma logik hävda att terrordådet i Stockholm inte var så allvarligt för statistiken över döda.

SCB:s statistik över döda de fem senaste åren är än så länge värdelös.
Om man summerar 2020 och jämför efter två år, tio år, får den relevans.
Nej? Antal döda över ett år oavsett dödsorsak. Vid årsskiftet kan vi se hur mycket påverkan vi kan länka till pandemins närvaro.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Är det bara jag eller verkar det finnas ett samband mellan klimathysteri och coronavirusförnekelse? Ju mer man oroar sig för det inbillade klimathotet, desto mer vill man spela ned det reella coronavirushotet?
Det tror jag inte, det verkar vara blandat. Men kanske lite mer åt det hållet. På ett sätt är det fint. I det här kan vi ensas när vi annars brukar vara i luven på varandra.😉
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Från ett TV-inslag visade sig att den boende fick köpa in handsprit till hemtjänstens personal för de hade inget med sig. Så jag kan tänka mig att det varierar stort, trots att det officiella att de följer rekommendationerna om basal hygien.
Variationer beror på rekommendationer.

Fanns det ett tydligt direktiv att gå efter både inom särskilda omsorgen, äldreboende och hemtjänsten då skulle inte sådana här variationer förekomma.
Varför används inte direktiv i sådana här institutioner?
Jag har sett hur man inom kommuner hanterar rekommendationer. Hur chefer i sin tur hanterar rekommendationer.
Det leder till otydlighet, olika sätt att jpbba beroende på chef osv.
Jag tror att smittan som nu befinner sig inom dessa institutioner helt enkelt beror på otydlighet.
Chefer blir hysteriska. Vad gör vi nu. Det verkar inte finnas en tydlig handlingsplan osv.
Finns endast plasthandskar, plastförkläden model enkel och på många kommunala verksamheter har de inte ens arbetskläder.
Jag ser brister som mycket väl kan ha bidragit till smittan som brer ut sig och mest av allt så struntade man i att testa personal. Man säger att man "tänker börja" ta prover och ju fler dagar Tegnell och Stefan tänker på att de tänker börja att ta prover desto mer hinner att smittas.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Var ju inte det vi pratade om

Han svarade på en idiots inlägg om att usa minsan hade problem med tanke på sina dödstal, utan att för den delen förstå per capita logiken.
Det kommer, unge man, var inte orolig.
USA är som sagt bara precis i början och man har ingen som helst taktik för att bekämpa viruset heller.

Hur går det i Indien förresten, håller folk sig hemma och hur många dör av restriktionerna?
Citera
2020-04-07, 23:01
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Fasen vad allt är tragiskt - sitter vid sidan och ser vad som sker. Har en anhörig som jobbar som VEB-läkare. Fallen som kommer är bara Corona-relaterade. Väldigt många är relaterade till Stockholm. Det skrämmande är att en majoritet som ringer har hög feber och har problem med andningen.

Rådet som ges är: Karantän hemma (om man inte nästan kvävs) de som är över 70 år ligger långt ned på listan för att få hjälp! Så ser det ut i nuläget!

SÖS (Södersjukuset) NKS (Nyakarolinsla-sjukhuset) är fullbelagda och prioriterar bort patienter, Huddinge vet jag sen förut är fullt men hur de triangerar är osäkert.

Ni som förnekar eller kallar vanligt folk för "ALARIMSTER" och försöker göra dessa till en klunga idioter, ni är köpta skribenter som säljer er likt horor. Fy fasen vad jag hatar er jävla sossar som försöker vinna röster och majoritet i dessa tider, ni är onda!

Ni överöser hela Flashback med kommentarer som strider mot sunt förnuft!

Blir så jäkla ledsen när jag hör och ser min nära anhörig tar om hand om MASSOR med nya patienter som knappt kan andas.

Jäkla idioter...förstår ni inte att bubblan spricker inom några dagar, eller har ni bara betalt för era inlägg. Ni är skitar, ni är lägst - ni är förrädare och ska jagas efter detta är över!
Jag är så långt från sosse man kan komma, dock så stämmer ju inte dina uppgifter att det är fullt.
https://www.medscinet.com/Belport/default.aspx?lan=1&avd=5
Citera
2020-04-07, 23:01
Medlem
Citat:
Det kommer, unge man, var inte orolig.
USA är som sagt bara precis i början och man har ingen som helst taktik för att bekämpa viruset heller.

Presis som i Sverige
Citera
2020-04-07, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja det är ju så det är. Självklart kommer smittan utifrån.
Varenda gång en personal kommer till ett boende måste den se sig som en besökare. De boende måste ha personal och då måste de som jobbar vara garanterat smittfria. Provtagning! Invänta svar. Jobba.
Nu har man helt enkelt skitit i sådant och säger, meeeh hur kommer det här sig, vi måste fråga Norge hur de har gjort.
Är man expert på smitta om man måste fråga en sådan sak ?
Hur mycket de än frågar Norge hur de skulle ha gjort så skulle experterna ha vetat och jag tror inte att våra experter är så dumma att de inte tänkt på smittorisken bland äldreboenden och personal. Vettefan men det ser mer och mer ut som man vill ha det så här.
Så mycket som inte stämmer överhuvudtaget.

Ja vem som helst kunde ju i princip ha räknat ut det, så det måste ju ha stått solklart för de flesta, inklusive FHM och regeringen. Särskilt om man arbetar som epidemiolog, så måste man ju ha ett hum om smittkedjor.

Tyvärr är det svårt att se en annan förklaring än att detta var känt för FHM och regeringen men att de bara underlät att agera. Kanske med en agenda, eller kanske bara helt enkelt för att de visste att de inte hade något beredskapslager i landet av t.ex. skydd eller tester, för äldreboendepersonalen. I så fall blev det väl att stoppa huvudet i sanden och hoppas på det bästa....

Jag vet t.ex. att det var så på äldreboendet där min anhöriga jobbade, att de hade inga skyddskläder / munskydd alls och det fanns inte att få tag på nånstans heller, de senaste veckorna. Inte heller verkade det finnas några tydliga riktlinjer för vad de då skulle göra, uppifrån. Samtidigt var de ju tvungna att vårda de äldre, så klart. Min anhörig är välutbildad i vård och kunde i princip inte göra annat än att bara instruera övrig personal typ assistenter och liknande, att tvätta händerna hela tiden, kontinuerligt under dagen.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

och Statsepidemiologen var helt frågande till hur det kunde vara skillnad ...
Den viktiga skillnaden tycks vara karensdagen. I Sverige jobbar man även om man är sjuk för det kostar för mycket att stanna hemma. Detta sitter i ryggmärgen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randomness1
Över 100 döda personer rapporterades in bara idag. Tror du folk behöver skrämmas ytterligare med såna siffror? Blir så trött på folk som du som vill förminska en pågående mänsklig katastrof som kommer skrivas in i historieböckerna..

Men gå lägg dig. Viruset har tagit sig in på över hälften av äldreboende i nästan hela Sverige. Är du förvånad eller?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Hur menar du att de ligger efter oss? De hade sitt första dödsfall redan 29:e februari. Vi hade vårat den 11 Mars. De har legat en bra bit före oss hela tiden.
Första dödsfallet är i vanlig ordning totalt irrelevant.
Men antingen ligger de någon vecka efter eller så hinner de inte med att kolla tillräckligt så mörkertalet blir enormt. Tror både och.
Citera
2020-04-07, 23:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Nu läser du statistik som Fan läser Bibeln igen.

Antalet som legat på IVA kan givetvis aldrig bli lägre, det du får avläsa är den dagliga ökningen eller om du kan se hur många som ligger på IVA just nu.

Nej, det har du helt rätt i. Och det har jag aldrig sagt heller. Det jag sa var att antalet nya som tas in på IVA ökade kraftigt per dag, för att plötsligt stanna på 35. Det rimmar väldigt illa med att dödstalen ökar varje dag och har fortsatt att öka även efter det att antalet som tas in på IVA plötsligt slutar att öka.

Vad tror du det beror på? Tips: Börjar på "S" och slutar på "lut". Man kommer aldrig att ta in IVA till sista plats. Man vill ha kvar en viss liten kapacitet för att kunna lägga in en yngre patient, eller om det sker en olycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in