2020-04-07, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Jag tror det. Och anledningen till att jag tror det är för att Sveriges mest tätbefolkade områden redan har varit hårdast drabbat. Det är väl bara skånetrakten som skulle kunna höja siffrorna tillfälligt. Efter Skåne finns det inte särskilt mycket mer yta för viruset att kunna öka på. Sverige är väldigt glesbefolkat, det har varit vår största fördel. Jämför med Belgien som haft det riktigt jobbigt.

Att Sverige haft många dödsfall måste tyda på att vi inte har lyckats skydda äldreboenden och de svagaste tillräckligt bra. Klart underbetyg i krishanteringen.

Hur får ni det till en positiv trend när vi knappt testar alls? Vi testar enbart de som behöver sjukvård.

Smittan kan ha bubblat klart i norrort för att bege sig till Södertälje tex. Eller Uppsala. Eller liknande.
Dödsfallen bara ökar ju.

Låter ju som IVA bara är dagar ifrån att krascha.

Ge gärna ett utförligt och ordentligt resonemang. Är verkligen genuint nyfiken.

Hoppas alla ni ”förnekare har rätt gentemot ”alarmisterna.

Själv är jag en orolig realist.
Citera
2020-04-07, 22:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Belgien har 400 dödsfall idag. Och dom är 11 mille. Som om det skulle dö 2400 pers i Italien på ett dygn. Katastrof. Reflektioner??

Det låter mindre bra! Man hade kunnat hoppas att dagens förfall här kanske skulle vara vad det när. Just med tanke på Italien om man ser till 114 x 6 så är vi ju närma Italiens siffror beräknat på 1 miljon!

Vad tror du själv nu?
Citera
2020-04-07, 22:52
Medlem
FejkEmrans avatar
Pratade faktiskt med en bekant för några dagar sedan och sa det jag tycker människor missar, att det är sammanlagda värdet av antalet dödsfall under ett år som kommer kunna avgöra hur dödligt covid-19 visat sig vara eller inte efter ett år. Intressant att snubbla över denna då https://www.expressen.se/kronikorer/anna-basen/sa-manga-dog-i-mars-jamfort-med-tidigare-ar/

Man måste räkna med dem som dör av annat pga bristande sjukvårdsplatser och liknande för en rättvis bild av dödligheten.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det motsvarar 50 döda på en dag i Sverige ungefär. Vi hade idag mer än det dubbla.
Inget konstigt, USA ligger en bra bit efter Sverige.
Där kommer komma 2-3k dagliga fall, i Sverige kanske en tiondel så kulmen nås.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Egypten ställer in religiösa samlingar och måltider under Ramadan.Under fastemånaden så samlas många till gemensamma måltider och det arrangeras också måltider åt fattiga och allmänheten. Muslimerna tillhålls dock att fasta ändå.

http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/64/366789/Egypt/Politics-/Egypt-suspends-religious-congregations-in-Ramadan-.aspx
Men vafan! In šaʾ Allāh, om gud vill, så sparar han väl riktiga troende. Tegnell skulle ha vart där och visat att bara man tror så går det.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Alltså, vad håller Tegnell på med?

Jag läste detta i Expressen, och det lät ju jättebra:

Färre på IVA

Region Stockholm har fortsatt högst antal patienter i behov av intensivvård, även om det nationella antalet IVA-patienter minskat under de senaste dagarna.

Hittills har 640 vårdtillfällen för covid-19 registrerats på IV-avdelningar i Sverige.

– Som vi ser har vi några dagar tillbaka en minskning av fall, säger Anders Tegnell under dagens presskonferens.

Så gick jag in på Folhälsomyndighetens egen statistiksida där man kan se antalet nya intensivvårdade per dag. Och det GÅR inte att se någon minskning. Det man ser är att kurvan går brant upp från ca 10/3 till 23/3. Därefter planar den tvärt ut och ligger på i genomsnitt ungefär 35 nya fall per dag. Men någon minskning är det absolut INTE. I och med att en IVA-patient ligger ca 2 veckor till denne dör eller blir frisk, så lär det vara ungefär det antal man vill ta in, även givet att man vill behålla vissa lediga platser för yngre fall.

Tegnell är galen.
Citera
2020-04-07, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Tegnell måste vara glad för Belgiens skull. De uppnår snabbt en immunitet, eller inte.
Dödsfallen inträffade inte idag. Det är eftersläpning från främst ålderdomshem.
Citera
2020-04-07, 22:54
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Är det bara jag eller verkar det finnas ett samband mellan klimathysteri och coronavirusförnekelse? Ju mer man oroar sig för det inbillade klimathotet, desto mer vill man spela ned det reella coronavirushotet?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Pratade faktiskt med en bekant för några dagar sedan och sa det jag tycker människor missar, att det är sammanlagda värdet av antalet dödsfall under ett år som kommer kunna avgöra hur dödligt covid-19 visat sig vara eller inte efter ett år. Intressant att snubbla över denna då https://www.expressen.se/kronikorer/anna-basen/sa-manga-dog-i-mars-jamfort-med-tidigare-ar/

Man måste räkna med dem som dör av annat pga bristande sjukvårdsplatser och liknande för en rättvis bild av dödligheten.
Tror det kommer vissa sig att nettot blir positivt i antalet döda, mycket verkar tyda på det.
Bara andra kategorier av människor.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Var hittar du siffran för Malmö? Själv finner jag ingen kommundata för region Skånes kommuner så visa gärna.

En annan relevant jämförelse, om man nu ska ägna sig åt sådan, är ju antalet döda per miljon invånare i landet som stort.

Sverige ligger nu på 59 döda per miljonen. För två dagar sedan var det 40. Det är en ökning på 33 procent på två dagar.

USA som sägs sitta i skiten kommer undan med 29. Vad de hade för death rate för två dagar sedan vet jag inte.

Hur som, vi ligger efter Europas centrala jättar. Men tillväxten är enorm här nu.

Beklagar att ditt krogliv blir lidande.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
38/milljon invånare har de väl(USA)?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran

Mycket bra insikt och det får man hoppas det görs statistik över men blir svårt med den korrupta regering vi har.
Citera
2020-04-07, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Dödsfallen inträffade inte idag. Det är eftersläpning från främst ålderdomshem.
Nu vart jag gladare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in