2020-04-08, 03:37
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Så när pandemin kom, blev det så att chansen att klara sig berodde på hur gammal jag var, i vilket land jag bodde, hur bra beredskap det landet hade, och hur skickliga myndigheterna var på att hantera pandemin, och jag hade oturen att bo i Sverige vem hade trott det?

Jag blev aldrig densamme efter Pandemrix.

Jag fick en influensa förra året i februari och var sjuk i över två månader, feber vartannat, öroninflammation, bihåleinflammation, de kom som på ett radband och när jag vart frisk så kunde jag knappt gå. Det tog ytterligare två månader till innan jag vart på banan som man säger och kände mig frisk.

Covid-19 vill jag inte ha så jag är hemma.
Citera
2020-04-08, 03:38
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Det spekuleras ju om att det har hänt i Wuhan. Där utbrottet startade och lamslog hela området.

Vissa påstår att Wuhan har uppnått sin flockimmunitet nu (ca. 50% smittade) och staden kommer att bli bland den första indikationen på hur länge man är immun om man inte är immun under en livstid. Börjar det ta fart i staden igen så kan man anta att immuniteten börjar släppa och det vore förrädiska nyheter.

Då kommer jag att be om att få testas och har det visat sig att jag haft coronaviruset en gång och kan smittas igen (med svårare symtom) då kommer jag att bli lika skraj som pensionärerna kanske är just nu!

Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Pensionärerna har det inte roligt just nu kan jag lova. De vet inte vem i personalen som kommer bli deras lönnmördare och föra in viruset, men de vet att det bara är en tidsfråga. Högoddsaren(eller är det lågoddsaren?) är att det är trebarnsmamman Lisa som blivit smittad av sina barn snarare än änkan Agda som haft 2 missfall innan hon blev frigid för 20 år sedan, men man vet ju aldrig, även hon kan ha blivit smittad i matbutiken eller hemma hos Lisa när hon var med och firade hennes 40 årsdag förra helgen.

Det räcker med att smittan kommer in så kommer många av dessa pensionärer sedan att bita i det sura gräset inom kort.

Och hur jävla grymt är det inte för Lisa som arbetar för att hjälpa människor om hon inte har utrustning att skydda patienterna som ett munskydd? Fy fan!
Citera
2020-04-08, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja, det är så mycket information om hur det går, tiden får visa hur det gick i slutändan, men det finns inga vinnare.

Där sa du något väldigt klokt som många verkar missa. Det finns inga och kommer inte finnas några vinnare. Alla länder kommer behöva genomgå en förödande tid, både i mänskligt lidande och ekonomiskt.

Det enda som går att påverka för varje land är om slutresultatet kommer att bli katastrofalt, eller något lite mindre katastrofalt.
Citera
2020-04-08, 03:41
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Haha jag är inte "avensjuk", inte heller avundsjuk.
Jag tycker bara det är anmärkningsvärt till en sådan grad att det börjat störa mig, att en land (som råkar vara Norge nu) i masshysteri verkar tro att de "vunnit".

Detta är en pandemi, inget land kommer slippa undan tyvärr.

Citat:
Men Norge tror ju inte att de slipper undan pandemin utan att de har klarat sig avsevärt bättre än vad t.ex. Sverige har gjort. Alla länder drabbas ju inte lika hårt och om några år kan vi summera och se vilka som klarade sig bäst; Sverige eller Norge? Än så länge är det fördel Norge, men ingen anledning att få hybris än, om de får hybris nu och känner segervittring så kommer det att slå hårt mot dem framöver!

Om man lyckas förhala smittspridningen och de under tiden kommer på en bromsmedicin och om denna medicin finns att få tag på, så ...
Citera
2020-04-08, 03:43
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Ja, det intressanta blir ett test av om man har antikroppar och alltså varit smittad. Jag har för mig att professor Matti [efternamn] på Karolinska hävdade att ett säkert sådant kunde finnas framme om en månad eller så.

Vissa hyllar Taiwan och andra länder som resolut stoppat smittan. Men de kan inte återgå till vardagen utan att riskera att det hela tar fart igen.

Så test mot antikroppar (immunitet i någon form) vore en välsignelse.

Det vore mycket bra om vi fick reda på detta ju tidigare desto bättre om immunitet. Så slipper vi alla spekulationer.

Stycke 2:

Förutsätter ju att flockimmuniteten är den enda lösningen (smittad eller vaccinerad). Ifall man blir fullt immun och det dröjer 2-3 år innan vaccinet kommer ut på marknaden så tror jag att Sverige kan bli en vinnare om vi lyckas uppnå flockimmunitet tidigt i förloppet (innan våg 2 och våg 3 - som kan slå hårdare mot andra länder om de inte håller fast vid restriktionerna och karantänen). På samma sätt likt det som hänt i Wuhan, Kina. Men det är för osäkert för att jag ska våga tro på det. Alla hävdar ju att inget tyder på att immuniteten håller mer än max 6-12 månader, eftersom detta faktum gäller för andra liknande coronavirus.
Citera
2020-04-08, 03:44
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Misstänker du alltså att en av anledningarna till att man inte går ut med exakt antal döda i realtid är för att människor i Sverige inte ska få panik? Dvs. att det finns den här fördröjningen som vi inte ser i många andra länder?

Jag misstänker att FHM försöker att göra allt för att förklarar dödsfall som naturliga om det inte finns bevis som de inte kan motsätta sig att covid-19 var orsaken. Kanske det förekommer lite mutor också, för att förhindra att vissa coronadödsfall i hemmen uppdagas. Nu kanske jag vart lite för konspiratorisk så ber om ursäkt för det, känns onödigt att radera texten när man ändå har skrivit den hahah.

Siffrorna kan man gå ut med men de förminskas med att andra länder har så många och vi har bara osv, det beror på hur många klick de vill ha.
Citera
2020-04-08, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Pensionärerna har det inte roligt just nu kan jag lova. De vet inte vem i personalen som kommer bli deras lönnmördare och föra in viruset, men de vet att det bara är en tidsfråga. Högoddsaren(eller är det lågoddsaren?) är att det är trebarnsmamman Lisa som blivit smittad av sina barn snarare än änkan Agda som haft 2 missfall innan hon blev frigid för 20 år sedan, men man vet ju aldrig, även hon kan ha blivit smittad i matbutiken eller hemma hos Lisa när hon var med och firade hennes 40 årsdag förra helgen.

Det räcker med att smittan kommer in så kommer många av dessa pensionärer sedan att bita i det sura gräset inom kort.

Fortsätt med din pessimism, var lugn ett nytt super vaccin kommer även om kroppen hittar immunitet så att du kan sova tryggt.
Citera
2020-04-08, 03:46
Medlem
kato85s avatar
"Symtomfria sjukhusanställda var covidsmittade"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7448282

Men enligt Anders Tegnell så är det så få så det är nästan omöjligt, menar man att hela världen har fel och Anders har rätt? Så kan det ju inte vara? Tegnell ska ju ha rätt i allt, det är ju trots allt han som styr landet nu..
Citera
Medlem
Citat:
Citat:
Om man lyckas förhala smittspridningen och de under tiden kommer på en bromsmedicin och om denna medicin finns att få tag på, så ...

Ja det är ju såklart ett drömscenario som tyvärr inte verkar vara speciellt realistiskt. Lyssnar man på de som ska veta något så snackar vi ju minst ett år till vaccin, och minst många månader innan vi vet om det finns någon existerande medicin som fungerar (gör det inte det så tar det år att ta fram en ny)

Ska man då chansa på detta och hålla samhället nedstängt fram till dess.
-Du spränger då ganska snart samhällsapparaten, när det inte längre finns pengar till löner eller de mest basala förnödenheter så är det kört för en lång lång tid.
-Du får snart en stor massa människor som inte längre anser att det är värt att sitta inomhus månad efter månad. Att sitta i karantän nu kanske inte många ser som ett problem, men kom igen om en månad när våren börjar komma fram på riktigt och dramatiken runt corona inte längre känns så dramatisk.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Så när pandemin kom, blev det så att chansen att klara sig berodde på hur gammal jag var, i vilket land jag bodde, hur bra beredskap det landet hade, och hur skickliga myndigheterna var på att hantera pandemin, och jag hade oturen att bo i Sverige vem hade trott det?

Jag blev aldrig densamme efter Pandemrix.

Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag fick en influensa förra året i februari och var sjuk i över två månader, feber vartannat, öroninflammation, bihåleinflammation, de kom som på ett radband och när jag vart frisk så kunde jag knappt gå. Det tog ytterligare två månader till innan jag vart på banan som man säger och kände mig frisk.

Covid-19 vill jag inte ha så jag är hemma.

Jag pratade med äldre oroliga släktningar igår som hade sett på TV att beredskapslagren som de hade varit med och byggt upp var förstörda, de frågade mig: "Men varför eldade de upp materialet?"

Va fan svarar man på det?
Citera
2020-04-08, 03:47
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
"Symtomfria sjukhusanställda var covidsmittade"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7448282

Men enligt Anders Tegnell så är det så få så det är nästan omöjligt, menar man att hela världen har fel och Anders har rätt? Så kan det ju inte vara? Tegnell ska ju ha rätt i allt, det är ju trots allt han som styr landet nu..

Jag börjar tro det är slut med det.
Citera
2020-04-08, 03:47
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Jag pratade med äldre oroliga släktningar igår som hade sett på TV att beredskapslagren som de hade varit med och byggt upp var förstörda, de frågade mig: "Men varför eldade de upp materialet?"

Va fan svarar man på det?

Kalla krigets slut
EU
Nyliberalism
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här