Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Jag har sett ett par säsonger av den norska motsvarigheten och med något enstaka undantag ser det likadant ut där.
Men är det inte lite så på datingmarknaden rent generellt? Den där lilla tecknade djävulen som våra gener har placerat på våra axlar viskar i kvinnans öra att hon ska tänka på de få ägg hon har, ’är han verkligen värda dem’? Medan mannens tecknade djävul viskar en strikt påminnelse om att det här faktiskt finns ett tillfälle att skjuta iväg ett par av hans oändliga spermier. Skillnaden här är att ingen av de medverkande har valt personen de landat med och då ingen kan välja att tacka nej till andra dejten synliggörs fenomenet kräsen-kvinna-kravlös-man tydligare.
Fast det är lika bra att satsa på programideen för du vet ju själv som deltagare i programmet premisserna. Då finner jag många av de kvinnliga deltagarnas perspektiv udda. Går man in i det här med vad vissa verkar göra att jag är en "kräsen person" då är det redan dömt att misslyckats från början. Det är knappast så att experterna kan lösa ens problem om man känner med sig att man är en person som svänger mycket i sina känslor.
När det gäller krassa genetiska variabler som befruktning av ägg så är det ju lika mycket ett tryck för en kvinna som vill ha barn att få barn. Det är min upplevelse att det är minst lika vanligt och leder också till en viss "kravlöshet" (man kan kalla det livsvisdom också) om vi inte pratar om en tjugoåriga tjejer. Dejtingmarknaden är till en början kanske en fördel för kvinnan. Men min erfarenhet är att både kvinnor och män har lika mycket problem under dejter och många av dom är rätt överlappande.
Jag tror faktiskt inte att det här männen är kravlösa. Utan de går in med det som om det vore ett projekt och man vill gärna att det skall gå bra. De blir ju också naturligt en motpol i konsekvens av att kvinnan svänger hit och dit.
Visst kan man prata om genetik och vissa drag som könen har både genetiskt och kulturellt. Men jag tycker ofta att dom förklaringar liknar Freuds teorier där resultatet bekräftar ens teori oavsett vad resultatet blir. Skulle männen inte vilja binda sig är det för att de vill sprida sina gener osv är det så att det vill behålla relationerna är det för att det vill jaga kvinnan. Man kan alltid få det att stämma in.