2020-04-07, 09:09
Medlem
Bakaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ja, ni har rätt i att hennes "alltså" öppnar för tolkningar. Till skillnad från er tror jag dock inte man ska negligera hennes observation om att unga i högre utsträckning än väntat hamnar på intensiven. Samt att de blir svårt sjuka. En faktor i sjukdomsförloppet är cytokinstormen och den kan bli oerhört fulminant hos en ung människa där immunförsvaret är mer aktivt än hos en äldre person.

Sedan visst, de kan ha rökt, de kan ha sovit dåligt, de kan ha psykisk ohälsa men det vet ni inget om - det är något ingen av er har belägg för.
Nej belägg har jag inga lika lite som du, jag misstror inte hennes förvåning över att så många unga blir inlagda. Jag bara ville korrigera ditt citat för du fick det att låta som om de yngre inlagda var rena från alla sorters riskfaktorer, medan Karin Hildebrand inte var alls så specifik i sitt uttalande.

Kliniska riskfaktorer inbegriper ett visst åldersspann, diabetes och lungsjukdomar. Men är det verkligen en long shot att anta att merparten av de "unga friska" som nu är inlagda på IVA på något sätt har hälsovådliga attribut? Det kan vara allt från undernäring av taskiga matvanor, fetma, droger, kronisk sömnbrist, hormonrubbningar, allergier osv. Tycker du verkligen att det är ett orimligt antagande?

Jag försöker inte hävda att det inte finns några helt purfriska 25-åringar på IVA. Jag pratar generellt nu.
Citera
2020-04-07, 09:11
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I Japan har de i alla fall inte samma problem med fetma. Vet ej hur det är med rökningen?

De tycks äta ganska hälsosamt, men tyvärr är många gamla. Så åldersmässigt kan man förvänta sig tråkiga siffror.

Låt oss hoppas att de lyckas.

Har en bekant i Japan, han sa för 1-2 veckor sedan att folk levde som vanligt. De åkte till sina jobb, festade ute bland folk osv. Visst i vissa områden har folk munskydd men det är rätt vanligt att de har munskydd även innan covid-19
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag känner iallafall sorg i hjärtat när jag nu ser att det vårdas fler barn(0-9) en 70-åringar på IVA.
Jag önskar innerligt att sjukvården ska klara detta annars blir det lands sorg. Det känns tufft för oss föräldrar till barn under 9 år som ser detta. Men vem vet, kanske det är en stor andel rökare inom denna ålders gruppen och tjockisar.
Men vänta här nu...barn kunde ju inte bli sjuka och smittas...eller hur var det nu?

Fler barn? Jag trodde bara det var ett förtidigt fött spädbarn?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som det ser ut nu är detta en kris för sjukvård som behöver hantera många med intensivvård samtidigt och att länder inte haft några beredskapslager. Så långt är det en kris. Samt en enorm ekonomisk kris, kanske den största i modern tid, som det kommer att ta tid att reparera. Dock verkar andelen avlidna mer motsvara en tuffare influensasäsong - det är inte särskilt många sköra +80 åringar som klarar en intensivvård när de får influensa. Det ser ut att mer hamna runt max 3000-4000 denna säsong.

Det jag ser att att R0 kommer att att avta ju fler som får antikroppar mot den. Länder med låg andel i populationen kommer att få brottas med karantäner och nedstängningar under en lång tid framåt. Det kommer de kanske klara rent teoretiskt men jag tror dessa länder får andra stora problem, inte minst ekonomiskt.
Det är ju bara det att den här sjukdomen är tjugo gånger farligare än "vanlig influensa"
Siffran tjugo gånger värre finns att ta del av i dokumentären kampen mot covid-19.

Man har valt mest att prata om ålder. Då låter ju sjukdomen inte så farlig " den drabbar mest äldre".
Ta det lugnt är du mellan 18- 60 fortsätt jobba men inte när du är förkyld eller hostar. Du kan då ha covid-19 men kom för fan inte hit till sjukhuset vi släpper endast in halvdöda. Stanna hemma tills du hostat färdigt.

Det är väl sjukdomens farlighet man skall prata om, inte vilken ålder.
Får man dubbelsidig viruell lunginflammationen är den inte lindrigare eller ofarligare för någon.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Oavsett var "experter" har sagt fram och tillbaka så ser det ut som att USA har stabiliserat det. Åtminstone accelererar inte dödsfallen längre. Just eftersom det inte gör det längre i NY. Jag vill dock inte gå så långt som stämma in i "It's over guys". Fortfarande är det dryg 1000 som dör dagligen i USA och det finns fler stater än NY. Och "over" är det först när man lättat på restriktionerna.

Kolla dagliga dödsfallen i USA här: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/

Är det t o m så att man kan säga att pandemin har stabiliserats globalt? Det känns som ett långt steg att ta. Det finns ju fattiga länder med extremt stor befolkning, där man bor och arbetar tätt samt har rudimentär sjukvård. T ex Indien, Bangladesh, Nigeria och Indonesien. Dessa länder har rapporterat mycket få smittade och dödsfall - men de har säkert inte stor kapacitet att testa och diagnosticera för Corona.

Åtminstone ser det ut som om antalet dagliga dödsfall enligt worldometers har stabiliserats på ca 5000 per dag: https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-toll/
Vad han syftar på är förstås nedstängningen av samhället, säger sig självt det inte längre kan motiveras att folk ska behöva bli arbetslösa och drivas till självmord över detta.
Citera
2020-04-07, 09:12
Medlem
Soterns avatar
Finns det någon statistik på hur många som tillfrisknat av de som vårdats på intensiven för corona?
Citera
2020-04-07, 09:13
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Fler barn? Jag trodde bara det var ett förtidigt fött spädbarn?

Förlåt jag tar tillbaka det där, jag såg fel.
Citera
Medlem
Citat:
Jag känner iallafall sorg i hjärtat när jag nu ser att det vårdas fler barn(0-9) en 70-åringar på IVA.
Jag önskar innerligt att sjukvården ska klara detta annars blir det lands sorg. Det känns tufft för oss föräldrar till barn under 9 år som ser detta. Men vem vet, kanske det är en stor andel rökare inom denna ålders gruppen och tjockisar.
Men vänta här nu...barn kunde ju inte bli sjuka och smittas...eller hur var det nu?

Ingen jävel har sagt att barn inte kan bli sjuka eller smittas.
Vad som sagts från FHM, är att barn är inte den drivande faktorn i denna pandemi.
1 barn har dött i 🇬🇧 av alla deras konstaterade fall. Tycker du att det visar på att de är en väldigt utsatt grupp?
Förra veckan dog en 3 åring av vattkoppor i Linköping. Betyder det att Sverige offrade det barnet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Flockimmunitet har FHM anget att det krävs ca 60%
För Sverige alltså 6 miljoner.

Vågar inte gissa hur många döda vi har då.
Blir nog kö till krematorierna.

Inte om du testar inte de som dör eller du skriver "ålder" som dödsorsak som tyskland gör. Det finns många eufemism man kan använda för att begå folkmord.
Senast redigerad av ppcc 2020-04-07 kl. 09:16.
Citera
2020-04-07, 09:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Förlåt jag tar tillbaka det där, jag såg fel.

Ja det gäller ju att hugga på allt och försöka göra undantagen till regel för att kunna spy sin galla över Sverige.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det är ju bara det att den här sjukdomen är tjugo gånger farligare än "vanlig influensa"
Siffran tjugo gånger värre finns att ta del av i dokumentären kampen mot covid-19.
Skrämselpropaganda.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Besegrat? Lägg av. Man har kontroll på ett sätt som gör att man vågar öppna igen. Man vill vara säker på att sjukvården klarar av det. Om inte ens kina lyckades utrota viruset trots insvetsning osv, så lär ju inte Österrike klara det heller. Dom har inte besegrat ett skit.

Jag skrev:"OM DETTA FORSÄTTER"

Du är röd, utgår jag ifrån. Därför utgår hela din intellektuella kapacitet till att bortförklara, istället för att fatta.

Försök fatta detta. Om Österike har färre insjuknande, än vad de har som blir friska, innebär det att R0 är mindre än 1. I Sverige, lett utav idioter, så offrar man sin befolkning och sin ekonomi för att nå flockimmunitet istället.

När man har utfört detta så vet man en sak. Man har vunnit. Visst kommer det komma små utbrott här och där som de kommer få ta itu med. Men de kommer inte hota samhället. Man vet hur man skall hantera viruset för att få det att försvinna och kan göra det igen. Att de nu släpper på försvaret har inget med sjukvården att göra, det har helt enkelt med att de testar gränserna. Hur mycket försvar kan de släppa utan att coronan tar fart igen. Man vill inte ha mer försvar än vad som behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in