2020-04-07, 08:04
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Nå viser det seg at regjeringen og Helsedirektoratets tiltak har fått store konsekvenser for tusenvis av pasienter som ikke har koronaviruset.
Legeforeningen er bekymret over at tiltakene kan føre til et større helsetap enn selve koronaepidemien kan få.
I et brev til helsedirektør Bjørn Guldvog denne uken advarer de mot at tiltakene «har medført en klar nedgang i undersøkelse og behandling av andre pasienter enn de med covid-19».
«Legeforeningen er svært bekymret for at helsekøene vil bli helt uhåndterlig etter krisen, men enda verre at alvorlige tilstander ikke blir behandlet og at det i befolkningen som sådan vil være et større helsetap knyttet til manglende «ordinær» behandling enn selve covid-19 epidemien»."
https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#50744

https://www.aftenposten.no/norge/i/6jRBBz/nesten-halvparten-av-sengene-staar-tomme-ved-norges-og-europas-stoerste-sykehus

Jeg har lest før om at mange planlagte operasjoner av mennesker i Norge har blitt avlyst og flyttet frem i tid for å rydde plass til coronapasienter på intensivavdelingene (i tilfelle det blir mange med corona som trenger å behandles på intensivavdeling).

Men jeg forstår ikke hva legeforeningen mener med dette: " alvorlige tilstander ikke blir behandlet og at det i befolkningen som sådan vil være et større helsetap knyttet til manglende «ordinær» behandling enn selve covid-19 epidemien»"
Jag tycker artikeln väl beskriver problemet.

På grund av covid-19 skjuts större canceroperationer fram i tiden (vilket riskerar skapa köer när verksamheten väl kommer igång). Lägg till det neddragen mottagningsverksamhet inom medicin (människor med kardiovaskulära tillstånd som behöver medicineras upptäcks inte) och kirurgen (kirurgiska tillstånd som behöver åtgärdas samt tumörer upptäcks inte i tid).

Så, visst har de en poäng.
Citera
2020-04-07, 08:05
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Varför skulle det inte försvinna efter 14-21 dagar om alla verkligen satt inne som de gjort i Wuhan?

14-21 är lite tight räknat skulle jag säga. Inkubationstiden, dvs tiden då du fått viruset tills du får första symptom är upp till 14 dagar och sen verkar det vara iaf minst 2 veckor där du är sjuk varav första veckan är mildare och andra veckan värre. Du är så klart inte lika smittsam hela den perioden utan man är mest smittsam från när du börjar få symptom och 3-4 dagar efter det och sen minskar det för varje dag. När jag läser om folk som har haft corona så verkar den ganska ihärdig och man kan vara sjuk i 2-4 veckor där vissa dagar är bättre och andra sämre.
Citera
2020-04-07, 08:05
Medlem
Citat:
Märkligt eller hur? Har de svagare immunförsvar pga enbart ras eller pga livstil (svarta amerikaner är fetare, röker mer osv)? Vad händer när viruset får fäste söder om sahara i afrika? Då funkar inte utbredda amatöranalysen bland forskare att "afrika har så ung befolkning, det är lugnt där"

Första som
Nämndes var väl hon ”gulan” vara mamma och pappa var sjuka. Sedan var det somalierna. Sedan var ett inslag om en 35 åring kille med brytning (vet ej härkomst men inte 100% svenskt uttal i varje fall). Vet själv EN person som legat på intensiven, svenskfödd men med utländska föräldrar. (Dock ej rökare eller överviktig utan i 45 årsåldern och vid god hälsa)

Så jäkligt skumt. Men jag såg på en presskonferens att tegnell benämnde att det nu fanns tillräcklig data utan att bränna sekretessen, så de skulle börja räkna på etnicitet? Känner någon igen det?
Citera
2020-04-07, 08:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for svar! Jeg tenker på at hvis det hadde blitt bremset mer så vil det være større sjanse for at det er nok medisinsk kapasitet i tiden fremover og at flere kan få behandling og bli friske.
Än verkar vårdens resurser räcka. Jag tror myndigheterna är beredda att införa striktare restriktioner om det visar sig nödvändigt. Dessutom skapas fler vårdplatser för att möta ett ökande behov.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man börjar med hundratusentals smittade, som antagligen är fallet i Danmark, och smittar 0.9 personer i snitt, så kommer Covid-19 att ha jobbat sig igenom hela danska befolkningen och lett till flockimmunitet långt innan sjukdomen dör ut.

Ponera att du börjar med 500k smittade. De smittar ju 450k andra, som smittar 405k andra, som smittar 365k andra, som smittar 330k andra, som smittar 295k andra, osv...

Fortsätt så några gånger till, och sen har Danmark 60% flockimmunitet.

Om man börjar från något färre smittade, som i Norge, och smittar bara 0.7 personer i snitt, så kommer man kanske inte att nå hela befolkningen. Men det kommer ta extremt lång tid, kanske år av nedstängning, innan man kan dödförklara sjukdomen helt. Så fort du lättar på någon åtgärd så kommer du återigen att börja smitta fler än 0.7 i snitt.

Det här är ett nollsummespel. Alla länder kommer att nå flockimmunitet, och skjuter bara upp det oundvikliga.

Danmark har inte hundratusentals smittade. De har snarare nån tiotusen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Precis. Om de inte tänker stänga gränserna för gott ..

Inte ens Nordkorea har helt stängda gränser ;-)
Hårda tider kräver hårda regler.
Citera
2020-04-07, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Många kan känna en viss andnöd på grund av astma även om de själva "är säkra på" att de inte har astma. Men det kan de ha ändå när man blir äldre och får sämre kondition känner man det man aldrig märkte när man var yngre. Yngre känner det när de är ute i spåret och de inte kan göra kilometern på 3 minuter. Okej 4 då för de som inte är vältränade.

Pollen finns just nu i luften och jag har känt av det lite då och då men förstått vad det är. Nysningar
är absolut ett tecken på pollen.

På morgonnyheterna säger de att många äldre ringer vården och känner brist på syre. Man uppbådade frivilliga samtalsterapeuter. De menade att det var ensamhet och att de sökte kontakt.
Men där tar de helt fel, de känner av polen det är jag helt säker på som haft känningar under våren ett helt liv men bara lätta besvär vet därför att det kan vara allt från noll till ganska tungt.

Något lite mer svår diagnostiserat är huvudvärk som många har just nu varifrån kommer den?

Jag tror irriterande hosta alltså inte den hosta man får genom att man retas i halsen av snor smulor från bröd etc. utan mer nedifrån kommen i lungorna. Det är tecknet på att man är på väg att bli sjuk.

Hodepine kan komme pga feber. Les også dette:
Citat:
Tilkall medisinsk hjelp dersom hodepinen
Oppstår plutselig og svært kraftig
Ledsager feber, stiv nakke, utslett, mental forvirring, kramper, dobbelsyn, svimmelhet, uttalt svakhet, tap av balanse, nummenhet eller talevansker
Er kraftig og kommer etter at du har hatt en sår hals eller luftveisinfeksjon
Forverres etter en hodeskade - etter et fall eller hodestøt
Er en ny smerte og du er eldre enn 55 år
https://nhi.no/forstehjelp/hode-og-rygg/hodepine/
Citera
2020-04-07, 08:07
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det blev visst inga överfulla sjukhus i NY..

U.S. Coronavirus Hospitalizations Lower than Predicted: NY Marks 75% Drop
The number of people hospitalized across the United States as a result of the novel coronavirus illness (COVID-19) is reportedly only a fraction of what some health experts projected a few days ago.

On Monday, New York Gov. Andrew Cuomo told reporters that in his state alone, the epicenter of the viral outbreak in the United States, new coronavirus hospitalizations dropped by about 75 percent, from 1,427 four days ago to 358 on Sunday.

Highlighting the drop in new hospitalizations in NY, the state hardest hit (131,239 cases; 4,758 deaths as of Monday) by the coronavirus, Alex Berenson, former New York Times reporter who has been following the U.S. outbreak closely, observed on Twitter on Monday: “It’s over, guys. It’s already over.”
https://www.breitbart.com/politics/2020/04/06/u-s-coronavirus-hospitalizations-lower-than-predicted-ny-marks-75-drop/
Oavsett var "experter" har sagt fram och tillbaka så ser det ut som att USA har stabiliserat det. Åtminstone accelererar inte dödsfallen längre. Just eftersom det inte gör det längre i NY. Jag vill dock inte gå så långt som stämma in i "It's over guys". Fortfarande är det dryg 1000 som dör dagligen i USA och det finns fler stater än NY. Och "over" är det först när man lättat på restriktionerna.

Kolla dagliga dödsfallen i USA här: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/

Är det t o m så att man kan säga att pandemin har stabiliserats globalt? Det känns som ett långt steg att ta. Det finns ju fattiga länder med extremt stor befolkning, där man bor och arbetar tätt samt har rudimentär sjukvård. T ex Indien, Bangladesh, Nigeria och Indonesien. Dessa länder har rapporterat mycket få smittade och dödsfall - men de har säkert inte stor kapacitet att testa och diagnosticera för Corona.

Åtminstone ser det ut som om antalet dagliga dödsfall enligt worldometers har stabiliserats på ca 5000 per dag: https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-toll/
Citera
2020-04-07, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Karin Hildebrand, intensivvårdläkare SÖS i Aktuellt igår:
Även unga patienter blir mycket svårt sjuka. Vi läkare slås av hur många unga som drabbas och blir allvarligt sjuka. Min bild av sjukdomen, ur ett intensivläkarperspektiv, stämmer inte med den allmänna bilden ute i samhället.
Detta jag har skrivit om sedan tråden startades. Vi inom intensivvården som ser patienterna ser att detta inte enbart gäller "gamla och multisjuka". På min egen avdelning uppskattar jag att runt 30% är i åldersgruppen 18-35 år.
Det finns människor som är i dåligt skick trots sin ungdom. Har man inte underliggande sjukdomar så kanske man sover dåligt, äter dåligt eller tar droger. Dina ”uppskattningar” ger jag dock inte mycket för, den här tråden är redan för baserad på magkänsla.

Tråden måste bli mer faktadriven, magkänsla blir bara kontraproduktivt. I artikeln nedan jämför Jennifer Wegerup den italienska datan med den svenska, jag tänker inte skriva dig på näsan så du får själv gå in och läsa. Återkom vid funderingar.

https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/dodssiffrorna-bekraftar-monstret-vi-sett-hela-tiden/?utm_medium=link&utm_campaign=social_sharing&utm_s ource=twitter&social=twtr
Citera
2020-04-07, 08:09
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Varför är Folkhälsomyndighetens strategi så avvikande jämfört med andra länder? Och varför de kritiseras så hårt av andra länder? Att de förundras över och inte förstår sig på deras strategi överhuvudtaget? Varför majoriteten av svenska folket inte heller fattar vad dem håller på med? Varför dem endast stöttas av vänsterliberala och nyliberala idioter? Detta är svaret:

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/en-fyrkantig-myndighet-blev-livsstilsseminarium-/
Ett svar är annars att Sverige har en tradition att lita på sina experter och experterna är inte politiserade. En svensk expert säger vad han tycker utan att riskera att få sparken av politikerna. Och politikerna i sin tur lyssnar på experterna och tar sina beslut enbart grundade på experterna.

I de flesta andra länderna tar politiker politiska beslut baserade på rädsla att tappa röster, dessutom säger experter saker för att få behålla sina jobb.

Det finns ju många experter som tycker som Tegnell, tex i Storbritannien.
Citera
Medlem
Citat:
Varför skulle det inte försvinna efter 14-21 dagar om alla verkligen satt inne som de gjort i Wuhan?
Det räcker att några är smittade så börjar det om igen .
Så länge det inte finns nåt vaccin är vi illa ute.
Citera
Medlem
Snacka om transparens. Sydkorea lägger ut c19-patientdata. Om en vecka på engelska. Är för transparens till skillnad från mörkläggning som gäller här i Sverige men jag vet inte om jag skulle vara bekväm med detta.

Sang Woo Park
@sang_woo_park
South Korea released medical history for all #COVID19 patients based on their insurance claims for the past five years:

https://hira-covid19.net

Please share and analyze.
8:01 PM · Apr 6, 2020·Twitter Web App

https://twitter.com/sang_woo_park/status/1247222889222483969
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här