2020-04-07, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Ja självklart. Men det är då hanterbart. Det skulle kräva stränga åtgärder, men om viljan finns så går det. Vi får se om Finland ger upp kampen som Sverige gjort, eller vi orkar kämpa.

Som det ser ut nu är detta en kris för sjukvård som behöver hantera många med intensivvård samtidigt och att länder inte haft några beredskapslager. Så långt är det en kris. Samt en enorm ekonomisk kris, kanske den största i modern tid, som det kommer att ta tid att reparera. Dock verkar andelen avlidna mer motsvara en tuffare influensasäsong - det är inte särskilt många sköra +80 åringar som klarar en intensivvård när de får influensa. Det ser ut att mer hamna runt max 3000-4000 denna säsong.

Det jag ser att att R0 kommer att att avta ju fler som får antikroppar mot den. Länder med låg andel i populationen kommer att få brottas med karantäner och nedstängningar under en lång tid framåt. Det kommer de kanske klara rent teoretiskt men jag tror dessa länder får andra stora problem, inte minst ekonomiskt.
Citera
2020-04-07, 08:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Ingen riktig Lockdown i tyskland, alla butiker är stängda och rekommendationen e Homeoffice tex.

Dock har helgmarknaderna varit fulla med folk som skall köpa grönsaker och annan mat

sa Lockdown light kann man kalla det

Är ju delvis lock down I Sverige med då många självmant undviker butiker o jobbar hemma.

Enkelt idag att beställa allt man behöver.

Svårast är att minimera umgänge. Blir mycket mer FB för att hålla igång socialt nu.
Citera
2020-04-07, 08:19
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
WHO har hela tiden varit mycket tydliga:

I en pandemi är det inte läge att bråka med en av världens största producenter av sjukmaterial och mediciner, tänk för fan!

Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Kina är en skurkstat och bör bekämpas varje dag med alla möjliga medel.

Nu blev jag lite felciterad där men jag antar att det var meningen...
Citera
2020-04-07, 08:19
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Alla sitter inte i karantän. Många jobbar ändå. Dessutom kan viruset spridas inom ett hushåll, och då kan det ta längre tid än 14-21 dagar innan alla haft det eftersom de kan utveckla sjukdomen vid olika tidpunkter efter att ha smittats av varann.

Social distansering hjälper mycket. Att sprida inom en liten familj är bra.
Citera
2020-04-07, 08:20
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Knappast va? Sars dödlighet ligger på ca 9,5%, Covid-19 är extremt högt räknat över 100 gånger mindre dödligt.

Eller vad menar du?

Severe acute respiratory syndrome*(SARS) cov(familjen coronavirus) -2 dvs SARS-cov-2 är namnet på covid 19. Den föregående hette SARS-cov-1 (dvs första versionen)
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Bara gamlingar och sjuka som drabbas jovisst...

"De flesta patienter som får eller har fått intensivvård är över 60 år (se faktaruta). Men även yngre drabbas:

25,1 procent av vårdtillfällena har gällt patienter mellan 50 och 59 år.

11,9 procent har gällt patienter 40-49 år.

3,6 procent har gällt patienter 30-39 år

4,4 procent har gällt patienter 20-29 år.

Att så många yngre måste intensivvårdas förvånar Karin Hildebrand, intensivvårdsläkare på Södersjukhuset i Stockholm."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
I jämförelse med Sverige betyder detta bara att Japan agerar proaktivt på låga tal, fattar läget samt månar om sina äldre. Kris-epitet är mycket mer passande på Sverige.

Det har du rätt i. Vi ligger illa till.

Att japanerna styr upp 10 ggr bättre från början, det är högst troligt.

Å andra sidan är de ju tätt packade och har egna unika problem.
Citera
2020-04-07, 08:21
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for svar! Det høres positivt ut
Vi får se. Jag är inte säker på att FHM har rätt. Man måste ändå komma ihåg att Stockholm må ha lediga IVA-platser men det beror på att man ökat antalet från 90 till 250 (tror jag senaste siffran var). Man bemannar således MINST dubbelt så många platser som man brukar med sköterskor som inte är intensivvårdsutbildade och läkare som har väldigt många patienter att ta hand om - det utgör en enorm belastning och man balanserar verkligen på gränsen för vad man kan hantera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Bara gamlingar och sjuka som drabbas jovisst...

"De flesta patienter som får eller har fått intensivvård är över 60 år (se faktaruta). Men även yngre drabbas:

25,1 procent av vårdtillfällena har gällt patienter mellan 50 och 59 år.

11,9 procent har gällt patienter 40-49 år.

3,6 procent har gällt patienter 30-39 år

4,4 procent har gällt patienter 20-29 år.

Att så många yngre måste intensivvårdas förvånar Karin Hildebrand, intensivvårdsläkare på Södersjukhuset i Stockholm."

Det känns som att många förväntade experter är förvånade. Detta känns inte bra nånstans.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Eh nej, Jag låg respirator ett par veckor efter en trafikolycka. Man har inte andnöd i respiratorn.

Det är väl därför man ligger där för att slippa det!
Citera
2020-04-07, 08:22
Medlem
Skulle det inte kunna vara en ide att avaktivera frikorten som många +70 har på kollektivtrafiken runtom i landet för att ändå begränsa lite hur denna grupp är ute och rör på sig, tänker en med en 80-årig farsa som är ute och åker kollektivt i princip dagligen.
Citera
2020-04-07, 08:22
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är något som har skett. Informationen vi får har ändrat sig. På Svt kan vi nu höra från intensiv läkaren att det är många unga som drabbas hårt. Jag har följt fördelningen på ålder på intensiven. Det har hela tiden varit mest folk i 60 års åldern följt av de som är 50 och sedan de som är 70. Nu kan man se att det har ändrat sig. Nu är den vanligaste åldern 50 följt av 40 sedan kommer 60 sedan 30 och sedan 70.
Mönstret har alltså ändrat sig. Varför? Har de redan börjat neka 60-åringarna hjälp. Men de vill inte sega något och för att ingen ska ställa just den frågan går de ut med att unga drabbas nu hårdare. Sjukdomen i sig kan ju knappast ha ändrat sig. Vis de unga håller ut längre därför ar det standard att de som först dör är gamla och sjuka. Men skillnaden är så stor att jag tror inte det räcker som förklaring.
Förlåt ser att jag skrev fel. Det vårdas mer barn en 70-åringar till och med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in