Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Dock svårt att bedömma vad som är fysik och vad som är skalle ibland. Om en spelare har någon skada som ligger och tär hela tiden tror jag det är svårt att kämpa till sista svettdroppen, hur tjockt pannbenet än är.
Men baserat på matchen jag länkade till ovanför får jag nog ge dig rätt. Federer har tappat på alla plan - flåset, bollsäkerheten, vinnarskallen. Inte konstigt då att ungdomarna börjar ta någon match här och där. Ifall slamsen börjar vinnas av ungdomarna från 2021, beror det nog inte på att dom blivit så mycket bättre, utan på att gamlingarna blivit sämre.
Det finns en undermedveten psykologisk aspekt här också. Federer är en gentleman som alltid är en förebild för den ålder han representerar. Att vara 29 år(som Fed var i FÖ 2011) är fullt kompatibelt med att ha en tävlingsinriktad vinnarskalle. Men det är inte lika klädsamt att vara närmare 40 och visa samma passion på banan.
"
Passion is a Young man's game, older people gotta be wise"
"Äldre" personer som ger uttryck för stor passion upplevs som aningen excentriska. Den rollen var inga problem att ta för Jimmy Connors i US Open 1991. Det blev nästan charmigt med den excentriske gubben som eldade på publiken.
DG-geten har dock en inneboende värdighet som "förbjuder" honom att "göra en Connors". Han är för sofistikerad för det.
Så hur konstigt det än kan låta, så handlar det inte nödvändigtvis så mycket om att han inte kan spela som för 10 år sedan, utan att han inte "tillåter" sig själv det.
Detta ligger ju undermedvetet förstås. Det är säkert inget som DG känner till på ett medvetet plan.
DG has outgrown the sport, sort of. DG is like a fine wine, only gets better as times goes by, finally he became too good for the sport itself. Too sophisticated!