2020-04-06, 23:15
Medlem
vitvalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Yes. Kollar noggrant alla flygbolag nu som är extremt billiga. Tillbaka på 2006-2014 års nivåer. Vissa av dessa är rätt stabila och kan förräntas några hundra procents ökning närmaste åren om det går bra.

De som åtnjuter statliga garantier som tex SAS är stensäkra. Gäller bara att vänta på botten och köpa in sig, går fint att göra det redan nu. Men finns en del andra juveler där ute.
Citera
2020-04-06, 23:19
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitvalen
De som åtnjuter statliga garantier som tex SAS är stensäkra. Gäller bara att vänta på botten och köpa in sig, går fint att göra det redan nu. Men finns en del andra juveler där ute.
Skulle hellre dö än investera i Skandiavienhatarna SAS. Däremot easyJet, Soutwestern Arirlines eller JetBlue Airways är mycket intressanta framöver. Inte än på ett tag dock då jag misstänker att vi kommer få se ganska mycket nedgångar framöver.
Citera
2020-04-06, 23:20
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Verkar trots allt som att en v kurva som jag snackade om för ett tag sen kan inträffa. Vi bröt precis igenom oerhört viktiga nivåer i SP500 idag (tekniskt sett är vi i bullrun). Dags att filla lita gaps högre upp. Hade inte varit speciellt konstigt om vi kommer uppemot 3000 fram till sommaren.

Allt handlar om förtroendet till det ekonomiska system samt exakt hur stor skada corona har gjort. Om det inte blir en depression så var detta botten. Det blev inte värre än såhär.

Synd för er som missade den.

Krävs jäkligt många fler indikatorer än så för att säga att vi är en Bull run. Marknaden just nu är rätt neutral och vixen är fortfarande väldigt hög.
Citera
2020-04-06, 23:22
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Då väljer jag stockholmsbörsen som är en av de som gått bäst i västvärlden

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/633079/omx-stockholm-gi

+19% på 5år och +8,83% på 3 år.

Svindlande avkastning.

Inte för att vara otrevlig, men vem tusan agerar efter historisk avkastning i dagsläget?
Citera
2020-04-06, 23:23
Medlem
Plus 6.63% på S&P-terminerna. Runt 45 punkter upp sedan svensk stängning 17:30. Kan man förvänta sig blåa siffror imorn med?
Citera
2020-04-06, 23:27
Medlem
Pengabingens avatar
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/155458/dj-usa
Citera
2020-04-06, 23:34
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Plus 6.63% på S&P-terminerna. Runt 45 punkter upp sedan svensk stängning 17:30. Kan man förvänta sig blåa siffror imorn med?

Så länge ett dödskors finns på dagliga skulle inte jag hålla någon uppgång som särskilt säkert.
Citera
2020-04-06, 23:38
Medlem
Kul hur alla plötsligt blivit experter på att träffa botten samt att alla andra har missat tåget. Jag gör både pengar upp och ner och har i snitt 90-110% vinst per vecka, det är extremt mycket volatilitet senaste veckorna så ser det fullt möjligt med en nedgång igen imorgon eller onsdag. Undvik fomo.. förutom om du har en lång horisont.. då kan du köpa nu och vara nöjd oavsett.
Citera
2020-04-06, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanskapets
Kul hur alla plötsligt blivit experter på att träffa botten samt att alla andra har missat tåget. Jag gör både pengar upp och ner och har i snitt 90-110% vinst per vecka, det är extremt mycket volatilitet senaste veckorna så ser det fullt möjligt med en nedgång igen imorgon eller onsdag. Undvik fomo.. förutom om du har en lång horisont.. då kan du köpa nu och vara nöjd oavsett.

Jag skrev den 27:e mars (bara att kolla min historik):

"Jag skulle nog säga att botten såg vi i måndags. Sannolikheten att det ska störtdyka igen är låg.

Penning- och finanspolitiskt har USA gjort mycket. Antalet dödsfall i många av de värst drabbade länderna i Europa ökar inte exponentiellt eller ens linjärt längre.

Italien, Frankrike, Spanien och Storbrittanien kommer antagligen avsluta sina drastiska åtgärder inom en månad."

Alltså prickade jag botten. Och förklarade varför jag trodde botten var nådd.
Senast redigerad av Koshar1 2020-04-06 kl. 23:45.
Citera
2020-04-06, 23:56
Medlem
Otroligt osäker för tillfället på om man ska behålla i tron om fortsatt uppgång eller sälja av en hel del i tron om ytterligare en dipp. Sinnessjukt svårt. Det finns så mycket som talar för både och. På sikt är det ju sannolikt vettigt att inte sälja men de aktier (och annat) man har på lite kortare sikt, det är då det blir svårt.

Röstning angående kortsiktigt (dagar upp till ett par månader: Vilka stannar kvar i båten och vilka kliver ur? (för stunden åtminstone). Blir det plus imorn kommer jag nog satsa på att sälja en del iaf.
Citera
2020-04-06, 23:58
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Jag skrev den 27:e mars (bara att kolla min historik):

"Jag skulle nog säga att botten såg vi i måndags. Sannolikheten att det ska störtdyka igen är låg.

Penning- och finanspolitiskt har USA gjort mycket. Antalet dödsfall i många av de värst drabbade länderna i Europa ökar inte exponentiellt eller ens linjärt längre.

Italien, Frankrike, Spanien och Storbrittanien kommer antagligen avsluta sina drastiska åtgärder inom en månad."

Alltså prickade jag botten.

Jag ser fortfarande dödskors på dagliga för de flesta index och utöver det är t ex volatiliteten fortfarande på historiskt höga nivåer (S&P500 VIX). Något svårt att tro något särskilt då.

Utöver det har vi fortfarande oljekrisen ovanpå allt. Man bör annars generellt sett se upp när saker ser väldigt bra ut på de kortare perspektiven. Då ligger jag ändå i BULL på X10 med en drös positioner, men det betyder inte att jag tror att det går spikrakt uppåt. Det går förmodligen uppåt på sikt (tänk flera månader) men vi kan lika väl se en ny lägre botten på det korta perspektivet. Dumt att utesluta något.

Den större frågan är var nästan botten hamnar. En tydligare dubbelbotten för t ex DJI och S&P500 på dagliga hade varit en något starkare bekräftelse. Finner det skumt med andra som endast anser att det finns en riktning, ungefär som att så alltid är fallet (när det aldrig är fallet).
Citera
2020-04-07, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Alltså prickade jag botten.

Du prickade en botten som hållit två veckor, om du menar tillfällig botten så visst. Om det skulle vara den slutgiltiga bottnen vi sett är alldeles för tidigt att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in