2020-04-06, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Det är sant det du säger. Men med horisont 5+ år är det rea rea nu

Jo på lång sikt så borde det inte vara någon fara, men kan bli längre än vad man varit beredd på. Vad som än händer är det bättre än att gå all in 19 februari iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Det är jättekul att vissa säger att det var uppenbart hur börsen skulle gå för 1,5 månader sedan samtidigt som de inte kan förutspå börsen nästa månad.

Nu har vi mycket bättre statistik över sjukdomen, borde vara enklare inte svårare.

Syftar du på mig? Vet inte om jag uttalat mig så. Har tyckt att det var uppenbart att ekonomin skulle ta ordentligt med stryk. Börsen däremot tycker jag är betydligt svårare att förutse och jag vet inte hur stor påverkan centralbanker och regeringar kommer ha. Däremot har jag sagt att det varit en hög fallhöjd. Hade jag varit 100% säker på en krasch av den typen vi haft så hade jag shortat, vilket jag inte gjort. Förblir skeptisk till att vi skulle nå ATH på annat än spekulation eller superinjektion på ett bra tag.

Även om man just nu vet vart sjukdomen är på väg eller vart ekonomin är på väg så kan man inte veta vart börsen ska eller när den vänder.
Citera
2020-04-06, 22:41
Medlem
sebastian_s avatar
https://www.multpl.com/shiller-pe

Jaha shiller pe på 25 igen. Då var den här stora chansen missad för många aktier och indexfonder. Om det inte sjunker igen vill säga. Om inte så får man en ny chans om 10 år.
Citera
2020-04-06, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Köper du fysiska ädelmetaller nu till dessa priser?
Köper man guld och silver nu så är man lurad. Olja jag säger olja där finns pengar att hämta.
Citera
2020-04-06, 22:46
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Kolla kurvorna här, denna site ligger lite före i rapportering än andra. Nya iva fall i Sverige har fallit dramatiskt. Dödtalen planar ut, men där får vi topp senare då det främst är de äldre som kommer dö och de har isolerats så de nås senare av smittan. Men bland den yngre befolkningen under 70 ser det ljusare ut nu.
https://platz.se/coronavirus/
skrolla ner för de bästa diagrammen.

Bästa länken hittills. Tack för det!
Har du tips på motsvarande site med fokus på Europa?
Citera
2020-04-06, 22:46
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Beror såklart vilket index man jämför med.
Vilka index jämför du med?

Citat:
I västvärlden har börsen har gått upp med 10-20% med ett par avbrott de senaste åren

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/155712/dj-europe-index

DJ europa är -19,66% på 5 års sikt. Och -15% på 3 år. Det är en fruktansvärd avkastning när det är nollränta runtom i västeuropa!

DJ USA är upp 24% på 5 år och upp 10,44% på 3 år. Det är också det en kass avkastning i nollräntemiljö.
Senast redigerad av sebastian_ 2020-04-06 kl. 22:53.
Citera
2020-04-06, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Vilka index jämför du med?

Många amatörer använder OMXS30 men det inkluderar inte utdelningar och består endast av de 30 största aktierna som länge har underpresterat. Det fonns många breda index som inkluderar utdelningar, ta vilket du vill av dessa.
Citera
2020-04-06, 22:59
Medlem
happilappis avatar
Verkar trots allt som att en v kurva som jag snackade om för ett tag sen kan inträffa. Vi bröt precis igenom oerhört viktiga nivåer i SP500 idag (tekniskt sett är vi i bullrun). Dags att filla lita gaps högre upp. Hade inte varit speciellt konstigt om vi kommer uppemot 3000 fram till sommaren.

Allt handlar om förtroendet till det ekonomiska system samt exakt hur stor skada corona har gjort. Om det inte blir en depression så var detta botten. Det blev inte värre än såhär.

Synd för er som missade den.
Citera
2020-04-06, 23:02
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Många amatörer använder OMXS30 men det inkluderar inte utdelningar och består endast av de 30 största aktierna som länge har underpresterat. Det fonns många breda index som inkluderar utdelningar, ta vilket du vill av dessa.
Då väljer jag stockholmsbörsen som är en av de som gått bäst i västvärlden

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/633079/omx-stockholm-gi

+19% på 5år och +8,83% på 3 år.

Svindlande avkastning.
Citera
2020-04-06, 23:06
Medlem
vitvalens avatar
Att satsa på rätt flygbolag och överlag i branscher där kartan ritas om kommer att ge bra utdelning i närtid.
Citera
2020-04-06, 23:09
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Då så, kom med något nytt. Det du skrev i det förra inlägget är exakt vad som stod på ex. placera imorse.
Kass tillvaro, jag kan tänka mig du har det.
Citera
2020-04-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Då väljer jag stockholmsbörsen som är en av de som gått bäst i västvärlden

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/633079/omx-stockholm-gi

+19% på 5år och +8,83% på 3 år.

Svindlande avkastning.

Under samma tid har kronan fallit mycket så det är inte rättvisande att jämföra ett index som noteras i SEK med andra valutor. Kompensera för det!
Citera
2020-04-06, 23:14
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitvalen
Att satsa på rätt flygbolag och överlag i branscher där kartan ritas om kommer att ge bra utdelning i närtid.
Yes. Kollar noggrant alla flygbolag nu som är extremt billiga. Tillbaka på 2006-2014 års nivåer. Vissa av dessa är rätt stabila och kan förräntas några hundra procents ökning närmaste åren om det går bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in